14.02.2021 | Menneskerettigheder
Svenskerne er foran danskerne, når det kommer til køb af bæredygtigt producerede blomster
Indhold fra partner Hvad er dette?
På Valentinsdag er blomster ofte lig med en kærlighedserklæring. Og mens danskerne har ændret mange indkøbsvaner under coronakrisen - til både mere økologi og kvalitet, går blomstermarkedet stadig fri. I Sverige er historien en anden.
Når danskerne køber ind, er der i høj grad vin, kage og flere økologiske varer i indkøbskurven end for et år siden. Coronakrisen har ændret vores indkøbsvaner, og vi køber både flere luksusvarer og stiller højere krav til varernes kvalitet, når vi handler.
Men når det kommer til blomster, er både udbud og danskernes efterspørgsel på kvalitet og mærkning forsvindende lille. Blot 5 procent af de afskårne blomster, der sælges i Danmark, er en del af den eneste mærkningsordning der findes for blomster - Fairtrade.
”Det er en myte, at det er svært at rykke folks indkøbsvaner. 2020 har vist, at vi faktisk er meget mobile som forbrugere. Vi forkæler os selv nu på en helt anden måde, når vi køber ind. Vi er parate til at bruge ekstra penge på luksusvarer som vin og chokolade. Derfor bør vi også være parate til at betale ekstra for de varer, hvor producenterne får en fair betaling. Det bør selvfølgelig også gælde for blomster, siger direktør i Fairtrade Danmark, Camilla Erika Lerberg.
I Sverige er 50 % af markedet mærkede blosmter
Vi skal blot over på den anden side af Øresund for at se en anden situation omkring blomster. Svenskerne lægger flere Fairtrade-blomster i indkøbskurven end de ikke-mærkede blomster. Og når det gælder de roser, der er den største del af afskårne blomster, så er der et Fairtrade-mærke på mere end halvdelen af de 100 millioner roser, svenskerne køber årligt. I Sverige har flere store onlinebutikker også omlagt til udelukkende at levere buketter med Fairtrade-mærkede blomster.
Supermarkederne går forrest
Der er ganske særlige begivenheder, hvor blomster spiller en stor rolle i vores liv. Men hvis man gerne vil købe Fairtrade-mærkede blomster i Danmark, så sker det ikke i blomsterforretninger.
”Hvis ens kæreste kommer hjem med en buket roser i folie fra LIDL, skal man altså ikke blive fornærmet. De kan meget vel være både bæredygtigt produceret og Fairtrade-mærkede. Det betyder, at kvaliteten er god og gør en kæmpe forskel for de kvinder, som har produceret dem. Det er den allerfineste buket, man kan få, siger Camilla Erika Lerberg.
I Danmark sælges Fairtrade-mærkede blomster i Lidl og udvalgte Coop- og Aldi-forretninger. Og Fairtrade håber, at flere vil lægge vejen forbi et supermarked i år - og at udbuddet er vokset næste år.
Fakta om Fairtrade-mærket blomsterproduktion
- Fairtrade-certificeringen betyder, at arbejderne har ordnede løn- og arbejdsvilkår, og samtidig får medarbejdernes familier adgang til sundhedscentre og uddannelse
- Kenya producerer den markant største andel af Fairtrade-mærkede blomster i verden. Øvrige producerende lande er Etiopien, Tanzania og en mindre produktion i Ecuador. Langt størsteparten er roser. - Blomster fløjet til Europa fra Østafrika udleder samlet set 5,5 gange mindre CO2 end hollandske blomster.
- Fairtrade-certificerede blomstergartnerier beskæftiger 69.400 mennesker. 45 procent er kvinder
Kilde: Fairtrade International
Fakta om blomster i Danmark:
- Det er muligt at købe Fairtrade-mærkede blomster i Lidl samt i udvalgte Coop- og Aldi-butikker.
- Der importeres årligt 23 millioner afskårne blomster til Danmark i alt - 5% af dem er Fairtrade-mærkede
- Det endelige tal for 2019 er ved at blive opgjort, og lander på ca 1,3 mio. Et fald fra 6,75 til 5 procent
- Roser er den klart mest solgte, afskårne blomst i Europa, hvor den alene tegner sig for 30 til 50 procent af det samlede blomstersalg hvert eneste år
Kilde: Fairtrade International og Danmarks Statistik
Klima, miljø og energi

Kampagne: Fairtrade-mærket tager hensyn til både mennesker og miljø
Hvis verden vil lykkes med den grønne omstilling, skal små råvareproducenter som dyrker vores kaffe og kakao med ind i klimakampen. Fairtrade-mærket stiller blandt andet miljøkrav og klimauddanner småproducenterne, og det skal forbrugerne vide.
Indhold fra partner
Kommunikation

Forbrugerne skal gøre verdensmål til hverdagsmål med Fairtrade-mærket
Selvom verdensmålene ikke længere er ’talk of the town’, og ESG’er, inflation og energikrise har overtaget debatten, er verdensmålene stadig højaktuelle. Fairtrade-mærket lancerer en kampagne, der skal skrive verdensmålene ind på danskernes indkøbsliste.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrades miljøindsats til sig
Danske forbrugere er stadig med på, at Fairtrades mærkesager er fair løn og ordentlige arbejdsvilkår. Men en ny analyse viser, at de nu også i stigende grad opfatter Fairtrade som en stærk spiller, når det kommer til at passe på miljøet.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

Køb Valentine's-roserne i dit lokale supermarked – det er bedre for både mennesker og miljø
Det er god stil at købe de røde roser til din kæreste på Valentine's Day i supermarkedet. Roserne fra dagligvarebutikken kan nemlig være Fairtrade-mærkede, og det betyder, at buketten er dyrket med hensyn til både mennesker og miljø.
Indhold fra partner
Supply chain

Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked
På trods af en udfordret dagligvarehandel med blandt andet prisstigninger og ændrede forbrugsvaner oplevede Fairtrade-mærket Danmark vækst i omsætningen i 2022.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Kampagne skal få danskerne til at handle fair i februar
I hele februar sætter Fairtrade-mærket Danmark spot på at handle fair. Det sker med kampagnen Fairbruary, hvor Fairtrade opfordrer danskerne til at forsøge at leve en hverdag med et forbrug, der er lidt mere fair.
Indhold fra partner