Virksomheder viser klimaansvar ved at plante træer
En lang række danske virksomheder har meldt deres støtte til indsamlingsshowet ’Danmark planter træer’ for på den måde at tage ansvar for klimaet. ”Naturligt for os at være med”, lyder det fra XL-Byg, som er blandt deltagerne.
Plantning af træer er helt centralt, hvis vi skal opfylde globale målsætninger og bremse den klimakrise, vi står i.
Det mener ikke kun FN’s klimapanel, men ifølge Danmarks Naturfredningsforening også flere danske virksomheder. I hvert fald støtter flere virksomheder allerede nu op om indsamlingsshowet ’Danmark planter træer’, som TV 2 og Danmarks Naturfredningsforening afholder d. 14. september.
”Vi kan ikke stå og pege på alle andre og efterlyse løsninger, for det er klimakrisen for alvorlig til. Som stor spiller i salg af træ er det meget naturligt at være med til at sikre, at danske skove bevares og vokser for klimaet og naturens skyld”, siger adm. direktør i XL-Byg, Thorbjørn Sejer Jensen, der er en af de virksomheder, der allerede har givet penge til træplantning.
For Thorbjørn Sejer Jensen er det dog vigtigt, at denne støtte ikke står alene. Derfor har man i virksomheden også indført ’Et grønnere valg’-mærke på produkter, der er særligt miljøvenlige eller klimavenlige i forhold til andre produkter i samme kategori.
”Det ville klinge lidt hult, hvis vi blot støttede denne aktivitet, og så ellers lukkede øjnene. Det er vigtigt for os at bidrage så meget, vi kan til at reducere vores CO2-aftryk, og det gør vi ikke kun ved at plante træer her og nu. Vi skal også fremover være en del af den bæredygtige indsats”, siger han.
”Når det går godt hos os, skal vi dele ud af det”
En anden virksomhed, der har valgt at være en del af ’Danmark planter træer’, er smyks.dk, der sælger smykkedele på nettet.
”Når det går godt hos os, føler vi os forpligtede til at dele ud af det. Vi donerer, både fordi vi føler et ansvar, men også så vi kan gøre vores kunder opmærksomme på projektet og inspirere dem til at donere”, siger indehaver Martin Pihl.
Smyks.dk bruger blandt andet deres digitale kanaler til at oplyse om kampagnen ved for eksempel at skilte med det officielle ’Vi støtter ’Danmark planter træer’-logo.
Læs også: Pakistan planter en milliard træer i kampen mod afskovning
”Det er kun en bonus, at vi eventuelt kan profilere os på at være miljø- og klimavenlige og skaffe noget goodwill fra kunderne. For naturen er en hjertevarm sag for mig, og vi skal alle sammen løfte opgaven for at forbedre den. Det er sådan set min vigtigste grund til at donere”, siger Martin Pihl.
- JMA