Palsgaard vil være CO2-neutral i 2020
CSR er for alvor slået igennem hos ledelsen af den fondsejede Juelsminde-virksomhed Palsgaard, der nu arbejder målrettet mod CO2-neutralitet i 2020. Et ambitiøst mål for en energikrævende virksomhed.
Stigende kundekrav har betydet meget for fondsejede Palsgaards beslutning om at lade virksomheden satse hårdt på strategisk CSR.
Flere og flere kunder er begyndt at stille indgående spørgsmål til CSR, og selv om de fleste endnu ikke stiller direkte krav til dokumentation til os om bæredygtig produktion, arbejdsmiljø og sociale hensyn, er det en tydelig tendens. Så vi er ikke i tvivl om, hvor det ender, og vi vil være blandt de første i branchen, der når derhen. Derfor har vi også sat os en ambitiøs målsætning om at blive CO2-neutrale i 2020, siger Jakob Thøisen, administrerende direktør i Palsgaard.
Palsgaard producerer emulgatorer og ingredienser til levnedsmiddelindustrien, og netop her, vurderer Jakob Thøisen, er kravene om en stærk klima- miljø- og ressourceprofil ekstra skrappe, fordi det i fødevarebranchen handler om det, folk putter i munden.
Læs også: CSR bliver afgørende for virksomheders succes
Der er ret meget usikkerhed omkring det ude hos forbrugerne, og derfor kan en stærk CSR-rapport bidrage til at skabe mere tryghed hos forbrugerne. Det hjælper samtidig virksomheden til at blive foretrukket frem for konkurrenter, der ikke kan levere dokumentationen.
Så vores CSR-profil styrker i bund og grund vores konkurrenceevne og dermed også muligheden for at forblive en sund virksomhed med gode arbejdspladser. Derfor tør jeg også godt sige, at alle medarbejdere hos Palsgaard spiller med i arbejdet for at skabe energi- og ressourceoptimeringer, siger Jakob Thøisen.
Palsgaards vej mod CO2-neutralitet
Virksomheden har foretaget energiscreening og på den baggrund gennemført en række tiltag. Det, der har rykket mest på bundlinjen, var at skifte fra heavy fuel til naturgas.
Det sparer penge og knap 2.000 tons CO2 årligt. Man har også etableret Danmarks største privatejede halmfyr til opvarmning af virksomhed og boliger.
Vi arbejder meget målrettet mod at nå målet om CO2-neutralitet i 2020, så vi får elimineret den resterende mængde CO2-udledning på cirka 6.800 tons per år, siger Jakob Thøisen.
Større gennemsigtighed
Han ser den største gevinst ved CSR-arbejdet i, at man nu har fået systematiseret og dokumenteret den indsats, virksomheden har foretaget allerede før begrebet CSR blev almindeligt kendt. CSR-loven fra 2009 var startskuddet til at få samlet det hele og i at få opstillet mål, så ledelsen kan følge fremdriften i arbejdet.
Rapporteringen har skabt større gennemsigtighed og givet os sikkerhed for, at vi bevæger os i den rigtige retning. Det har gjort os bedre i stand til at måle og leve op til de krav, vi stiller til os selv. For eksempel er vores mål om at være CO2-neutral i 2020 et ambitiøst mål for en virk¬somhed, som har meget energikrævende produktionsprocesser, siger Jakob Thøisen.
Den skarpe CSR profil passer samtidig fint med firmaets historie. Grundlæggerne af Palsgaard har ifølge Thøisen altid haft et stærkt socialt engagement i lokalmiljøet omkring Juelsminde. Timingen var også rigtig, for da man for alvor satte fart på CSR-arbejdet i 2010, var virksomheden vokset til en størrelse, hvor især europæiske kunder i stigende grad efterspurgte CSR-politikker og mere dokumentation for CSR-indsatsen.
Læs også: Social business og CSR - same, same but different?
Den første CSR-rapport udkom i 2011 (dækkende 2010), og man valgte at lade rapporterne blive eksternt revideret af Deloitte for at styrke troværdigheden.
Har strammet skruen over for leverandører
Et bevis på at vi gør det godt, fik vi i 2010, hvor vi blandt flere tusinde leverandører blev udpeget til modtager af prisen som Årets leverandør af verdens største industrielle bageri, mexicanske Bimbo. Vi fik den på baggrund af flere parametre, men det fremgik klart, at vores CSR-profil talte højt, herunder specielt miljøhensyn og social ansvarlighed, siger Jakob Thøisen.
Palsgaard ligger som et led mellem egne leverandører og producenter, der leverer direkte til fødevarebutikkerne. Derfor mærker man kun indirekte slutkundernes krav om bæredygtige produkter og mærkning, men kravene flyder direkte gennem producenterne til Juelsminde-virksomheden.
Vi er de sidste par år for alvor begyndt at stille krav til vores egne leverandører. Det er jo nok en proces, vi aldrig når helt i mål med, men vi er nået langt, siger han. Palsgaard har valgt ikke at smide leverandører på porten, der ikke umiddelbart kan levere den nødvendige dokumentation.
Læs også: Tre virksomheder tre forskellige CSR-udfordringer
Jeg ser det som ånden i CSR at lægge et pres, så virksomhederne flytter sig i den rigtige retning og får mulighed for at dokumentere, at de lever op til de krav, vi stiller til dem. Det foregår i henhold til FN´s Global Compact, som vi arbejder under, siger Jakob Thøisen. Han tror på, at man ved at tage fat i leverandørkæden bidrager til at skabe værdi for slutkunderne.
<p>Jeg ser det som ånden i CSR at lægge et pres, så virksomhederne flytter sig i den rigtige retning </p>
Jakob Thøisen, administrerende direktør i Palsgaard
EU-Kommissionen har i efteråret 2013 meldt ud, at man gennem et nyt regnskabsdirektiv vil indføre fælles EU-regler for fast CSR-rapportering. Forslaget gælder alle virksomheder med mere end 500 medarbejdere, og formålet er at øge virksomhedernes gennemsigtighed. Selv om det ikke rammer Palsgaard direkte i første omgang, da man har under 500 ansatte, er det ikke noget Jakob Thøisen er tilhænger af.
Jeg tror ikke, skærpede lovkrav vil gavne. Der bør være noget fleksibilitet, så virksomhederne kan vælge deres egen måde at gøre det på. De skal have lov at fokusere på de dele af CSR, der giver mest mening for dem, men selvfølgelig ikke sådan, at man kan skjule de ømme punkter, siger han.