Stort kendskab til Verdensmålene blandt danskerne

Næsten to ud af tre danskere kender til SDG’erne, hvilket er tæt på dobbelt så mange som for to år siden. Tidligere udenrigsminister Kristian Jensen kalder det ”en fantastisk fælles indsats” og fremhæver bl.a. de virksomheder, der har arbejdet målene ind i deres strategier.

De 17 Verdensmål, her linet op med deres 169 delmål under sig, nyder stadig større kendskab blandt danskerne..

30.09.2019

CSR.dk

En ny undersøgelse, som Epinion har lavet for Verdens Bedste Nyheder, viser således, at næsten to ud af tre danskere (62 procent) har hørt om Verdensmålene, hvilket ikke er langt fra en fordobling af de 35 procent, der kendte til målene i 2017.

”Det synes jeg er helt fantastisk, og det er en kæmpe cadeau til alle de organisationer og kampagner, der har arbejdet med at udbrede kendskabet til Verdensmålene, eller taget målene ind i virksomhedsstrategier og kommunalplaner”, siger Kristian Jensen (V), der er formand for Folketingets tværpolitiske 2030-Netværk for målene, og som har arbejdet med Verdensmålene både som udenrigs- og finansminister.

”Det er en fantastisk fælles indsats, der har løftet kendskabet op, så næsten to tredjedele af danskerne kender til dem”, tilføjer han.

Handling bag ordene
Kristian Jensen peger på de stærke partnerskaber, vi har i Danmark, som en af årsagerne til den positive udvikling. Når både virksomheder og organisationer som Danmarks Idrætsforbund, spejderbevægelsen og Kommunernes Landsforening har taget målene til sig, så illustrerer det ifølge Jensen, at ”Verdensmålene ikke er et nicheprojekt, som blot er for dem, der er særligt glade for naturen eller specielt politisk engageret i den ene eller anden retning. Verdensmålene er for alle”, som han siger.

Epinion-undersøgelsen viser også, at 92 procent af danskerne mener, at Verdensmålene er vigtige, og at 81 procent af os mener, at Danmark bør gå forrest med at sikre, at verden når målene. Begge tal svarer omtrent til tidligere undersøgelser.

Derfor handler de næste skridt i høj grad om at få sat handling bag ordene, og det kræver et bredt engagement i befolkningen.

Læs også: Status på verdensmålene: Det går den gale vej med flere kritiske mål

”Nu skal vi have engageret alle, så vi kan omsætte kendskabet til konkret handling. Det lægger selvfølgelig et pres på os politikere på Christiansborg, men det lægger også et pres på alle de gode kræfter, der har været med til at brede målene ud til danskerne”, siger Kristian Jensen.

-AK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus