AI rydder op i maskulint betonede jobopslag
En række danske virksomheder er begyndt at bruge kunstig intelligens til at fjerne kønnede ord i jobopslag. Målet er at skabe annoncer med så bred appel som muligt.
Robust, performance og agil.
Danske jobopslag er spækket med ord og tonevalg, der kan have direkte indflydelse på, om en ansøger vælger at klikke videre eller sende en jobansøgning afsted.
Læs også: Medarbejderaktivisme vinder fremtog i danske virksomheder
Derfor har Siemens Energy og Cowi valgt at bruge kunstig intelligens, som kan opdage såkaldt kønnet bias i deres jobopslag.
Det skriver Finans på baggrund af en artikel fra Ingeniøren.
Ifølge Rikke Felletoft, der er HR-manager for Danmark, Finland og Baltikum i Siemens Energy, kan man nemlig have en tendens til, at tonen kan blive lidt maskulin.
”Men vi forsøger at have en mere blød tone, som er mere kønsneutral i sine budskaber,” siger hun til Ingeniøren ifølge Finans.
Omvendt har energivirksomheden fundet ud af, at ord som inclusion, culture og energy har en brede appel til det ansøgende publikum.
Læs også: Tænketank: Rollemodeller resulterer ikke i flere kvindelige ledere
Danske Bank har også testet teknologien med et pilotprojekt baseret på 40 jobopslag.
Her steg antallet af kvindelige ansøgere med 81 procent og 39 procent hos mænd, da man fjernede ord, der kunne have bias i forhold til køn, alder og etnicitet. Det melder mediet Finextra.
- HCL