Skandinavien risikerer at sætte CSR-forspring over styr
Hold op med at ligge på halen for amerikanernes regelsæt. Fortsæt i stedet med at være skandinaviske og med at gå i kritisk dialog med ngo'ere, opfordrer to amerikanske forskere, som optræder på CSR-konference i København.
Skandinaviske virksomheder har et forspring og en stærk CSR-profil, men den førerposition er truet, mener to amerikanske forskere. Årsagen er, at skandinaviske virksomhederne er ved at blive amerikaniserede.
Den amerikanske CSR-forsker Robert Strand, som lige nu er tilknyttet CBS - Handelshøjskolen i København, har sammen med den amerikanske professor inden for strategisk management R. Edward Freeman skrevet forskningspapiret "Sustainability in a Scandinavian Context". Her argumenterer de for, at de skandinaviske virksomheder er foran amerikanske med hensyn til CSR, men den skandinaviske konkurrencefordel er under pres, mener de to forskere.
Læs også: Globaliseringen medfører nye CSR-krav
NGOers kritik øger konkurrencefordel
Robert Strand siger: "Skandinaviske virksomheder som IKEA og H&M har været gode til at invitere NGOer med om bord. NGOerne har peget på potentielle kritiske problemer i produktionskæden, for eksempel har UNICEF hjulpet IKEA og H&M med at imødekomme komplekse problemstillinger ved børnearbejde. Og det er denne måde at omgå stakeholderne på, som giver de skandinaviske virksomheder en konkurrencefordel, og de skal turde fortsætte med at lytte til de kritiske røster for at beholde den styrke".
I forskningsartiklen betegner de to forskere det at gå i dialog med kritikerne for Scandinavian cooperative advantage. Og de betegner forretningens mål som creating shared value.
Drop amerikanisering
Robert Strand og R. Edward Freeman arbejder med virksomheder som H&M, IKEA, Novo Nordisk, Novozymes og Norsk Hydro Statoil. Det aktuelle problem med, at skandinaviske virksomheder måske nu lytter mindre til kritiske ryster end tidligere skyldes, at virksomhederne er begyndt at tænke for amerikansk, forklarer Robert Strand på CBS's hjemmeside:
"Jeg er amerikaner, og jeg vil sige til skandinaverne, at de skal holde op med at prøve at være amerikanere. Jeg føler, at jeg ofte får meget mere troværdighed, end hvad jeg fortjener i erhvervslivet - blot fordi jeg er amerikaner. Jeg frygter, at dette også er tilfældet for amerikanske forretningsmetoder. Store, succesfulde skandinaviske virksomheder er bygget på den grundlæggende opfattelse af, at interessenter eller stakeholdere samarbejder med hinanden også de kritiske - og det er en skandinavisk konkurrencefordel; men i hastværket med at indføre amerikanske forretningsmetoder, hvor overvejelser om etik skubbes til side til fordel for profit, er jeg bange for betyder, at den Scandinavian Cooperative Advantage kan blive tabt", siger han.
Til juni afholder Robert Strand sammen med CBS Sustainability Platform en konference om Sustainability in a Scandinavian Context. Professor R. Edward Freeman fra University of Virginia Darden School of Business, Noma co-founder Claus Meyer og Marianne Barner, Senior sustainability advisor for IKEA, vil være nogle af talerne.
Læs mere om konferencen "Sustainability in a Scandinavian Context" her