Tyskland søsætter første båd drevet af methanol-brændselsceller
Den 24. august blev den første båd drevet af brændselsceller søsat ved Essen i Tyskland. Båden er en vigtig milepæl i at vise potentialet i methanol som fremtidens grønne brændstof, fortæller Mads Friis Jensen fra SerEnergy.
For cirka et år siden begyndte virksomhederne innogy og SerEnergy at udvikle en plan for at omdanne en dieseldrevet båd til elektrisk drift vha. af miljøvenlige methanol-brændselsceller.
Læs også: Norsk rapport: Hybrid-fiskerbåde kan halvere CO2-udslip
Efter at have arbejdet fem måneder på udførelsen af planen kunne skaberne bag invitere til en navngivningsceremoni af MS innogy, der efterfølgende kunne sejle ud på den første officielle tur på Baldeneysee-søen:
”Vi er meget stolte over at se båden sejle på søen i Essen – det er en vigtig milepæl i at vise potentialet i methanol som fremtidens grønne brændstof”, siger Mads Friis Jensen, der er chief commercial officer hos danske SerEnergy, og fortsætter:
”For os har det været et meget interessant projekt at være en del af, og da projektet er det første af sin slags, har vi været nødt til at tænke ud af boksen for at skabe et ideelt energisystem, der matcher bådens energibehov”.
Kunder kan forøge deres energisystem
SerEnergys methanol-brændselscellesystem er en modulær løsning, der gør det nemt at justere i henhold til kundens individuelle energibehov. Dette gør det muligt for kunderne at forøge ydeevnen ved at udvide systemet med ét modul eller flere.
Energisystemet er en hybridkonstellation, der består af et brændselscellesystem og en batteripakke, hvor brændselscellerne er med til at gøre det muligt for båden at sejle en hel dag uden at tanke op.
Brugen af overskudsvarme fra brændselscellen til at drive methanolreformeringsprocessen medfører en høj elektrisk effektivitet på 40 til 50 procent.
Læs også: Tesla-lastbil snart klar til vejtest
MS innogy er en del af innogys ’greenfuel-projekt’, hvor virksomheden demonstrerer hele værdikæden af milijøvenlig methanol, fra en grøn produktion af methanol ved hjælp af CO2 fra den omgivende luft, grøn elektricitet og vand, til brugen af methanol som brændstof i rutebåde og biler.
- EL