SDG-rapportering: Vær ærlig, tag alt med og få indstillingen på plads

CSR-kommunikation med SDG’erne som ramme er efterhånden ikke nyt, men hvor og hvordan skal man egentlig starte? Og hvad med SDG-washing? Få det hele med og vær ærlig omkring det, lød det fra bl.a. Danone og Canon på London-konference.

Laura Palmeiro (midt) og Mairead Keigher (th.) på scenen sammen med moderator Delhpine Gibassier fra University of Birmingham. Foto: Anders Kampmann.

14.11.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Et af de tiltag, der vinder frem som rapporteringsværktøj, er FN’s Verdensmål, SDG’erne, som flere og flere selskaber inddrager i større eller mindre grad, når de skal fortælle omverdenen om deres arbejde med eksempelvis klimahensyn, arbejdsforhold eller menneskerettigheder.

Men selvom SDG-rapportering altså efterhånden ikke er nogen nyhed i sig selv, så er der stadig flere uafklarede spørgsmål, for de mange virksomheder, som gerne vil tage strategien til sig – hvor skal man starte, hvad er vigtigt, og hvordan får man fortalt om det til sine forskellige stakeholders uden at det blive beskyldt for at oversælge? Det havde talerne på to sessionerne om emnet selvsagt deres forskellige bud på.

Ved at håndtere sine risici ærligt og helhjertet, kan man undgå SDG-washing eller uheldige reaktioner

Mairead Keigher, Shift

Først og fremmest handler det for virksomhederne om at kortlægge deres CSR-politik og eventuelt justere den i forhold til målene, således at disse bliver en strategisk ramme for ansvarlighedsarbejdet. Dernæst skal virksomhederne afgøre, hvad der er relevant at tage med i sin kommunikation.

Ikke genopfundet hjulet
”Det ansvarsbevidste selskab bør rapportere om alle sine impacts, positive som negative, og ikke bare cherry picke”, lød det fra sustainability integration director for Danone, Laura Palmeiro. Om Danones eget rapporteringsarbejde forklarede hun videre, at det har været en ”lang proces”.

”Vi startede med en mapping af alt, hvad vi mente kom bare i nærheden af at kunne relateres til SDG’erne, herunder vores materiality impacts på tre niveauer. Derefter har vi linket de forskellige indsatser til målene og videre til de mange targets. Vi har ikke genopfundet hjulet; det er eksisterende indikatorer, der har været i spil. Det afgørende er indstillingen”, sagde Laura Palmeiro.

For rådgivningsfirmaet Shift, der specialiserer sig i FN’s vejledende principper om erhverv og menneskerettigheder, gælder det om først og fremmest at fokusere på de mest grundlæggende problemer i form af det, reporting program manager Mairead Keigher kaldte en virksomheds ’salient human rights issues’.

”SDG’erne handler om vores planet og de mennesker, der bor på den, og derfor handler det for klodens virksomheder om at håndtere de risici, der er aktuelle i den forbindelse. Ved at gøre det ærligt og helhjertet kan man samtidig undgå SDG-washing eller uheldige reaktioner”, sagde hun.

Paul Afshar serverede tre ‘ubehagelige sandheder’ omkring rapportering, som satte tingene lidt på spidsen. Foto: Anders Kampmann.

Troværdighed som forsvar
Netop SDG-washing er også på radaren for den irske industriproducent Ingersoll Rand, der arbejder med en bred palet af bæredygtighedsinitiativer, som man gør sit for at rapportere ansvarligt omkring.

”SDG-washing findes, det må vi erkende, men samtidig er det svært at overvåge og håndhæve – har vi overhovedet de rigtigt ’våben’ til det formål? Derfor skal vi som industrivirksomhed levere en troværdig PR-indsats for at fortælle om vores bæredygtighedsstrategi, og hvor vi er på vej hen, på en måde, så vi kan stå inde for det”, forklarede koncernens kommunikationschef for EMEA-regionen, Mike Hall.

Sessionens moderator, Paul Afshar, der arbejder med CSR-strategier for konsulentfirmaet FleishmanHillard Fishburn, satte tingene yderligere på spidsen, ved at indvende, at virksomhederne skal ”stoppe med at lave PR omkring verdensmålene” og fokusere på at ”gøre en forskel” i stedet, eksempelvis ved at ”investere i adfærdsændringer”.

Gøre en forskel vil man givetvis gerne hos elektronikgiganten Canon, hvor man – i naturlig forlængelse af de kameraer, som nok er selskabets mest kendte produkter – bl.a. har valgt hjælpe unge med at kommunikere i billeder omkring SDG’erne.

Ifølge selskabets bæredygtighedschef i EMEA, Stuart Poore, hænger det i høj grad sammen med Canons østasiatiske rødder, der også giver sig udtryk i et omfattende fokus på cirkulær økonomi.

”Der er en grundlæggende japansk filosofi bag firmaet, som indlejrer et ansvarligt forhold til samfundet omkring os i alle strategier og planer. Vores Imaging for Good-initiativ rettet mod børn og unge er et eksempel, ligesom vi også gør en indsats for at skubbe leverandører og partnere i retning af nogle grønnere valg”, sagde han og pegede på virksomhedens Action for Green-program, som man i øvrigt også er ved at udforme en medarbejderversion af.

Læs også: ”Folk skal aktiveres til at tale om SDG’erne”

Og som Mike Hall påpegede afslutningsvis, så ”påvirker i dags beslutninger i morgen, og alt påvirker miljøet, så det med at gøre en positiv forskel, det starter nu”.

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

21.02.2025CSR.dk

Analyse: Nye rapporter leverer ikke på formålet

21.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Nye muligheder med nye krav og standarder

19.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Sustainability reporting from the soil of Iceland

19.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

ESG i praksis – bæredygtighed gennem hele produktets livscyklus

18.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

BV Talks - Om Bæredygtighed

17.02.2025CEMAsys

Sponseret

Guide to CSDR Reporting Requirements

12.02.2025CSR.dk

Mellemtid på omnibussen: Hårdt politisk pres og omfattende stakeholdermodstand

12.02.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads har gjort grøn hovedpine til sin kernekompetence

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller genneføre et energisyn.

Dato

24.02.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: LCA for ESG/CSRD reporting and the role of AI

In today’s rapidly evolving sustainability landscape, regulations place increasing demands of data transparency and sustainability reporting. Transparency in environmental impacts and sustainability strategies is no longer optional—it's essential.

Dato

25.02.2025

Tid

15:00

Sted

Online

CABI
Webinar
Kort og godt om de nye sygedagpengeregler

Pr. 1. januar 2025 er sygedagpengereglerne blevet opdateret. Det ændrer, hvordan og hvor ofte kommunen skal lave opfølgning, når dine medarbejdere er sygemeldte. På dette webinar får du en gennemgang af de nye regler, og hvilken betydning det får for dig som arbejdsgiver.

Dato

26.02.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart