29.06.2012  |  Klima, miljø og energi

”Butikskæde” oplyser om varernes CO2-udledning

Den grønne tænketank Concito har lanceret en virtuel ”butikskæde”, der oplyser, hvor mange kilo CO2 forskellige dagligvarer har på samvittigheden.

For at sætte fokus på dagligvarer og forbrugsgoders CO2-udledning har tænketanken Concito åbnet den virtuelle butikskæde Contant.

Den første tilbudsavis fra Contant er sendt på gaden, og her kan man blandt andet se, at et kilo svinekød ”koster” en CO2-udledning på 24 kilo, mens der kun bliver udledt tre kilo CO2 ved produktionen af et kilo hummus.

Kreativt oplysningsprojekt
Contant skal ifølge Concito ses som et formidlingsprojekt, der er ”sjov for alvor”, som tænketanken skriver i sit nyhedsbrev.

Læs også: Oplysning om klimabelastning er essentielt

Butikkens CO2-priser er udregnet på grundlag af forenklede carbon footprint-opgørelser(link), og målet er at give forbrugere, indkøbere og beslutningstagere en bedre fornemmelse af forskellige varegruppers og serviceydelsers klimabelastning.

-LA

Mere fra Lasse

Lasse Andersen

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere