’Man kan se lyset i øjnene på dem’

McKinsey fortalte på årets VL-døgn om deres arbejde med omkring 300 danske virksomhedsledere og Verdensmålene. Resultatet er en trinvis guide, som måske kan slå døren ind til og hjælpe topledelser.

VL-døgn med fokus på Verdensmål blev afholdt i FN-byen d. 6. juni 2019..

07.06.2019

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Dansk Selskab for Virksomhedsledelses årlige konference (VL-døgnet) har i en del år været en strømpil for hvad, ledere i danske virksomheder bør beskæftige sig med. På den konto er det stærkt opmuntrende, at VL-døgnet i år udelukkende diskuterede Verdensmål, og hvordan topledelser kan arbejde med at knytte målene til deres forretning.

”Der er hårdt brug for forandring. Og al forandring starter med, at der er en leder, som går forrest og adresserer forandringer og muligheder. Hvis ikke ledelsen gør det, sker der ikke noget. Det skal på radaren helt oppe i toppen af virksomhederne. Mht. verdensmålene gælder det mere end nogensinde – også fordi tillid til erhvervslivet bl.a. skabes gennem tillid til topledelsens ageren. At vi gør, hvad vi siger,” siger Thomas Hofman-Bang til Selskab for Virksomhedsledelse. Han er direktør i Industriens Fond, der sammen med Unicef var hovedsponsor på årets VL-døgn.

På sådan en dag var der selvfølgelig masser af højtprofilerede talere på scenen, og bestyrelsesformand for Mærsk og SAP, Jim Hagemann Snabe er citeret i flere medier for at sige, at det kan være rigtig god forretning at skabe bæredygtige løsninger.
For Thomas Hofman-Bang var succeskriteriet for årets VL Døgn dog, at deltagerne gik hjem med hands-on inspiration til arbejdet med Verdensmålene.

Så ud over konferencesnakken bød døgnet også på frigivelsen af en praktisk guide til at få Verdensmålene ind i forretningen. Udgivet af nogle, som erhvervslivet historisk lytter til: konsulenthuset McKinsey.

En guide til at gå fra risiko til forretning
Guiden er en kulmination på ni måneders arbejde, hvor McKinsey sammen med Selskab for Virksomhedsledelse har afholdt 20 workshops for omkring 300 danske topledere, som er kommet med ideer til, hvor og hvordan virksomheder kan sætte ind. Desuden er der gennemført et survey, som Industriens Fond har finansieret.

Fire ting, en virksomhed skal gøre, for at få integreret Verdensmålene ordentligt

1. Topledelse, bestyrelse og ejere skal stå 100 procent bag en strategi med integreret bæredygtighed.
2. Nøglemedarbejdere, kunder og stakeholdere skal involveres.
3. De øverste lag i virksomheden skal have præstationsmål, som kan frigøre energien i organisationen.
4. Bæredygtighed skal bygges langt ind i virksomhedskulturen.

Surveyet viser, at

  • flere og flere virksomheder tager Verdensmålene til sig, men at arbejdet primært er drevet af ansvarsfølelse og ikke forretningsudvikling.
  • arbejdet bremses af en opfattelse af, at det er svært at se, hvor man kan få og måle effekten af at integrere Verdensmålene yderligere. Til gengæld er danske topledere enige om, at forbrugerinteressen ikke mangler længere.
  • halvdelen af de administrerende direktører har Verdensmålene højt på dagsordenen, og at direktørerne i 80 procent af virksomhederne spiller en aktiv rolle i arbejdet med målene.

"Vi kan se at de danske virksomheder deler sig i tre grupper: superligaen, som er meget ambitiøse og allerede har Verdensmålene som en del af deres strategi, dem i venteposition, som med en snert af kynisme overvejer, om det med bæredygtighed ikke driver over på et tidspunkt, og så et stort midterfelt. Midterfeltet kender godt Verdensmålene, men deres arbejde er i høj grad baseret på minimering af risiko," sagde seniorpartner i McKinsey, Philip Christiani til Jyske Bank TV.

Og McKinsey vil gerne have dem videre derfra til noget med forretningsmuligheder. Det skal guiden kunne. 

Forløser energi
Guidens udgangspunk eret bæredygtighedskompas med fire verdenshjørner: vækst, omkostninger, risiko og omdømme. Inden for hvert af disse hjørner, vil man som virksomhed kunne afsøge muligheder for sin forretning. (Se figur).

