Udbud matcher efterhånden efterspørgsel på ESG-uddannelse
For få år siden kunne det være svært at finde et tilbud, der passede, når man gerne ville være bedre til emner inden for ESG. Det er ikke længere tilfældet.
To ud af tre eksperter i Djøfs uafhængige ESG-panel vurderer, at danske virksomheder har udfordringer med at rekruttere medarbejdere med den rette viden og de rigtige værktøjer til at sikre den nødvendige bæredygtige omstilling inden for E (klima/miljø), S (social ansvarlighed) og G (god ledelse). Det viste en undersøgelse udgivet af DJØF i juni i år.
Samme resultat nåede PwC's sustainability survey i Danmark frem til. Her sagde 38 procent af de større virksomheder og 27 procent af de mindre, at de i høj eller meget høj grad oplever udfordringer med at rekruttere medarbejdere med kompetencer inden for bæredygtighed. Mens otte ud af ti virksomheder forventede at skulle ansætte nye medarbejdere inden for bæredygtighed - heraf forventede lige over 60 procent at antallet af medarbejdere på det felt ville stige “lidt” mens resten forventede en “væsentlig” stigning.
."Det er afgørende, at virksomhederne investerer i medarbejdernes kompetencer, så de kan være på forkant med udviklingen inden for ESG,” siger Lene Bjørn Serpa, bæredygtighedschef i A.P. Møller Mærsk og forperson for Djøfs ESG-panel.
En anden af panelets konklusioner er, at virksomhederne investerer for lidt i kompetenceudvikling af deres medarbejdere inden for ESG. Selvom bæredygtighedsdagsordenen fylder stadig mere i virksomhederne, så er de langt fra i mål, siger Lene Bjørn Serpa:
“Dem, der går og tror, at vi har en naturlig førerposition på det grønne og det sociale, risikerer at blive slemt skuffede. Vejen frem er benhårdt fokus fra ledelsens side. Bæredygtighed skal forankres strategisk på direktionsgangen og i bestyrelseslokalet – og kommunikeres klart og tydeligt ud i hver en afkrog af organisationen. Og så skal virksomhederne investere i medarbejdernes kompetencer, så de kan levere på målsætninger og være på forkant med udviklingen inden for ESG.”
Mangfoldigt udbud
I takt med at lovkravene til virksomheder er vokset de senere år er uddannelsestilbuddene fulgt med. Det afspejles ret præcist i artiklerne i dette tema, hvor de bidragende virksomheder og organisationer fortæller om alt fra arbejdsmarkedsuddannelser, hvor virksomhederne i nogle tilfælde kan få kompensation for kursusudgifterne, over onlinekursus i ESG-investeringer til mini-MBA'er og specialisering i compliance-arbejde.
Flere af uddannelsestilbuddene afspejlet i dette tema på CSR.dk handler om at blive klar til rapportering ud fra den nye udgave af årsregnskabsloven, baseret på CSRD og de tilhørende 12 rapporteringsstandarder (ESRS). Det er med god grund, for det er her de mest presserende opgaver ligger. Tilbuddene fra temapartnerne går dog videre end at vise hvordan, man lever op til de konkrete krav. De har alle en ambition om at gøre deltagerene i stand til at trække forretningsudvikling og ny værdi ud af den indsats, der lægges i at definere væsentlighed, sætte mål, indsamle data og rapportere dem offentligt.
Det er på det selvbetalte uddannelsesmarked at ESG og bæredygtighed er blevet mest synligt, men også på de videregående uddannelser har flere - især i den tekniske/naturvidenskabelige ende - fået fokus på bæredygtighed.
Er man i tvivl om, hvad man har mest brug for, beskriver denne artikel i dette tema forskellene på en akademisk og en praktisk uddannelse inden for bæredygtighed og ESG.
Brug for mere end det overordnede
Undersøgelsen fra DJØF gik et spadestik dybere end at konstatere, at der mangler ESG-kompetencer i virksomhederne. Den giver således også DJØF's ESG-panels bud på, hvor der er mest brug for flere og nye kompetencer - og hvor, de synes, virksomhederne egentlig er meget godt med.
Det sidste først: Lovgivning og politik er der ifølge panelet bedst styr på, efterfulgt af strategisk ledelse, dvs. den overordnede integration af bæredygtighed i mål for virksomheden.
Der, hvor panelet modsat mener, at der er mindst styr på kompetencerne er “Integration i økonomistyring og finansprocesser”, “etik og social retfærdighed”, og “Miljø og klima”, dvs. specialviden inden for de alle tre hovedområder i ESG.
Globale undersøgelser, som dog ikke er helt så aktuelle som DJØF's, peger i samme retning - især med fokus på miljø. World Economic Forum kunne i januar 2023 konstatere, at antallet af “grønne jobs” er vokset med otte procent hvert år i de seneste på år. Men samtidig viste LinkedIns Global Skills Report for 2022 at antallet af personer, der har “grønne skills” på deres profiler, kun er vokset med seks procent.
Behovet for uddannelse og kompetenceudvikling inden for ESG er med andre ord tydeligt. Så både samfund og virksomheder skal sende ressourcer i den retning. Om nok personer - unge og gamle - så er interesserede i at at tage den type uddannelse er et helt andet spørgsmål.
Denne artikel er del af et tema:
Tema: ESG-uddannelse og kompetenceudvikling
Efterspørgslen på ESG-kompetencer er eksploderet de seneste år, og med flere og flere lovkrav til virksomhederne ser kurven ikke ud til at knække foreløbig. Hvem kan hjælpe med at få videns- og færdighedsniveauer på højde med behovet? Det fortæller CSR.dk's partnere om i dette tema.