14.08.2019 | Klima, miljø og energi
Virksomheder viser klimaansvar ved at plante træer
En lang række danske virksomheder har meldt deres støtte til indsamlingsshowet ’Danmark planter træer’ for på den måde at tage ansvar for klimaet. ”Naturligt for os at være med”, lyder det fra XL-Byg, som er blandt deltagerne.
Flere danske virksomheder i Danmark vil gerne være med til at plante træer som et led i kampen mod klimaforandringerne.
Plantning af træer er helt centralt, hvis vi skal opfylde globale målsætninger og bremse den klimakrise, vi står i.
Læs også: Hvis man flyver for meget mp man plante træer
Det mener ikke kun FN’s klimapanel, men ifølge Danmarks Naturfredningsforening også flere danske virksomheder. I hvert fald støtter flere virksomheder allerede nu op om indsamlingsshowet ’Danmark planter træer’, som TV 2 og Danmarks Naturfredningsforening afholder d. 14. september.
”Vi kan ikke stå og pege på alle andre og efterlyse løsninger, for det er klimakrisen for alvorlig til. Som stor spiller i salg af træ er det meget naturligt at være med til at sikre, at danske skove bevares og vokser for klimaet og naturens skyld”, siger adm. direktør i XL-Byg, Thorbjørn Sejer Jensen, der er en af de virksomheder, der allerede har givet penge til træplantning.
For Thorbjørn Sejer Jensen er det dog vigtigt, at denne støtte ikke står alene. Derfor har man i virksomheden også indført ’Et grønnere valg’-mærke på produkter, der er særligt miljøvenlige eller klimavenlige i forhold til andre produkter i samme kategori.
”Det ville klinge lidt hult, hvis vi blot støttede denne aktivitet, og så ellers lukkede øjnene. Det er vigtigt for os at bidrage så meget, vi kan til at reducere vores CO2-aftryk, og det gør vi ikke kun ved at plante træer her og nu. Vi skal også fremover være en del af den bæredygtige indsats”, siger han.
”Når det går godt hos os, skal vi dele ud af det”
En anden virksomhed, der har valgt at være en del af ’Danmark planter træer’, er smyks.dk, der sælger smykkedele på nettet.
”Når det går godt hos os, føler vi os forpligtede til at dele ud af det. Vi donerer, både fordi vi føler et ansvar, men også så vi kan gøre vores kunder opmærksomme på projektet og inspirere dem til at donere”, siger indehaver Martin Pihl.
Smyks.dk bruger blandt andet deres digitale kanaler til at oplyse om kampagnen ved for eksempel at skilte med det officielle ’Vi støtter ’Danmark planter træer’-logo.
Læs også: Pakistan planter en milliard træer i kampen mod afskovning
”Det er kun en bonus, at vi eventuelt kan profilere os på at være miljø- og klimavenlige og skaffe noget goodwill fra kunderne. For naturen er en hjertevarm sag for mig, og vi skal alle sammen løfte opgaven for at forbedre den. Det er sådan set min vigtigste grund til at donere”, siger Martin Pihl.
- JMA
Strategi & ledelse

Iværksætteruge satte spot på de grønne rollemodeller
Årets udgave af Global Entrepreneurship Week i Danmark havde landets grønne iværksættere som omdrejningspunkt. Dem er der nemlig brug for, hvis vores klimamål skal indfries, både for at inspirere andre startups, og for at hjælpe de store aktører.
Klima, miljø og energi

Nu tilbyder Norwegian klimakompensation
Det er endnu ikke muligt at flyve uden CO2-aftryk. Derfor har Norwegian valgt at integrere klimakompensation i deres bookingproces.
Klima, miljø og energi

Flying Tiger afgiver grønt plastikløfte
Fremover kommer der til at være mindre plastik på hylderne i Flying Tigers butikker. De har indgået et samarbejde med organisationen Plastic Change, hvor målet er at reducere anvendelsen af plastik markant.
Klima, miljø og energi
Elcykel med lad bagpå udfordrer varebiler
Med ladet bagpå og plads til en europalle er ny dansk el-ladcykel klar til at udfordre varevogne i byerne. Det er manden bag de danske magnetcykellygter, som har udviklet cyklen.
Strategi & ledelse

75 globale brands bakker op Parisaftalen
Samtidig med at USA er ved at trække sig ud af Parisaftalen, annoncerer 75 globale brands, heraf adskillige amerikanske, deres støtte til den store klimaplan. Virksomhederne peger på stribevis af fordele ved at blive i aftalen og understreger, at de selv vil holde fast.
Samfund

PostNord klar med bæredygtig emballage
Med en ny, genanvendelig emballage til salg på posthusene regner PostNord med at spare op til 42 procent CO2 på gave- og pakkeindpakning. Med tiden vil virksomheden også udvide med en pantordning til emballagen.