Startup bruger blockchain til at bekæmpe madspild
INS Ecosystem har udviklet et nyt system, der skal hjælpe købmænd med at sælge dagligvarer direkte til kunderne. På den måde opnår både forbruger og sælger betydningsfulde besparelser, mener virksomheden.
På verdensplan går mellem 33 og 40 procent af alle producerede fødevarer til spilde. Det skaber store bæredygtige udfordringer, men også nye muligheder for at effektivisere distributionssystemet, skriver Greenbiz.
Den russiske startup INS Ecosystem er en af dem, der håber på at kunne afhjælpe det store problem med madspild ved at effektivisere handel og levering for købmænd. Det skal ske gennem software, der er designet til at sælge dagligvarer direkte til forbrugerne.
Systemet bruger blockchainteknologi til at administrere transaktioner og understøtte et digitalt poletsystem til at håndtere ordrer, justere priser og tilbyde belønninger til kunderne, skriver greenbiz.com.
Grundlæggeren Peter Fedchenkov mener, at den nye platform kan give besparelser op til 30 procent for forbrugerne og samtidig fjerne cirka 60.000 ton madaffald årligt.
”I dag mangler industrien al den hjælp den kan få. Lige fra sporbarhed i forsyningskæden og sporing af lageret i hver fase, overvågning af produktsikkerheden og mere”, skrev Peter Fedchenkov på en firmablog i oktober.
Han mener, at blockchain kan hjælpe detailhandlerne med at forbedre kvaliteten af dagligvarer og reducere svindel. Men vigtigst giver det landmændene mulighed for at handle direkte med forbrugerne, give dem lavere priser og forbedre køberoplevelsen.
Data og digitale mønter
Et af de store problemer i dag er ifølge startup-grundlæggeren, at købmænd gerne vil have en fyldt butik hele dagen, men det ender ofte med et stort madspild. I stedet ville det effektivisere salget og reducere madspildet, hvis der blev koordineret bedre mellem køber og sælger.
INS-poletter (en form for digitale mønter) skal bruges til både at finansiere udvikling og udvidelse af programmet. Men også til at lette ordren, betalings- og opfyldelsesprocessen samt levering af belønninger til kunderne for deres loyalitet, henvisninger og feedback, skriver greenbiz.com.
Gennem data fra forbrugernes private profiler på de sociale medier, er INS Ecosystem i stand til at udvikle en stærke individuelle tilbud til dets kunder.
Læs også: Hoteller skal blive bedre til at bekæmpe madspild
Systemet forventes at være færdigudviklet og klar ved udgangen af 2018, fremgår det.
-JJK