Wayne Visser var hovedtaler på intens CSR-event
400 mennesker var tirsdag samlet til CSR-eventen 'Who Cares Wins' i København. Konferencen bød på præsentation af CSR 2.0, test af Life Straw og indtagelse af pølser ved verdens mest berejste pølsevogn.
CSR-guruen Waine Visser fra London fortalte på konferencen om sin teori CSR 2.1. Foto: Horisont Gruppen a/s.
42 årige Wayne Visser har i ti år været selvstændig CSR-rådgiver med London som base. Han har holdt 200 professionelle taler om CSR i mere end 60 lande inden for de seneste 20 år..
CSR-konferencen Who Cares Wins tirsdag 16. april var et overflødighedshorn af oplevelser. Spændende foredrag, test af det præmierede Life Straw fra firmaet Vestergaard Frandsen, musik, film og lidt godt til ganen doneret af Frokosten.dk og Hotel Crowne Plaza Copenhagen Towers i Ørestaden, hvor arrangementet blev holdt.
CSR-guruen Waine Visser, som de seneste 10 år har haft sin egen virksomhed inden for CSR og fremtidsforksning, præsenterede sin CSR 2.0-teori.
Læs også: Fakta om Wayne Visser
Wayne Vissers teori 2.0
Teorien er karakteriseret ved at være relevant for CSR-modne virksomheder. CSR 2.0 adskiller sig fra tidligere CSR-teorier ved at være systemisk og transformativt. Den tidligere teori var i følge Visser defensiv, velgørende, salgsfremmende og strategisk. I modsætning til den teori er CSR 2.0 karakteriseret ved følgende:
- Fem principper: kreativitet, skalerbar, lydhørhed, glocality (en blanding af global og loakl) samt cirkularitet
- Fire DNA-elementer: værdiskabelse, god regeringsførelse, samfundsmæssig bidrag og miljømæssig integritet
Visser er stærk på den skriftlige kommunikationen, og teorien er beskrevet på hans hjemmeside samt i bogen "The age of Responsibility"
Fanny Posselt rejser verden rundt med sin pølsevogn for at udbrede kendskabet blandt til familier med kræftramte børn, som hun har samlet penge ind til samtidig med, at hun serverede pølser..
Film om den bæredygtige BMW
Korte videoer, som blev vist løbende på konferencen præsenterede en række af konferencens samarbejdspartnere blandt andre BMW, som for ottende år i træk er kåret til verdens mest bæredygtige bil, fordi ingen andre bilmærkers materiel kan genbruges i samme grad som BMW, Code of Care, som arbejder for at mennesker med handicap kan have et arbejde og PR Partner, som har udviklet et særligt kodeks for god CSR-kommunikation.
Life Straw blev testet
Det livgivende sugerør Life Straw, som er udviklet af Vestergaard Frandsen, og som hjælper befolkningen især i Afrika, blev også præsenteret på konferencen. Skåle med snavset vand blev stillet rundt på konferencebordene, og deltagerne kunne selv teste den prisbelønnede og internationalt anerkendte opfindelse, som fjerner 99,9 procent af bakterierne i vandet.
Deltagerne på CSR-konferencen fik mulighed for at teste det prisbelønnede Life Straw, som fjerner 99,9 procent af bakterierne i vandet..
Historien om Vestergaard Frandsen, der har udviklet sig fra at producere arbejdstøj til at udvikle og producere produkter, som fremmer sundhed. Innovation af den kaliber skal vi have mere af, var der enighed om på konferencen.
To ministre lagde vejen forbi konferencen: miljøminister Ida Auken og europaminister Nikolaj Vammen. De sagde begge på hver deres måde, at fremtiden i forhold til CSR ligger i, at virksomheder og politikerne kan trække på samme hammel.
YouMe Family
Konferencen var arrangeret af YoyMe Family, som er en 100 procent non-profit forening baseret på ulønnet og frivillig arbejdskraft. Udover konferencen Who Cares Wins har foreningen også skabt et shopping-website YouMe Shopping.
Opdateret 18. april 9.35