17.10.2012  |  Strategi & ledelse

Virksomheder overser værdien af grønne indkøb

Danske virksomheder har svært ved at se, hvordan indkøb af miljømærkede produkter kan gavne kerneforretningen, viser ny undersøgelse. Miljømærkning Danmark mener, at virksomhederne overser de langsigtede fordele.

Selvom halvdelen af de danske virksomheder ofte køber produkter mærket med Svanen eller EU Ecolabel, har virksomhederne meget svært ved at se, hvordan de miljømærkede indkøb gavner kerneforretningen. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov.

Styrker miljømærkede produkter kerneforretningen?

I hvilken grad tror du, at det vil styrke din virksomheds kerneforretning at prioritere miljømærkede indkøb til den daglige drift?

26 procent - slet ikke

27 procent – i mindre grad

27 procent – i nogen grad

4 procent – i høj grad

2 procent – i meget høj grad

9 procent – ved ikke

Undersøgelsen er foretaget af YouGov og er baseret på svar fra indkøbsansvarlige i 212 virksomheder med mere end 20 ansatte

26 procent af respondenterne svarer slet ikke, mens 54 procent procent svarer i mindre grad eller i nogen grad på spørgsmålet om, hvorvidt det vil gavne virksomhedens kerneforretning at prioritere miljømærkede indkøb til den daglige drift. 

Signalværdien er vigtig
Direktør i Miljømærkning Danmark Martin Fabiansen mener, at virksomhederne bør tage de langsigtede briller på, for at forstå hvilke fordele en grøn indkøbspolitik fører med sig.

”Det er klart, at det ikke fra dag til dag kan aflæses direkte på bundlinjen, at man indkøber flere miljømærkede varer. Men på længere sigt signalerer man både overfor stakeholdere og medarbejdere, at man har forholdt sig aktivt til miljøindsatsen, også når det handler om indkøb,” siger Martin Fabiansen til csr.dk.

Grøn kerneforretning = grønne produkter
Specielt for virksomheder med en grøn kerneforretning, mener Fabiansen, at indkøbspolitikken også bør være miljøvenlig.

”I det omfang der er tale om en ”grøn kerneforretning”, er det væsentligt, at man ikke blot har styr på sin produktion, men selvfølgelig også forbruget af produkter til hverdagens drift og administration,” konstaterer Martin Fabiansen.

Han understreger, at Miljømærkning Danmark skal blive bedre til at informere om, at miljømærkede produkter giver en række miljøfordele og er af god kvalitet.

Mere fra Lasse

Lasse Andersen

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere