Topledelsen tænker grønnere

To revisionshuse ser øget fokus på grøn innovation og grønne forretningsmodeller som tegn på, at den grønne del af CSR har vundet indpas i toppen af de danske virksomheder.

Danske topchefer tænker i stigende grad i grøn innovation og produktudvikling. Foto: iStock. .

04.04.2014

Jesper With , CSR.dk

Den grønne agenda på de danske ledelsesgange har udviklet sig fra ren reduktion af energi- og ressourceforbrug til en bredere forståelse af mulighederne for at udvikle grønne forretningsmodeller. Nu tænker man også bæredygtighed, når det gælder innovation og produktudvikling, og man er begyndt at kigge mere på, hvordan ens produkter og ydelser kan skabe værdi for slutkunderne.

Det vurderer partner i Deloitte Anne Mette Christiansen, der har et indgående kendskab til danske virksomheders arbejde med CSR og grønne forretningsmodeller.

”Der er dog store forskelle på, hvordan man ser den grønne agenda give værdi – og det afhænger meget af, hvilken type chef man er. Ofte er den øverste ledelse mest fokuseret på at reducere energi- og ressourceforbrug, fordi det nemt kan aflæses på bundlinjen og styrker forretningen direkte. Det er her den økonomiansvarlige er mest på hjemmebane, og det er jo også et oplagt fokus at have”, siger Anne Mette Christiansen.

”Ofte er den øverste ledelse mest fokuseret på at reducere energi- og ressourceforbrug, fordi det nemt kan aflæses på bundlinjen og styrker forretningen direkte”, siger partner i Deloitte Anne Mette Christiansen. Foto: Deloitte. .

Skab grøn værdi for kunden
Det hun kalder den anden grønne agenda – hvor man skaber innovation og produktudvikling med bæredygtighed som omdrejningspunkt – vokser i styrke på ledelsesgangene side om side med energieffektivitet og ressourcebesparelser.

Læs også: Bæredygtige investeringer bliver big business

Det er mindre bundlinjefokuseret og derfor også mindre tydeligt, hvilken betydning det har for ens forretning. Men det har stigende indflydelse på danske virksomheder og hjælper med at skabe innovation ved for eksempel at tænke vugge til vugge-princippet ind eller tænke i nye måder at levere produktet på. Kan man for eksempel leje eller lease, når man skal bruge produktet frem for at eje det, spørger hun.

”Nogle af de mest progressive virksomheder beskæftiger sig med at skabe transparens og involvere forbrugeren mere. Det gælder for eksempel med ’Environmental Profit & Loss’-tanken. Her ser jeg en tredje grøn agenda, der selvfølgelig hænger sammen med de to andre”, siger Anne Mette Christiansen.

Hun peger på Novozymes som eksempel, der markedsfører sine enzymer som produkter, der skaber grøn værdi for kunden: ”I sparer på ressourcerne, hvis I bruger vores enzymer”. De tænker grønt i forhold til kunderne, og her kan selve produktet hjælpe kunden med at spare ressourcer og energi eller bidrage som led i et bæredygtigt produkt.

”Den tankegang er flyttet grundigt ind på ledelsesgangen mange steder,” siger hun.

Game changer
Det har en enorm betydning for den grønne agenda, at produktionsvirksomhedernes kunder – såsom supermarkedskæder – stiller stigende krav om måling og mærkning af energiforbrug, CO2-fodaftryk, Water Footprint og bæredygtighed generelt. Det gør eksempelvis danske Coop, britiske Tesco og den amerikanske gigant Walmart.

Læs også: A.P. Møller-Mærsk tager hul på ny CSR-strategi

”De er ikke altid gode nok til at følge op på og kontrollere de krav, de stiller til producenterne, men det er ikke desto mindre en game changer. Det vil dog virke stærkere, hvis supermarkedskæderne er konstante omkring det og ikke går på for mange kompromisser. Når kæder som britiske Tesco og Marks & Spencer og tyske Lidl stiller krav om bæredygtig fiskeproduktion fra 2016, bliver det pludselig meget konkret og har effekt hele vejen ned i kæden af leverandører og underleverandører”, siger Anne Mette Christiansen.

Man skal søge mod det, der giver værdi for ens virksomhed, og det hænger ofte sammen med det, der giver værdi for kunden, mener Christian Honoré, partner i KPMG. Foto: KPMG. .

SMV’erne rører på sig
Også Christian Honoré, partner hos revisionsfirmaet KPMG og chef for KPMG's sustainability-rådgivning, oplever, at CSR i bredere forstand tages mere alvorligt på ledelsesgangen. Særligt den grønne del. Mange er i gang med en proces, der fører til, at man får styr på de områder, der er væsentlige for deres virksomhed. Generelt leder virksomhederne efter initiativer, der skaber vækst igennem bæredygtig innovation eller reducerer omkostninger igennem lavere ressource- og energiforbrug. Ifølge Christian Honoré hjælper en systematisk rapportering med at håndtere risici på en ansvarlig måde, og det styrker samtidig virksomhedens brand.

