Butikskæde oplyser om varernes CO2-udledning
Den grønne tænketank Concito har lanceret en virtuel butikskæde, der oplyser, hvor mange kilo CO2 forskellige dagligvarer har på samvittigheden.
For at sætte fokus på dagligvarer og forbrugsgoders CO2-udledning har tænketanken Concito åbnet den virtuelle butikskæde Contant.
Den første tilbudsavis fra Contant er sendt på gaden, og her kan man blandt andet se, at et kilo svinekød koster en CO2-udledning på 24 kilo, mens der kun bliver udledt tre kilo CO2 ved produktionen af et kilo hummus.
Kreativt oplysningsprojekt
Contant skal ifølge Concito ses som et formidlingsprojekt, der er sjov for alvor, som tænketanken skriver i sit nyhedsbrev.
Læs også: Oplysning om klimabelastning er essentielt
Butikkens CO2-priser er udregnet på grundlag af forenklede carbon footprint-opgørelser(link), og målet er at give forbrugere, indkøbere og beslutningstagere en bedre fornemmelse af forskellige varegruppers og serviceydelsers klimabelastning.
-LA