25.10.2019 | Klima, miljø og energi
Svanemærket: 30 år og mere aktuelt end nogensinde
Indhold fra partner Hvad er dette?
30 år er ingen alder. Heller ikke for Nordens officielle miljømærke, Svanemærket, som er mere populært og aktuelt end nogensinde før. Den 24. oktober var miljøminister Lea Wermelin med til at fejre Svanemærkets fødselsdag.
Hele 95 procent af danskerne kender Svanemærket. Og tilliden er stor; ifølge en ny forbrugerundersøgelse, som IPSOS* har foretaget for Nordisk Miljømærkning, siger 76 procent af danskerne, at de har tillid til, at et produkt er et godt miljøvalg, når det er svanemærket.
- Vi skal væk fra en brug-og-smid-væk-kultur. Det vi køber, skal holde længere, kunne repareres, og i sidste ende genanvendes i nye produkter. Her gør miljømærkerne det nemt at vælge blandt de miljømæssigt bedste varer af god kvalitet – og derfor er det også positivt, at mere end 6 ud af 10 danskere ser efter Svanemærket, når de køber ind, siger miljøminister Lea Wermelin.
Siden Nordisk Ministerråd i 1989 stiftede Svanemærket, er der kommet over 60 produktgrupper, som har mærket. Samtidig er antallet af svanemærkede varer steget kraftigt de seneste år. Alene i Danmark er udbuddet af produkter og services med Svanemærket de seneste fem år mere end fordoblet – fra 7.500 produkter i 2014 til over 16.000 produkter i dag. Samme udvikling gør sig gældende for EU's miljømærke (Blomsten), som er vokset fra lidt over 1.000 produkter i 2014 til mere end 4.500 produkter i 2019.
Det er både offentlige indkøbere, private virksomheder og forbrugerne, der i stigende grad efterspørger miljømærkede varer med de to mærker. Flere og flere offentlige indkøbere stiller krav om miljømærkerne i udbud – og flere har en politik for miljømærkede indkøb. Tilsvarende har virksomheder og forbrugere fået øjnene op for Svanemærket og EU-Blomsten.
- Udviklingen vidner om, at mange danske virksomheder er godt rustet til at skubbe Danmark i en mere bæredygtig retning, og at der er god forretning i at tænke miljø helt ind i kernen af sin virksomhed. For hvis ikke der var en stigende efterspørgsel både herhjemme og i udlandet efter produkter med Svanemærket og EU-Blomsten, ville udbuddet næppe være steget så markant, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.
Selv om Svanemærket nu runder 30 år, er det mere aktuelt end nogensinde. Det skyldes bl.a., at det er med til at fremme cirkulær økonomi og bidrager til FN’s verdensmål. Især mål 12, bæredygtigt forbrug og produktion, som er det verdensmål, Danmark i dag er længst fra at indfri. Svanemærket er med til at reducere klimabelastningen; både ved at begrænse energiforbrug og ved at fremme cirkulær økonomi og brugen af vedvarende energi.
- Svanemærket har mange års erfaring med at drive en bæredygtig udvikling. Og med at udvikle relevante produktspecifikke og absolutte krav, hvor hele produktets livscyklus er med i vurderingen, og hvor kravene løbende strammes på baggrund af ny viden, nye teknologier og udviklingen i markedet. På den måde er Svanemærket i høj grad på forkant med nogle af tidens vigtigste dagsordener, og derfor tror jeg på, at dets popularitet fortsat vil vokse, siger Søren Kjærsgaard, der er formand for Miljømærkenævnet i Danmark.
FAKTA OM SVANEMÆRKET
- 95 procent af danskerne kender Svanemærket (YouGov, januar 2019**)
- 63 procent af danskerne ser efter Svanemærket, når de vælger varer (YouGov, januar 2019**)
- Svanemærket findes på mere end 60 forskellige produktgrupper.
- Udbuddet af svanemærkede produkter og serviceydelser er på mere end 16.000.
- Udvalget af svanemærkede produkter er bredt – danskerne kan bl.a. se efter mærket på plejeprodukter og makeup, bagepapir, tekstiler og jeans, legetøj, inde- og udemøbler, byggematerialer og boliger, tryksager, rengøring, hoteller og bilvaskehaller.
* IPSOS, marts 2019 (Miljømærkning Danmark) ** YouGov, januar 2019 (Miljømærkning Danmark)
Nyheden er oprindeligt publiceret på Miljø- og Fødevareministeriets hjemmeside.
Klima, miljø og energi

Danske virksomheder i indkøbernetværk sætter rekord
Ny indrapportering fra 13 store danske virksomheder i Netværk for Miljømærket indkøb viser, at netværket har opnået det hidtil største beløb af miljømærkede indkøb. Særligt kantiner, møbler og rengøring er i positiv vækst.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Svanemærket strammer kravene til spisesteder
Svanemærket har netop lanceret skærpede krav til restauranter, kantiner, storkøkkener og dagskonferencesteder. Kravene skærpes løbende, for at svanemærkede spisesteder ligger i front på miljø og klima. Og nu skal spisestederne leve op til endnu skrappere
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Klare ambitioner for svanemærkede hoteller
Svanemærkede hoteller og andre overnatningssteder skal allerede i dag opfylde omfattende krav for at reducere deres miljø- og klimabelastning, og med skærpede krav hæves ambitionsniveauet nu yderligere.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Skærpede krav til svanemærkede investeringsfonde
I dag lancerer Svanemærket nye kriterier for fonde og investeringsprodukter. Første generation af kriterierne blev lanceret i 2017, og den samlede værdi af svanemærkede investeringsprodukter udgør i dag 32 mia. EUR.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Stor CO2-besparelse ved valg af svanemærket tekstilservice
Der er minimum 27 % CO2 at spare ved at vælge en svanemærket tekstilservice til vask af arbejdstøj. Det viser en ny analyse foretaget for Nordisk Miljømærkning.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Skærpede krav til svanemærket nybyggeri er i høring – og vil gøre det muligt at certificere kontorbyggeri
Svanemærket har netop sendt skærpede krav til nybyggeri i høring. I forslaget er der især strammet på de krav, der kan være med til at reducere klimabelastningen og fremme den cirkulære økonomi. Og som noget nyt omfatter kriterierne nu også kontorbyggeri.
Indhold fra partner