McKinseys bæredygtighedskompas udgør grundstenen i den nye guide til at få Verdensmålene ind i forretningsstrategien. .

Kigger man nærmere på guiden, finder man også et overblik over hvilke mål forskellige brancher mest oplagt kan arbejde med, og et væld af skabeloner og argumenter for at gøre arbejdet: Når omgivelserne forandrer sig så kraftigt, som de gør nu, så opstår der forretningsmuligheder. Forbrugere og medarbejdere efterspørger bæredygtighed og virksomheder med en mission. Og så kan arbejdet med Verdensmål være et redskab til at få energien frem i en organisation.

”Man kan se lyset i øjnene på nogle af dem, der er lykkedes med det. De taler om, hvordan de fik engageret medarbejderne på en måde, de aldrig har set før,” siger Philip Christiani.

Fire tricks til bedre odds
Guiden anerkender, at det ikke er nemt at nå frem til en rigtig vinderstrategi med verdensmål, fordi det kræver meget langsigtede mål, at man kommer på forkant med store og grundlæggende tendenser og lægger en ny form for værdiskabelse ind i ens målsætninger. Men der er naturligvis en slags opskrift på, hvordan man gør sine odds bedre:

  • Verdensmålsstrategisk planlægning skal adskilles fra dag til dag-drift, med en adskilt strategiproces og ressourcer til at drive en fokuseret indsats.
  • Konventionel tænkning har ingen plads i processen, hvis man vil have adgang til at forstå hvor, hvordan og hvorfor der tjenes penge i ens værdikæde i fremtiden.
  • Man er nødt til at få den øverste ledelse med om bord og overveje hvad de strategiske muligheder betyder for hver af ledelsens medlemmer.
  • Der skal være en strategi med en klar og handlingsorienteret plan, der har tænkt over, hvordan dårlig implementering kan undgås.

Guiden kan downloades her.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

09.04.2025CSR.dk

ESG-opgør i Danmark: Amerikansk tendens kan sprede sig

09.04.2025MäRK

Sponseret

B Corps nye standarder - få overblikket her

08.04.2025CSR.dk

Post-vækst-bølgen rammer danske virksomheder

08.04.2025SustainImpact ApS

Sponseret

ISO OG CSRD driver en effektiv omstilling

04.04.2025CSR.dk

Bil-kartel får bødesmæk af EU

03.04.2025CSR.dk

Mini-undersøgelse: ESG er strategisk og ikke compliance

03.04.2025CSR.dk

Topforskere med massiv kritik af Novo-finansierede atomkraftrapporter

03.04.2025CSR.dk

Nyt værktøj skal hjælpe virksomheder i gang med takeback-løsninger

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

07.04.2025

Tid

08:00

Sted

Haraldskær Sinatur Hotel & Konference, Skibetvej 140, 7100 Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager. Spring Online Cohort. Starting April 2025

Turn your sustainability ambitions into value-adding actions! Get the latest knowledge and tools for integrating sustainability and responsibility into the heart of a company's strategy and organisation. Starting January 30th 2025.

Dato

10.04.2025

Tid

09:00

Sted

Zoom

DTU
Gå-hjem-møde
DTU Executive MBA Masterclass: Technology innovation - strategies and practice

Join us for an insightful Masterclass where you’ll gain invaluable perspectives from successful startup ventures and the dynamic tech scene at DTU. Explore the strategies of professional investors as they identify opportunities, manage risks, and maximize returns in high-tech startups.

Dato

10.04.2025

Tid

16:00

Sted

In person at DTU Lyngby Campus

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtighed og adfærdsdesign

Med kurset opnår du relevante analyseværktøjer og forbrugerindsigter til at arbejde med adfærdsdesign, hvor fokus er at flytte virksomhedens interessenter i en mere bæredygtig retning. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

23.04.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

UN Global Compact Network Denmark
Generalforsamling
Generalforsamling 2025

Det er os en stor fornøjelse at invitere alle repræsentanter fra vores medlemsvirksomheder og -organisationer til vores årlige generalforsamling. I år foregår generalforsamlingen online. Udover at få et overblik over vores aktiviteter, fremgang og økonomi, vil du også kunne deltage i det vigtige valg til bestyrelsen. I år er der seks bestyrelsesposter på valg.

Dato

23.04.2025

Tid

14:30

Sted

Online

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

24.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online