Trods net zero-mål: Over halvdelen af verdens største virksomheder modarbejder klimahandling
I en omfattende undersøgelse af knap 300 internationale industrigiganter afslører InfluenceMap, at over halvdelen fremsætter net zero-målsætninger, men er samtidig engagerede i lobbyarbejde, der modkæmper lovgivning på klimaområdet. Rapporten kaldes et wake-up call af FN-formand og rejser spørgsmål om greenwashing.
Verdens største, internationale virksomheder forpligter sig i stigende grad til målsætninger om en net zero forretning. Men flere af selskaberne viser sig også at have en skyggeside i deres klimapolitiske arbejde.
For ifølge en analyse af 293 selskaber fra Forbes’ 2000-liste påviser forskere fra nonprofit-tænketanken InfluenceMap, at 58 procent af selskaberne har fremsat mål for nuludledning eller lignende, men at de samtidig lobbyer mod politiske beslutningstageres arbejde med at implementere lovgivninger, som skal højne fokus på eller forbedre klimaet.
Det skriver tænketanken i en pressemeddelelse.
Læs også: Udskældt forskningsrapport bliver en del af retssag mod Danish Crown
”Regeringer formår ikke at fremsætte klimapolitikker hurtigt nok, og virksomhedernes indflydelse er nøgleårsagen,” siger Will Aitchison, der er hovedforfatter af undersøgelsen og direktør hos InfluenceMap.
”Medmindre virksomhederne matcher deres klimaforpligtelser med ambitiøs støtte til regeringsledte tiltag, kommer vi aldrig til at nå de mål, som Parisaftalen har sat.”
Et wake-up call
Virksomhedernes lobbyarbejde er dog ikke kun noget, der forhindrer internationale og regionale reguleringer og lovgivninger fra at blive stemt igennem.
Sidste år udgav FN’s ‘High-Level Expert Group on Net Zero Emissions Commitments of Non-State Entities’ (HLEG) guiden ‘Integrity Maters’, der fungerer som et slags kort til at undgå greenwashing.
Og ved at bruge den rapport som benchmark viser InfluenceMaps undersøgelse, at industrigiganter som Chevron, Nippon Steel Corporation, Glencore International, Delta Air Lines, Duke Energy, ExxonMobil, Repsol, Stellantis, Southern Company og Woodside Energy Group er blandt de 21,5 procent af virksomheder, der er i ’betydelig risiko’ for at greenwashe på grund af diskrepansen mellem deres klimamål og lobbyarbejde.
Derudover er 36,5 procent i ’moderat risiko’.
Læs også: 17 flyselskaber får en tur i greenwashing-maskinen
Det er resultater, der bør være et ’wake-up call’ for selskaber verden over, mener Catherine McKenna. Hun er formand for HLEG, CEO hos rådgivningsvirksomheden Climate and Nature Solutions, og forhenværende miljø- og klimaminister i Canada.
”Det er tydeligt, at selvom firmaer er hurtige til at fremvise deres klimaforpligtelser, bakker alt for mange af dem ikke op om initiativer, der kan gøre en positiv forskel på området. Ikke alene vælger mange virksomheder at underminere deres egne tiltag ved at lobbye mod reel klimaaktion – deres net zero-løfter er simpelthen ikke troværdige,” siger hun.
Modsætter sig klimahandling
Tænketanken eksemplificerer sine resultater gennem casestudier, som illustrerer, hvordan de 10 ovenstående virksomheder, der har sat sig mål om at udlede nul CO2, også advokerer for at svække centrale klimapolitikker og/eller forsøger at arbejde for at udvide den fossile industri.
I undersøgelsen nævnes blandt andet bilproducenten Chevron, der har forpligtet sig til net zero-udledning i 2050, men at de i år har lobbyet for at forhindre emissionsstandarder for amerikanske køretøjers udstødningsrør.
Mineselskabet Glencore International, som har sat samme reduktionsmål som Chevron, har også sidste år modsat sig vedtagelsen af EU’s seneste klimaplan om 55 procents reduktion i 2030.
Læs også: Pensionskasser svarer på kritik om investeringer i kul og olie
Og trods et mål om at blive CO2-neutral i 2050 har japanske Nippon Steel Corporation stillet sig i opposition til indførelsen af en CO2-afgift i landet sidste år.
Ifølge Catherine McKenna er det imidlertid netop virksomheder som disse, der kan gøre en mærkbar forskel i klimakampen.
”Vi har brug for selskaber til at skabe et handlingsloop, hvor lederskab i den private sektor tilskynder og styrker deres regeringer i ambitiøse klimahandlingsplaner,” siger hun.
- HCL