06.04.2016  |  Klima, miljø og energi

Unilever annullerer palmeolie-kontrakter

Unilever har opsagt sine kontrakter med en malaysisk palmeolieproducent og -forhandler på grund af medvirken til skovrydning i Indonesien.

Dagligvareproducenten Unilever, der blandt andet står bag mærker som Knorr, Becel og Rexona, har valgt at annullere sine kontrakter med den malaysiske palmeolieproducent og -forhandler IOI Group. Det skriver edie.net.

Læs også: Palmeolien kommer frem i lyset

Det sker efter, at den malaysiske producent i sidste uge blev suspenderet af Roundtable on Sustainable Palm Oil, fordi en årelang undersøgelse viste, at gruppen bidrog til skovrydning i West Kalimantan i Indonesien.

Unilever, der betragtes som en af ​​verdens største aftagere af palmeolie, skriver således i en erklæring:

"Unilever tager beskyldningerne mod IOI og dens suspension fra RSPO særdeles alvorligt. Vi forventer de højeste standarder fra alle vores leverandører og streng overholdelse af Unilever Sustainable Palm Oil Policy”.

Unilever skriver desuden, at de er i færd med at frigøre sig fra den malaysiske producent og regner med at det er sket inden for tre måneder.

Unilever har -  sammen med Marks & Spencer (M&S) - allerede indvilget i at aftage sin palmeolie fra lande og regioner med ambitiøse klima- og skovbrugsinitiativer.

Som reaktion på suspensionen har IOI nægtet alle de forseelser, som producenten er anklaget for, og er allerede i færd med at appellere afgørelsen.

Læs også: Ecover fjerner palmeolie i rengøringsprodukter

Sammen med 13 andre store mærker, herunder Nestlé og P&G, blev Unilevers palmeoliesourcing-model for nylig gennemgået af Greenpeace. Aktivistgruppen udgav et "scorecard" for palmeolie-rapportering, gennemsigtighed og sourcing. Her blev Unilever rangeret som ”anstændig” med plads til at forbedring. 

-SSM

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere