Økologisk bomuld gør ikke en t-shirt bæredygtig
Store netbutikker som Zalando og Boozt anklages nu for ikke at have tilstrækkelig dokumentation for deres såkaldte bæredygtige produkter.
Forbrugerrådet Tænk og rådgivningsvirksomheden Secondhand First har anmeldt fem netbutikker til Forbrugerombudsmanden for brud på markedsføringsloven.
Det skriver Politiken.
Det drejer sig om The Founded, Boozt, Miinto, Stylepit og Zalando, der ifølge anklagen ikke har tilstrækkelig dokumentation for, at de varer der markedsføres som bæredygtige, også er det.
”Som led i en aktuel kampagne med fokus på greenwashing har vi undersøgt en række hjemmesider, som har vist, at ordet bæredygtigt benyttes yderst flittigt, uden at produktets eller kollektionens cyklus er nærmere beskrevet, og vi mener derfor, at der i høj grad kan sættes spørgsmålstegn ved, om disse hjemmesider opfylder retningslinjerne, eller om de rent faktisk vildleder forbrugeren i strid med markedsføringsloven”, står der blandt andet i anklagen.
Ifølge Forbrugerombudsmanden skal du som butik eller tøjbrand ikke bruge ord som bæredygtig eller andre generelle grønne plusord i flæng.
Læs også: Kliché-kommunikation om bæredygtighed florerer overalt
"Ordet bæredygtig betyder, at produktet ikke belaster Jorden eller bruger Jordens ressourcer, så der er færre ressourcer tilbage til næste generation. Skriver man ’bæredygtig’, skal man kunne dokumentere, at man lever op til det. Det tvivler jeg på, at ret mange producenter kan", siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Faktisk vil en påstand om at et givent produkt er bæredygtigt kræve en fuld livscyklusanalyse af tøjets belastning, helt fra råvaren dyrkes, til tøjet ikke bruges mere og bliver til affald. Kvaliteten alene – f.eks. økologisk bomuld eller genanvendt polyester – gør ikke et produkt bæredygtigt.
Læs også: Undgå greenwashing i din markedsføring: Her er 12 gode råd fra eksperterne
Forbrugerrådet Tænks formand, Anja Philip ønsker lovgivning på området for at komme problemet til livs.
"Vi er nødt til at kunne forebygge, at det er alt for nemt at vildlede med den grønne markedsføring”, siger hun og appelerer til øget fokus på greenwashing og markante bøder for at bruge grøn markedsføring forkert.
- MTN