Tyskland søsætter første båd drevet af methanol-brændselsceller

Den 24. august blev den første båd drevet af brændselsceller søsat ved Essen i Tyskland. Båden er en vigtig milepæl i at vise potentialet i methanol som fremtidens grønne brændstof, fortæller Mads Friis Jensen fra SerEnergy.

Efter at have arbejdet fem måneder på at udvikle en dieseldrevet båd til en elektrisk båd drevet af miljøvenlige methanol brændselsceller kunne innogy og SerEnergy søsætte MS igonny den 24. august. Foto: SerEnergy.

28.08.2017

CSR.dk

Efter at have arbejdet fem måneder på udførelsen af planen kunne skaberne bag invitere til en navngivningsceremoni af MS innogy, der efterfølgende kunne sejle ud på den første officielle tur på Baldeneysee-søen:

”Vi er meget stolte over at se båden sejle på søen i Essen – det er en vigtig milepæl i at vise potentialet i methanol som fremtidens grønne brændstof”, siger Mads Friis Jensen, der er chief commercial officer hos danske SerEnergy, og fortsætter:

Brændselscellerne har en samlet kapacitet på 35 kW og sørger for at MS innogy kan sejle såvel CO2-neutralt som uden at udlede partikler. Foto: SerEnergy.

”For os har det været et meget interessant projekt at være en del af, og da projektet er det første af sin slags, har vi været nødt til at tænke ud af boksen for at skabe et ideelt energisystem, der matcher bådens energibehov”.

Kunder kan forøge deres energisystem
SerEnergys methanol-brændselscellesystem er en modulær løsning, der gør det nemt at justere i henhold til kundens individuelle energibehov. Dette gør det muligt for kunderne at forøge ydeevnen ved at udvide systemet med ét modul eller flere.

Energisystemet er en hybridkonstellation, der består af et brændselscellesystem og en batteripakke, hvor brændselscellerne er med til at gøre det muligt for båden at sejle en hel dag uden at tanke op.

Brugen af overskudsvarme fra brændselscellen til at drive methanolreformeringsprocessen medfører en høj elektrisk effektivitet på 40 til 50 procent.

Læs også: Tesla-lastbil snart klar til vejtest

MS innogy er en del af innogys ’greenfuel-projekt’, hvor virksomheden demonstrerer hele værdikæden af milijøvenlig methanol, fra en grøn produktion af methanol ved hjælp af CO2 fra den omgivende luft, grøn elektricitet og vand, til brugen af methanol som brændstof i rutebåde og biler.

- EL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle