Simpel knap på Miinto.dk samler hundrede tusinder kroner ind: kan din webshop gøre det samme?

Modeplatformen Miinto.dk lavede i 2017 en knap på deres webshop, der gør det muligt at donere et lille beløb til Røde Kors. Årligt samler knappen hele 700.000-800.000 kr. ind til velgørenhed. De fleste webshops kan nemt gøre det samme.

Modeplatformen Miinto.dk lavede i 2017 en knap på deres webshop, der gør det muligt at donere et lille beløb til Røde Kors. .

I 2017 prøvede webshoppen for modetøj Miinto.dk en ny ting af på deres hjemmeside. De indførte en knap ved check ud, hvor man som kunde nemt kan donere et lille beløb til Røde Kors, mens man alligevel er ved at betale for sit tøj.

Miinto har i flere projekter støttet og samarbejdet med Røde Kors. Men donationsknappen var en idé, der gjorde det meget nemt at bidrage til velgørenhed på en ny måde. Derfor var CMO, Malthe Cederborg, meget spændt på at prøve knappen af - selvom han ikke havde de højeste forventninger:  

”Vi vidste godt, at rigtig mange besøgende ville blive eksponeret for knappen, men bare fordi man præsenterer folk for noget, så er det ikke altid, at de interagerer med det. Vi prøver ikke at stille for mange forventninger op til den slags. Det var bare et spørgsmål om at prøve det af!”

Så det gjorde Miinto.dk, og hurtigt gik de fra idé til handling og havde knappen klar – og så var det lige før Malthe Cederborg tabte kæben:

”Vi har været meget positivt overraskede over, hvor meget vores kunder har haft lyst til at hjælpe og støtte! Vi har absolut kun fået positiv tilbagemelding. Selvom vi følger mange af vores forretningstal hver dag, så var det her en af de ting, der kommer bag på en, da det er endt med sådan et stort tal,” siger CMO, Malthe Cederborg.

Nok de nemmeste penge til velgørenhed

Årligt samler knappen hele 700.00-800.000 kr. ind til Røde Kors’ velgørende arbejde. Det er omkring 5% af Miinto.dk’s kunder, der donerer gennem knappen.

Ifølge Malthe Cederborg er knappen klart det velgørenhedsinitiativ fra Miinto, der har været mest givende. For det har krævet en meget lille indsats for Miinto.dk at lave knappen i forhold til alle de penge, der er kommet ind som donationer.

For knappen var nem at tilføje som blot endnu et produkt på siden eller som en ekstra ordrelinje. Så hvis man er vant til at lave online handel, så er det ikke teknisk svært, og det koster kun ganske få ressourcer.

Malthe Cederborg fortæller også, at de overvejede, om knappen kunne distrahere kunder. Det er vigtigt i online handel, at kunden nemt kan købe sine varer uden forstyrrelser. Så derfor testede de først knappen af på en mindre gruppe. Men intet tyder på, at knappen giver frafald i købssituationen, eller at konverteringsraten bliver påvirket negativt.

Derfor opfordrer Malthe Cederborg også andre webshops til at gøre dem kunsten efter. Han hører kun positive historier fra andre, der også har indført en donationsknap, og det er uanset, om man sælger fastfood eller modetøj på nettet – så det er bare om at komme i gang og få brugt sin trafik.

Stolte over kunderne og de store donationer
For Miinto er det et spørgsmål om at give kunderne muligheden for at støtte nemt. Malthe Cederborg tror blandt andet, at succesen med knappen skyldes, at de fleste af deres kunder gerne vil være med til at gøre verden til et bedre sted, men at det betyder meget for folks lyst til at hjælpe, at det er så simpelt som muligt. Og på Miinto.dk kan det hele gøres med bare ét klik, mens man alligevel handler.

”Det bekræfter os i, at vores kunder er socialt bevidste folk, der gør sig tanker om både miljø og mennesker. Og for os er det helt grundlæggende i vores virksomheds DNA, at vi er her for at gøre en forskel. Og så bliver vi glade og stolte, når vi kan fejre, at vi giver en stor check til Røde Kors,” siger CMO for Miinto, Malthe Cederborg.  

Jens Grønning, Head of Klub 10 & Klub 100 hos Røde Kors, fortæller, at knappen også har taget ham og Røde Kors med storm:

”Det er svært at få armene ned over Miintos initiativer, og især er vi glade og overraskede over, at en så simpel løsning på en webshop kan give så meget igen og sikre, at Røde Kors altid kan være til stede og hjælpe de mennesker, der har mest brug for hjælp i verden,” fortæller Jens Grønning.

Fakta

  • Miinto er en skandinavisk baseret webplatform for modetøj, som siden 2009 har forbundet tøjbutikker over hele Europa med deres kunder. Miinto har både en dansk, svensk, norsk, belgisk, hollandsk, polsk og schweizisk webshop. Den danske webshop er Miinto.dk.
  • Hvert år samler knappen 700.000-800.000 kr. ind til Røde Kors’ humanitære arbejde.
  • Når kunden klikker på donationsknappen, får kunden mulighed for at donere eksempelvis 5 kr. til 70 liter rent drikkevand, 10 kr. til at give et barn mad i en hel uge eller 20 kr. til et myggenet mod malaria.
  • Røde Kors er ved at udvikle et check out modul til Sales Force Ecommerce med donationsfunktionen. Derfor kan virksomheder, der benytter samme system, endnu nemmere og helt uden omkostninger få donationsknappen i deres webshop. Hvis man som virksomhed er interesseret i at høre mere, er man velkommen til at kontakte Mette Christensen på telefon 35299542 eller meche@rodekors.dk.

22.12.2022Røde Kors

Sponseret

Danmarks største virksomheder sætter rekord i Røde Kors Julestafet

27.06.2022Røde Kors

Sponseret

DSB og Røde Kors vil give sårbare børnefamilier gode ferieoplevelser

01.02.2022Røde Kors

Sponseret

Julesweaterdag øger medarbejdernes engagement i virksomheders CSR-arbejde

22.12.2021Røde Kors

Sponseret

Erhvervsledere deltager i Røde Kors Julestafet og samler over en halv million ind

10.11.2021Røde Kors

Sponseret

Espresso House bekæmper ensomhed en kop kaffe ad gangen

15.06.2021Røde Kors

Sponseret

Røde Kors’ erhvervsklub har 30-års jubilæum