18.02.2021 | Klima, miljø og energi
10.000 nye træer på vej til den danske natur
Indhold fra partner Hvad er dette?
Organisationen Plant et Træ og dagligvarekæden Lidl udvider og forlænger nu deres samarbejde. Det betyder, at der fremadrettet bliver plantet 1.000 nye træer, hver gang Lidl åbner en ny butik i Danmark. ”Et vigtigt skridt for mere biodiversitet og læring om natur for børn i hele landet,” lyder det fra Plant et Træ.
Plant et Træ og Lidl tidobler samarbejdet og planter 10.000 nye træer om året. Det skaber større fokus på biodiversitet og læring om natur for børn i hele landet. PR-foto: Lidl.
Da organisationen Plant et Træ og Lidl Danmark i 2019 indgik det første længerevarende samarbejde af sin slags, var ambitionen at plante 100 træer for hver nyåbnet butik. Det er blevet til 2.000 nye træer, som allerede har slået rødder i den danske muld vest for Aarhus, hvor Plant et Træ er ved at opføre et nyt naturmiljø i samarbejde med Aarhus Kommune. Samarbejdet mellem Plant et Træ og Lidl er netop blevet udvidet og forlænget frem til udgangen af 2023. Samtidig er ambitionen om antallet af plantede træer tidoblet, så der nu skal plantes 1.000 træer for hver nyåbnet Lidl-butik. Lidl forventer at vokse med cirka 10 nye butikker om året.
”Som landsdækkende dagligvarekæde har vi et ansvar, hvad angår bæredygtighed og miljø. Vi kan med 133 butikker være med til at fortælle vores kunder om værdien i at plante træer, frugtplantager og undervisningsskove rundt omkring i hele Danmark. Da vi tilbage i 2019 indgik samarbejdet med organisationen Plant et Træ var ambitionen i høj grad også at skabe øget opmærksomhed for sagen. Det er lykkedes, og jeg er meget glad for, at vi over de næste år både fortsætter og udvider det gode samarbejde,” siger administrerende direktør i Lidl Danmark, Dirk Fust.
Skaber større forståelse for naturen
I løbet af de seneste to år har Lidl blandt andet i en kortere periode haft allokeret bagsiden af deres mælkekartoner til information til kædens mange kunder om Plant et Træ. Herudover er samarbejdet med til at styrke Plant et Træs arbejde med børn og læring. Organisationen faciliterer blandt meget andet generationsplantninger med børn og ældre, undervisningsskove samt træplantning med skoleelever. Med udvidelsen af samarbejdet med Lidl bliver der endnu flere ressourcer til dette. Det er noget, der glæder landsformand for Plant et Træ, Jens Døssing:
”Vi er særdeles glade for samarbejdet med Lidl, som udover plantning af træer og frugtplantager i børnehaver også har budt på årlige fællesprojekter, produktsalg, bytræer, synlighed på mælkekartoner og meget mere. Det er alt sammen med til at skabe opmærksomhed om vores arbejde med at øge kendskabet til træerne og skabe større forståelse for træernes vilkår og vækst. Forlængelsen og udvidelsen af vores samarbejde er et vigtigt skridt for mere biodiversitet og læring om natur for børn i hele landet.”
Udover mere fokus på børn og læring kommer udvidelsen af samarbejdet til at betyde 10.000 nye træer i den danske natur over de næste to år. Som noget helt nyt vil Lidl inddrage sine mere end 300.000 følgere på Facebook og kædens øvrige kunder i beslutningen om, hvor i landet træerne skal plantes. Det betyder, at Lidls følgere på Facebook vil kunne komme med forslag til, hvilke kommuner træerne skal placeres i.
Sammen med Plant et Træ har Lidl siden 2019:
- Plantet over 2.000 træer
- Plantet frugtplantager i børnehaver
- Skabt synlighed på mælkepaneler i butikker og i brochurer
- Ført online kampagner
- Plantet bytræer i Aarhus Kommune.
Klima, miljø og energi

Lidl opnår international grøn certificering i 119 danske butikker: flest af alle i Danmark
Lidl Danmark tænker miljømæssig ansvarlighed og bæredygtighed ind i alle byggerier, og Lidls butikker i Danmark har netop opnået endnu en grøn certificering, en såkaldt EDGE-certificering fra verdensbanken ICF, der certificerer bygninger i hele verden ud fra de tre overordnede parametre; energi, vand og materialer. Dermed er Lidl den virksomhed i Danmark med flest EDGE-certificerede bygninger.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Lidl udskifter al primær emballage til kød og fjerkræ med genbrugsplast
Al kød og fjerkræ fra dagligvarekæden Lidls eget danske mærke Vilstrupgård er nu pakket i genanvendte plastikbakker. Med omstillingen reducerer Lidl sit forbrug af såkaldt virgin-plastik på ca. 7,6 millioner bakker årligt.
Indhold fra partner
Samfund

Danskerne donerede 10% mere pant i 2020: Danske Hospitalsklovne modtager rekordbeløb
Lidls kunder har i 2020 doneret rekordmeget pant med en stigning på 10 % i forhold til 2019. Donationen går til Danske Hospitalsklovnes arbejde med at gøre en forskel for indlagte børn og deres familier på de danske hospitaler og i børne- og ungepsykiatrien. Lidl har siden 2015 været hovedsponsor for Danske Hospitalsklovne og pantdonationerne i 2020 slår alle tidligere års donationer.
Indhold fra partner
Samfund

Hjernen på det rette sted: Lidl støtter op om World Stroke Day
Hver dag rammes 33 danskere af et ’stroke’, som er en blodprop eller blødning i hjernen. Det er mere end 12.000 om året, og med 3.300 årlige dødsfald er stroke den fjerdehyppigste dødsårsag i Danmark. Den 29. oktober er World Stroke Day, hvor Hjernesagen lancerer StrokeLinjen, som er en direkte telefon, man kan ringe til ved spørgsmål om stroke. Lidl har siden 2019 støttet Hjernesagens arbejde, og har i den forbindelse hjulpet med kampagnevideo og håndsprit til Hjernesagens lokalafdelinger rundt i landet.
Indhold fra partner

Første danske dagligvarekæde satser på hurtigladere til elbiler: Transportministeren sætter strøm til national udrulning af ladestandere ved alle Lidl-butikker
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi
LIDL SÆTTER SKUB I LANDSDÆKKENDE SKRALDEINDSAMLING
Lørdag d. 19. september løber World Cleanup Day atter af stablen, hvor frivillige samles over hele Danmark for at indsamle skrald i naturen. Indsamlingerne er for andet år i træk organiseret af ungdomsnetværket JCI med Lidl som hovedsponsor.
Indhold fra partner