”Man kan rapportere sig selv ihjel, så udfordringen for SMV´er er at løfte opgaven, så det ikke bliver for tungt og for dyrt. Der er jo tusindvis af små og mellemstore virksomheder, der ikke ligger inde med de nødvendige kompetencer til at arbejde systematisk med CSR. De skal lære det, og det er en proces, der koster tid og penge”, siger Christian Honoré.

Det gælder derfor om at gøre det, der flytter ens virksomhed i den rigtige retning, for det er en proces, man skal igennem for at nå frem til en grundig forståelse af businesscasen i virksomheden, herunder hvad man bør rapportere om. Det er i sig selv en udfordring at turde foretage de investeringer, der fører til energi- og ressourcebesparelser og som reducerer ens el, varme og vandforbrug.

”Det her er at gå skridtet videre,” siger han.

Stigende kundekrav
Man skal søge mod det, der giver værdi for ens virksomhed, og det hænger ofte sammen med det, der giver værdi for kunden. For eksempel stiller supermarkederne stadig større krav om bæredygtighed og dokumentation for energiforbrug, miljøforhold, oprindelsessted for råvarer og behandlingen af dem. Det er helt klart med til at opprioritere CSR på ledelsesgangen, vurderer Christian Honoré.

Mange SMV-ledelser tøver fortsat med at omfavne den grønne agenda og tage den med i deres forretningsstrategi. Alligevel tænker flere energi og ressourcer ind i deres overvejelser for fremtiden end nogensinde før.

Flere tænker også i grønne forretningsmodeller – kan vi gøre det på en anden og mere bæredygtig måde og tjene på det? Sådan tænker firmaet Egetæpper, når de tager brugte flisetæpper retur og lade dem indgå i ny produktion. Christian Honoré peger samtidig på, at der er gjort mere ved energioptimering og bæredygtig udvikling på virksomhederne, end man kan se i de officielle tal.

”Mange ser det som forretningshemmelighed og ønsker ikke nødvendigvis at skilte med de resultater, de har opnået. Det kan man gøre, så længe der ikke er konkrete krav om certificering og offentliggørelse. CSR-loven giver jo store friheder”, siger Christian Honoré.

Læs også: Nyt businessnetværk tror på den grønne omstilling

Danske virksomheder er fortsat ikke med fremme internationalt set omkring CSR-rapportering, selv om det går i den rigtige retning. I Storbritannien er de nået meget længere med systematisk CSR, certificering og rapportering.

”Jeg kan ikke helt forklare hvorfor, men måske er kundepresset mindre end i Storbritannien, hvor man nok stoler mindre på det, producenterne siger. Kunderne vil se dokumentation. Generelt er der en stor grad af tillid i Danmark til, at tingene er i orden, når virksomhederne siger det. Men ser man på leverandørerne, som jo er fra hele verden, står vi med de samme udfordringer som englændere og tyskere. Jeg mener ikke, at vi er hverken værre eller bedre end de er, så man bør tage det mere alvorligt. Det handler jo også om konkurrenceevne”, siger Christian Honoré.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

22.07.2024CSR.dk

Klimavenlige handlinger betaler kulturelle oplevelser i København

18.07.2024CSR.dk

EU's Taksonomi kan skubbe branchen i en mere bæredygtig retning

12.07.2024Schneider Electric

Sponseret

Tilmelding til AVEVA World 2024

08.07.2024Schneider Electric

Sponseret

TALENTPROGRAM for elektriker-lærlinge 2024

05.07.2024CSR.dk

Rapport: Et fokus på medarbejdertrivsel er alfa og omega

02.07.2024Schneider Electric

Sponseret

Tilmelding til webinar om det kommende NIS 2-direktiv omkring cybersecurity

01.07.2024CSR.dk

Novo Holdings og DLG-koncernen indgår samarbejde om fremme af bæredygtig planteproduktion

28.06.2024CSR.dk

Nyt inspirationskatalog skal hjælpe danske virksomheder i arbejdet med biodiversitet

Jobmarked

Se alle

Visma e-conomic A/S

Sustainability Manager

Har du erfaring med ESG, og vil du gøre en forskel i en virksomhed i rivende udvikling? Så er det måske dig, vi leder efter.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Roblon A/S

ESG-koordinator

Brænder du for at arbejde med bæredygtighed? Få et spændende job som ESG-koordinator hos Roblon A/S og bliv fagligt ansvarlig for ESG-rapportering i en international virksomhed i vækst

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

29.08.2024

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Åben tilmelding: ESG Sommerskole

Få viden og værktøjer til at forbedre din virksomheds bæredygtige forretningsindsats med sommersmagsprøver fra den praktiske Sustainable Business Change Manager uddannelse.

Dato

07.07.2024

Tid

09:00

Sted

Online

2030 Builders
Møde
Sustainability Engagement Consultative call

Participate in an open discussion hosted by Mia Negru, co-founder of 2030 Builders. Engage in a dynamic dialogue focusing on the unique challenges and best practices in sustainability engagement. This session aims to foster a collaborative environment where you can exchange insights with fellow professionals, explore innovative solutions, and learn how to leverage technology to enhance human interactions within your company.

Dato

02.08.2024

Tid

12:00

Sted

Google Meet