14.12.2018  |  Samfund

Vi lukker LudomaniLinjen og bakker op om den nye statslige hjælpelinje

Indhold fra partner Hvad er dette?

Efter syv år lukker LudomaniLinjen hos Danske Spil i januar 2019

Spilleafhængighed - eller ludomani - er et samfundsproblem. Som Danmarks største spilleselskab føler vi et stort ansvar for at hjælpe spillere, der udvikler spilleproblemer. I syv år har vi rådgivet spilleafhængige og pårørende gennem LudomaniLinjen, men fra nytår vil det være rådgivere fra Spillemyndigheden, der tager telefonen, når man ringer til selvsamme nummer.

Sommerens politiske aftale om ansvarligt spil omfatter bl.a., at Spillemyndigheden på statens vegne skal oprette og drive en spilleafhængigheds-hotline, hvilket ventes at træde i kraft ved årsskiftet. Sådan en linje eksisterer allerede i dag. Det er LudomaniLinjen, og den er drevet og betalt af Danske Spil. LudomaniLinjen har eksisteret siden 2011, og sidste år modtog den 717 opkald fra spillere og pårørende. I samme periode foretog LudomaniLinjens rådgivere også 818 såkaldte omsorgsopkald til Danske Spils egne kunder, som er blevet opfanget af vores digitale spilscanner, fordi deres spilleadfærd over en periode har vist tegn på spilleproblemer. Selvom den nye statslige hjælpelinje overtager efter LudomaniLinjen, vil Danske Spil fortsat have særligt uddannede rådgivere klar til at foretage omsorgsopkaldene på baggrund af spilscanneren, fordi det er vigtigt for os på den måde at bidrage til at forebygge og i tide opfange spilleafhængighed.

I Danske Spil er vi meget stolte af LudomaniLinjen og den hjælp, som vores rådgivere yder og har ydet igennem de sidste syv år til spillere og pårørende – også spillere, der spiller hos andre spilleselskaber. Alligevel var der glæde hos Danske Spils medarbejdere i sommer, da vi kunne konstatere, at den politiske aftale om ansvarligt spil indeholdt beslutningen om en statslig hjælpelinje. For en hjælpelinje til spilleafhængige er et fælles ansvar.

Da vi oprettede LudomaniLinjen, var der monopol på spillemarkedet i Danmark. Efter 2012 kom der en del flere spilleselskaber i Danmark, men det fik ikke en række nye hjælpelinjer til at poppe op i landskabet. LudomaniLinjen var og er i dag stadig den eneste hjælpelinje for spilleafhængighed her i landet. Den nye statslige hjælpelinje, vil blive finansieret af samtlige spilleudbydere i Danmark, og det er vi rigtig glade for hos Danske Spil. Ikke fordi vi sparer penge, men fordi det gør skyggesiden ved spil til et fælles ansvar for alle spilleudbydere. Alle aktører på spillemarkedet skal hver dag overveje, hvad vi kan gøre for at sikre, at spil er og forbliver den underholdning, det er tiltænkt. Derfor skal vi også sammen løfte de omkostninger, den omtanke kræver.

Lige nu arbejder vi på højtryk for at give vores erfaring videre til den nye statslige hjælpelinje hos Spillemyndigheden. Vi glæder os over at få et af vores store ønsker opfyldt i det nye år, når ansvaret for sårbare spillere, der har brug for hjælp til at komme videre, vil bero på en fælles indsats fra 2019.

Mere fra Danske Spil

Danske Spil

www.danskespil.dk

Ansvarlighed. Og åbenhed.Danske Spil tager løbende initiativ til en række CSR-tiltag. Væsentlige og velovervejede initiativer der skal sikre, at vi fortsat er den førende og ansvarlige udbyder af gode spiloplevelser til glæde for spillerne og til gavn for samfundet. Det er det, vi i Danske Spil er sat i verden for. I vores CSR-rapport og her på sitet belyser vi en række svære d…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere