Novo Nordisk i slutspurten mod en afgørende målstreg
For at leve op til sine egne ligestillingsmål skal Novo Nordisk rekruttere 24 kvinder til de øverste ledelseslag inden udgangen af 2025. Eksperter anerkender udviklingen og håber, at det lykkes: ”Det ville stå som en ledestjerne.”
Foto: 123rf.com.
Alle større børsnoterede virksomheder i Danmark er forpligtigede til at sætte måltal for kvinder i de øverste ledelseslag. I medicinalindustrien er Novo Nordisk de mest ambitiøse.
Mens Ambu og Coloplast sigter mod 40 procent kvinder i de øverste ledelseslag i 2030, stræber Novo Nordisk efter at nå 45 procent allerede i 2025. I 2019 var andelen af kvindelige ledere 36 procent, og i dag er den steget til 42 procent. De sidste tre procentpoint skal altså nås i år for at opfylde målet.
Eksperter roser Novo for deres fremskridt, men påpeger, at den sidste del af målet kan være vanskelig at nå.
”Hvorvidt de sidste procent er de allersværeste at opnå, eller om der opstår en ketchupeffekt, hvor kvinder og andre minoriteter i ledelse pludselig får appetit på ledelse, kan være svært at afgøre,« forklarer Bjarke Oxlund, der er dekan på Institut for Mennesker og Teknologi på RUC, til Finans.
Håbet om en ledestjerne
At Novo Nordisk kommer i mål, er både godt for virksomheden selv, men også for dansk erhvervsliv som sådan.
”Jeg håber klart, at de når i mål. Det vil være meget motiverende at se en virksomhed kunne rykke 9 pct. på sin kønsbalance over fire år. Det ville stå som en ledestjerne for andre virksomheder at søge inspiration hos”, siger Gine Maltha Kampmann, der arbejder med diversitet i dansk erhvervsliv, til Finans.
Udviklingen kan også have international betydning. Siden Donald Trumps indsættelse har en anti-woke bølge skyllet ind over USA, hvor mange virksomheder har droppet initiativer for inklusion.
I et interview med Berlingske fastslår Lars Fruergaard Jørgensen, administrerende direktør i Novo Nordisk, imidlertid, at virksomheden vil holde fast i inklusionsarbejdet
- lhs