Spillemarkedet skal tage ludomani alvorligt

Antallet af ludomaner i Danmark er steget fra ca. 6100 i 2005 til ca. 9.800 i dag. Det viser første del af den undersøgelse, som Skatteministeriet har bedt SFI (Det Nationale Forskningscenter for Velfærd) om at lave, og som udkom i går.

Hos Danske Spil har man læst den nye undersøgelse grundigt og tager resultaterne meget alvorligt.

- Vi er sat i verden for at tjene penge til gode formål og statskassen ved at udbyde spil og underholdning til danskerne, og for langt de fleste er spil underholdning, men for en lille gruppe er det desværre et rigtigt alvorligt problem. Det tager vi som ansvarlig spiludbyder meget seriøst, siger CSR direktør i Danske Spil, Stine Hove Marsling, og fortsætter:

- Derfor skal vi som branche stå sammen og tage fælles skridt til at både forbygge og hjælpe personer med spilproblemer. Vi vil meget gerne se på fælles tiltag, der kan begrænse ludomani. Det kan være et forbud mod bonusser eller spilgrænser. Det vigtigste for os er, at det bliver fælles for hele markedet. Ellers løser vi ikke noget.

Hvis branchen ikke kan blive enige om en grænse eller et forbud mod fx. bonusser, har Danske Spil ikke noget imod, at staten opsætter fælles regler.

- Vi vil gerne afskaffe bonusser. Men hvis det skal have nogen som helst effekt, skal hele markedet gøre det. Ellers sender vi bare de mennesker, der har problemer, og som måske er særligt sårbare overfor bonusser, i armene på de andre på markedet. Det synes vi, faktisk er uansvarligt.

Hos Danske Spil har man i flere år allerede arbejdet på at hjælpe de mennesker, der har en problematisk spiladfærd og som enten har - eller kan få et problem. Siden 2011 har spillere og pårørende kunne ringe gratis til LudomaniLinjen hos Danske Spil, og få råd og vejledning og en henvisning til ludomanibehandling, hvis det er nødvendigt.

- Vi har et ansvar for at hjælpe de mennesker, der har problemer eller som måske styrer hen mod problemer, uden hjælp. Det er blandt andet derfor, vi i Danske Spil i flere år har haft LudomaniLinjen. Desuden begyndte LudomaniLinjens ansatte sidste år på at lave forebyggende opkald til spillere, vi frygter, er på den gale vej. Et såkaldt omsorgsopkald. Her er der mulighed for at give råd og vejledning og forhåbentligt sætte ind, før folk kommer ud i problemer, siger Stine Hove Marsling.

Som led i arbejdet med at forebygge ludomani, er Danske Spil i gang med et banebrydende initiativ i samarbejde med Forskningsklinikken for Ludomani på Aarhus Universitetshospital om udviklingen af en såkaldt Spilscanner.

Spilscanneren scanner en lang række informationer om kunderens spiladfærd, og med baggrund i disse mønstre, skal Ludomanilinjen til at fortage flere og mere målrettet omsorgsopkald til kunderne. Spilscanneren startede i juli i år.

- Vi tager vores arbejde med forebyggelse meget seriøst. Derfor har vi siden starten af juli bedt samtlige af vores online kunder om at sige ja til, at vi må indsamle data og kontakte dem, hvis vi ser mønstre i deres spil, som kunne være bekymrende. Det har vi valgt at sige, ikke er frivilligt. Ingen spil uden ansvarlighed. Med de data, vi indsamler, håber vi at kunne få fat i de kunder, der måske er på vej ud i ludomani, inden det er for sent, siger Stine Hove Marsling.

For yderlige oplysninger:

Direktør for Corporate Communication, Branding & CSR Stine Hove Marsling, igennem pressechef Marie Grabow Westergaard, tlf. 30851734.

28.06.2019Danske Spil

Sponseret

Danske Spils kunder skal fremover sætte grænser for spil

20.03.2019Danske Spil

Sponseret

Danske Spils CSR-rapport 2018

For mange Betting-reklamer ødelægger den sportslige oplevelse

30.01.2019Danske Spil

Sponseret

14.12.2018Danske Spil

Sponseret

Vi lukker LudomaniLinjen og bakker op om den nye statslige hjælpelinje

20.08.2018Danske Spil

Sponseret

Når sundheden ikke må være på spil

03.07.2018Danske Spil

Sponseret

International prisregn over Danske Spil