Virksomheders 2030-indsatser er ikke på sporet
Verdens mest omfattende bæredygtighedsstudie konkluderer, at virksomheders bæredygtighedsindsatser slet ikke er på sporet for at nå 2030-målene.
Virksomheders bæredygtighedsindsats leverer ikke i forhold til at nå i mål med 2030-målene.
Læs også: Klimabevidste forbrugere vil inddrages i virksomheders bæredygtige indsats
Sådan lyder det blandt administrerende direktører fra hele verden i et nyt studie om virksomheders bæredygtighedsindsatser udarbejdet af FN Global Compact og Accenture.
Kun 21 procent af toplederne mener således, at virksomheder spiller en kritisk rolle i at bidrage til verdensmålene, og under halvdelen (48 procent) integrerer bæredygtighed i deres virksomheds processer.
På trods af fremskridt og innovation siden verdensmålene blev vedtaget i 2015 har socioøkonomiske, geopolitiske og teknologiske usikkerheder i løbet af de sidste fire år stået i vejen for de administrerende direktørers indsatser omkring bæredygtighed.
”Der er under 4.000 dage tilbage til skæringsdatoen for 2030-målene, og i den kontekst er virksomhedsledere verden over ikke tilfredse med udviklingen. Derfor forsøger de nu at råbe deres brancher op for at optrappe indsatserne og gøre engagementet konkret”, siger CEO og Executive Director i FN Global Compact, Lise Kingo, og fortsætter:
”Udfordringens størrelse er enorm, og den kræver, at alle stakeholdere inklusive regeringer, embedsmænd, forretningsledere, investorer, aktionærer, det civile samfund og den akademiske verden arbejder sammen for at accelerere forandringerne”.
Hidtil mest omfattende undersøgelse
Undersøgelsen trækker på indsigter fra mere end 1.000 administrerende direktører i mange af verdens førende virksomheder. Sammen med FN Global Compact Progress-rapporten, som undersøgte næsten 1.600 virksomheder i mere end 100 lande, er undersøgelsen den mest omfattende til dato omkring virksomheders bidrag til 2030-målene for bæredygtig udvikling.
Selv om forandringerne ikke sker hurtigt nok, så gør virksomhederne noget. Hele 99 procent af de administrerende direktører i undersøgelsen siger, at bæredygtighed er afgørende for deres virksomheds fremtidige succes, og 81 procent af virksomhederne gør noget i dag i forhold til de globale mål.
”Bæredygtighed er afgørende for organisationers konkurrenceevne og i stigende grad bliver det også vigtigt i forhold til vækst, indtjening og tillid, derfor er det på høje tid, at ledere integrerer de globale mål i deres virksomhedsstrategi og -formål. Og teknologi kan meget vel være løftestangen til at komme videre med de globale mål”, siger Jakob Kaad, Director & Strategy Lead, Accenture Strategy Danmark.
Læs også: Rapport: På tide at Danmark løfter bæredygtighedsindsatsen
Indsatserne giver dog endnu ikke de resultater, der er nødvendige for at nå de globale mål til 2030. Virksomhederne i undersøgelsen giver udtryk for, at de væsentligste grunde til dette er, at de ikke mærker en efterspørgsel i markedet (28 procent), og mere end halvdelen (55 procent) forklarer sig med, at de er underlagt et stort pres for omkostningseffektivitet.
- JMA