Studie: CSR er god PR for amerikanske hoteller

En ansvarlig profil er god forretning i den amerikanske hotelbranche, viser en undersøgelse fra USA. Hotellernes markedsføring virker bedre, hvis kæden samtidig har en troværdig bæredygtighedsstrategi. Det modsatte kan give bagslag.

Hyatt er en af de amerikanske hotelkæder, der arbejder med ansvarlighed på flere fronter. Det kan ifølge en undersøgelse godt betale sig. Foto: Hyatt.

22.12.2017

CSR.dk

En amerikansk undersøgelse har sat konkrete fakta på en af de faktorer omkring CSR, som ofte kan være svær at blive klog på: Sammenhængen mellem ansvarlig virksomhedsdrift og effektiv markedsføring, i dette tilfælde i hotelbranchen.

Læs også: Eltwin: Bæredygtig - det er noget, vi er

Har virksomheden udviklet en CSR-strategi, som forbrugeren er bekendt med i forvejen, vil forbrugeren opleve, at der er sammenhæng mellem virksomhedens reklamefremstød og vil i højere grad tilbøjelig til at vælge lige netop den hotelkæde.

Alexander Josiassen

”Vi fandt frem til at firmaer med et højere niveau af CSR oplever et højere afkast fra sine udgifter til markedsføring end firmaer med lavere niveauer af CSR”, lyder det i artiklen.

En af de fire forskere bag artiklen er Alexander Josiassen, der er professor ved Department of Marketing på Copenhagen Business School (CBS). Han peger på, at resultaterne giver et længe ventet svar på, hvorfor nogle virksomheder profiterer godt af reklamefremstød, mens det for andre virksomheder nærmest er spild af penge. 

”Marketingforskere har længe haft svært ved at bevise, at reklame og marketing har en effekt på en virksomheds performance. I de senere år er det så endelig blevet konstateret, at der er en kobling mellem marketing og performance. Nogle gange er koblingen stærk, andre gange er den svag. I vores undersøgelse peger vi på CSR som en medvirkende faktor til, om koblingen er stærk eller svag – og om markedsføring medvirker til øget profit for en virksomhed,” siger Alexander Josiassen til cbs.dk.

God CSR smitter af på reklamer
Hotelkæder som Mariott, Hyatt og Accor har en lang række forskellige initiativer omkring både social og miljømæssig bæredygtighed og bruger ikke ubetydelige summer på arbejdet. I artiklen præsenterer forskerne to forklaringer på, hvorfor det i sidste ende kan vise sig at være en god forretning finansielt, hvilket eksempelvis Crowne Plaza Copenhagen arbejder ud fra.

Koblingen mellem CSR, markedsføring og kommerciel performance handler om det, forskerne kalder ’overløbseffekten’. Hvis man som forbruger kender til og kan lide en bestemt virksomheds CSR-indsats, så vil den sætte virksomhedens øvrige markedsføring i et bedre lys.

Accor Hotels arbejder bl.a. med træplantning i Indonesien, hvor man hjælper lokale kaffebønder på Sumatra med at plante frugttræer i plantagerne, der giver næring til jorden og modvirker erosion. Foto: Accor.

”Har virksomheden udviklet en CSR-strategi, som forbrugeren er bekendt med i forvejen, vil forbrugeren opleve, at der er sammenhæng mellem virksomhedens reklamefremstød og vil i højere grad tilbøjelig til at vælge lige netop den hotelkæde,” siger Alexander Josiassen.

Derudover peger undersøgelsen på, at vi som forbrugere generelt foretrækker produkter og virksomheder, hvor der er overensstemmelse mellem reklamebudskab og CSR-profil. Derfor kan det modsatte også give bagslag for en virksomhed, der populært sagt slår et for stort brød op.

Hvis eksempelvis en hotelkæde eller anden type virksomhed reklamerer for en bæredygtighedsprofil, som det reelle CSR-arbejde ikke kan understøtte, vil forbrugerne opleve kampagnen og dermed afsenderen som utroværdig. Dermed kan firmaet i værste fald undergrave sit eget omdømme, skriver CBS.

Danske virksomheder kan også bruge viden om CSR-effekt
Den amerikanske hotel- og restaurationsbranche er en milliardindustri – alene i tredje kvartal af 2015 brugte hotel- og restaurationsbranchen i USA ifølge undersøgelsen 2,75 mia. dollar (godt 17 mia. kr.) på reklamer – så kæderne har en naturlig interesse i at deres investeringer kommer retur.

”Selvfølgelig er det vigtigt for virksomhederne at få at vide, om det kan betale sig at bruge så mange penge på markedsføring. En af de vigtige pointer ved undersøgelsen er da også, at det ikke altid er løsningen at poste penge i markedsføring – især ikke hvis virksomheden ikke har en tilstrækkelig stærk CSR-profil. I de tilfælde er pengene nok bedre brugt på at opbygge en række CSR-initiativer, så de når et niveau, hvor markedsføring igen kan betale sig,” mener Alexander Josiassen.

Læs også: Organisationer: Hoteller skal blive bedre til at bekæmpe madspild

Der er endnu ikke lavet en lignende dansk undersøgelse på området, men ifølge Alexander Josiassen kan danske virksomheder godt lade sig inspirere af den aktuelle undersøgelses hovedbudskab om, hvorfor nogle virksomheder profiterer på reklamekampagner, mens andre ikke opnår nogen gevinst. 

-AK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

30.05.2025CSR.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighedsarbejdet til trods for lettelser i rapporteringskrav

29.05.2025CSR.dk

Aalborg Portland vil gå fra sort syndebuk til grøn frontløber

28.05.2025CSR.dk

Musikbranchen toner grønt: Fra klimakoncerter til naturen som medkunstner

28.05.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka tilbage i plus – og godt i gang med 2025

27.05.2025CSR.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025CSR.dk

Anima kræver fuld stop for turbokyllinger hos Coop

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus