Undersøgelse: Tre ud af fire danskere vil fravælge restauranter med dårlige arbejdsvilkår

En ny undersøgelse viser, at tre ud af fire danskere går op i, om deres favoritrestaurant har dårlige løn- og arbejdsvilkår.

En undersøgelse viser, at en større andel af danskerne går op i, at der er ordentlige løn- og arbejdsvilkår hos deres favoritrestaurant..

16.12.2019

CSR.dk

Analyse Danmark, der har foretaget en undersøgelse for Fagbladet 3F, fortæller, at danskerne i høj grad finder det vigtigt, at ansatte i restaurationsbranchen bliver behandlet retfærdigt.

Omkring tre ud af fire af respondenterne svarer, at de ville stoppe med at købe mad hos deres favoritrestaurant eller takeaway-sted, hvis de opererer med dårlige løn- og arbejdsvilkår.

Sociolog og samfundsanalytiker, Eva Steensig, er ikke overrasket over resultaterne fra undersøgelsen.

Læs også: Svensk nethandel lancerer klimamærkning på fødevarer

”Vi har i stigende grad nogle forbrugere, som forstår spillet. De ved, at der er nogle mennesker bag produktet. Der er en bevægelse mod større krav til virksomheder om, at de skal opføre sig ordentligt”, siger Eva Steensig.

For nylig har 3F blotlagt, hvordan kinesiske kokke bliver udnyttet af danske restauranter. Svindlen sker blandt andet ved tilbagebetaling af løn til arbejdsgiveren på en såkaldt beløbsordning, eller ægtepar, der arbejder for én persons løn. Nogle var også nødsaget til at bo i små baglokaler på restauranterne.

Den moderne forbruger er socialt ansvarlig
At undersøgelsen viser, hvordan en større andel af den danske befolkning vil tage afstand fra restauranter med dårlige vilkår, er et tegn på, at den moderne forbruger er socialt ansvarlig. Det mener John Thøgersen, der er professor i forbrugerpsykologi ved Aarhus Universitet.

”De allerfleste danskere er socialt ansvarlige mennesker, som selvfølgelig synes, at der skal være ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Og hvis der foregår urimeligheder i den anledning, så er det ikke noget, de kan lide”, siger John Thøgersen.

Læs også: Hvordan får man menneskerettigheder ind i offentlige indkøb?

Både Eva Steensig og John Thøgersen lægger vægt på, at selvom undersøgelsen peger på, at danskerne helt vil stoppe med at bestille mad hos deres favoritrestaurant, hvis der ikke er ordentlige vilkår, så kan der være langt fra ord til handling.

”At man holder sig fra takeaway-steder med dårlige arbejdsvilkår er selvfølgelig det rigtige at sige, når man bliver spurgt, men så går man alligevel ned i den lokale, fordi det er der man plejer at handle”, siger Eva Steensig.

- HL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus