06.06.2017 | Supply chain
Afrikakurven – firmagaven der kombinerer lækre produkter med samfundsansvar
Indhold fra partner Hvad er dette?
Nu er det muligt at give medarbejderne og kunderne lækker kaffe, vin og chokolade – og samtidig gøre en stor forskel for lokalbefolkningen i tre afrikanske lande.
Fire virksomheder med fokus på socialt iværksætteri er gået sammen om den samfundsansvarlige firmagave ”Afrikakurven”. I kurven ligger lækre produkter, der alle er med til at gøre en stor forskel for lokalbefolkningen i tre afrikanske lande.
Selve kurven er lavet af kvinder i Afrikas største slum, der ligger i Kenyas hovedstad Nairobi. Gourmet-kaffen fra NGUVU er med til at sikre kvindelige småbønder i Kenya ordentlig løn og faglig udvikling, mens kaffen fra Coffeprint-Impact Roasters er med til at sikre rent vand til skolebørn i Etiopien. Den lækre chokolade fra Social Foodies skaber jobs i Sydafrika, mens den økologiske vin fra Vin med Hjerte støtter lokale vinbønder i Sydafrika og står bag lokale drikkevandsprojekter.
”Vi oplever rigtig stor interesse omkring Afrikakurven. Mange virksomheder vil gerne give medarbejderne og kunderne en helt unik gave, der både smager virkelig godt og gør en konkret forskel for mange personer i tre afrikanske lande”, fortæller Rune Sandholt, der er stifter af NGUVU, som står bag produktionen af kurven og kaffen fra de kvindelige småbønder i Kenya.
Rune Sandholt fortæller, at der med Afrikakurven følger en stærk kommunikationspakke, som eksempelvis kan bruges til at øge engagementet blandt medarbejderne op til jul.
”Vi synes, at det er vigtigt, at fortælle historierne bag Afrikakurven, så virksomhederne kan vise, at det ikke er en helt almindelige gave, de giver. Hvad betyder det for en enlig mor i Afrikas største slum, at hun nu er sikret arbejde, så hun kan forsørge sig selv og sine børn? Hvorfor har det en langvarig effekt, at skolebørn i Etiopien får adgang til rent drikkevand? Historierne viser, at virksomheder gennem deres indkøb kan gøre en forskel, der rækker langt”.
Vil du vide mere om Afrikakurven, så skriv til Rune Sandholt på rs@nguvu.dk eller ring på 51398247.
Supply chain

Verdensmålspris for at styrke kvinder i Kenya
Rune Sandholt arbejder for at styrke kvindelige kaffebønder i Kenya, der har været fastholdt i gæld og fattigdom. En indsats som nu giver ham Verdensmålsprisen som årets Ildsjæl.
Indhold fra partner
Supply chain

Virksomheders kaffeforbrug hjælper kvindelige kaffebønder ud af ekstrem fattigdom
Når virksomheder fylder NGUVU-kaffebønner i kaffemaskinerne er de med til at løfte kvindelige kaffebønder i Kenya ud af ekstrem fattigdom. Gennem bedre betaling og optimering af kaffefarmene har NGUVU øget kvindernes indkomst med 243 procent.
Indhold fra partner
Supply chain
Kaffeindsats bærer frugt
Danske NGUVU plantede for et par år siden en masse nye kaffetræer i Kenya, som blev givet til kvindelige kaffebønder fanget i fattigdom. Nu er de første træer så store, at de er begyndt at give kaffebær, hvilket er med til at øge kvindernes indtægt.
Indhold fra partner
Supply chain

Firmajulegaven skaber udvikling i Afrika
Mange virksomheder er netop nu i gang med at udvælge årets julegave til medarbejderne. Novozymes har besluttet, at julegaven igen i år skal være med til at skabe arbejde og ordentlige arbejdsforhold i Afrika.
Indhold fra partner
Supply chain
Dansk kaffekoncept vokser i Kenya
Den danske virksomhed NGUVU er i gang med at få kvindelige kaffebønder i Kenya ud af gæld og ekstrem fattigdom. Snart er 200 kvinder med i kaffekonceptet – takket være en stigende interesse hos danske kaffedrikkere.
Indhold fra partner
Supply chain
Kenyanske skoleelever får adgang til håndvaske, toiletter og bad
Kaffeleverandøren NGUVU udvider samarbejdet med Zibra A/S. Denne gang er de gået sammen om at forbedre forholdene på samarbejdsskolen i Meru, så de 365 elever får bedre adgang til håndvaske, toiletter og bad.
Indhold fra partner