Vækstmuligheder i kinesiske vindmøller
Den asiatiske stormagt opruster på vind- og solenergifronten. Det styrker mulighederne for vækst hos virksomheder i den danske vindmølleindustri.
<p>En investering i Kina er især interessant for virksomheder, der har en klar "value proposition" til det kinesiske marked"</p>
Susanne Nors Hebsgaard, Commercial Counsellor på den danske ambassade i Beijing
Kina er et attraktivt eksportmål for danske vindvirksomheder. Det skriver brancheorganisationen Vindmølleindustrien. Med det ambitiøse mål om at nå en offshore kapacitet på 30 GW inden 2020 samt vækst i kapaciteten på land er Kina yderst interessant for danske vindvirksomheder.
Læs også: Danske virksomheder sætter selv vindmøllestandarden
I 2012 var mere end 63 GW installeret i Kina og kapaciteten planlægges kraftigt udbygget. Derfor er markedet i sig selv interessant. Hovedårsagen for de danske virksomheders tilstedeværelse i Kina har imidlertid hidtil været, at man har fulgt de store vindmølleleverandører til Kina for at kunne levere til disse og producere i et land med lavere omkostningsniveauer. Derved har man kunnet være konkurrencedygtig i forhold til disse primære kunder, siger Susanne Nors Hebsgaard, Commercial Counsellor på den danske ambassade i Beijing.
Danmark står stærkt i konkurrencen med de kinesiske fabrikanter, da danske virksomheder er langt fremme hvad angår produktion, udvikling, test og lignende.
Kinesisk marked kræver forberedelse
Skal man ind på det kineske marked, anbefaler den danske ambassade, at man forbereder sig grundigt.
Læs også: Sydafrika åbner op for eksportmuligheder
Gør de nødvendige analyser og etabler en market entry strategy og vær beredt på at dette i høj grad er et Business to Government marked, hvorfor Public Affairs-arbejde er afgørende for virksomhedens forretningsudvikling, anbefaler Susanne Nors Hebsgaard, og fortsætter:
En investering i Kina er især interessant for virksomheder, der har en klar "value proposition" til det kinesiske marked, og som har tålmodighed og mulighed for at investere i års markedsetablering med opbygning af forretningen særligt gennem netværk.
Blandt andet påpeger Susanne Nors Hebsgaard, at man bør have tilstrækkeligt med kapital, da man først efter et stykke tid kan finansiere virksomheden via cash flow fra driften. Derudover skal man være parat til at etablere sig i Kina, da det er vanskeligt at skabe forretningen hjemme fra Danmark.