05.09.2019  |  Klima, miljø og energi

ALDI lancerer stor plastikstrategi

Indhold fra partner Hvad er dette?

ALDI Danmark indfører nu bio-baserede frugt- og grøntposer samt genbrugsnet. I 2025 forventer kæden, at alt emballage er 100 % genanvendeligt.

Væk med engangsplast, væk med plastiklågene på mælkekartoner, væk med vatpinde der er lavet af plastik - og ind med nye og mere bæredygtige papvatpinde. Listen af tiltag, som ALDI Danmark allerede har indført, når det drejer sig om udfasning af plastik, er lang.

Men nu går kæden skridtet videre ved at gøre alt emballage genanvendelig inden 2025.

"I 2025 forventer vi, at alle emballager er 100 % genanvendelige. Vi er godt i gang med at kæmpe imod overproduktion og forbrug af plastik ved at indføre en række emballager i genanvendte materialer.

Allerede nu har vi introduceret vores rengøringsmidler og kødbakker fra Tulip i genanvendt plast - og alle vores plastikposer har i flere år været fremstillet af genanvendt plast.

Det nytter jo ikke noget, at man som virksomhed laver en masse nye tiltag - uden at udnytte og genbruge den plastik, der allerede findes. Derfor er genbrug og reduktion af produktionen et stort skridt i den rigtige retning", siger Katrine Milman, CSR-chef i ALDI Danmark.

Reduktion af emballage og bio-poser
Netop emballage er den helt store synder, når det drejer sig om plastikforbrug. Derfor har ALDI også indført et mål om en 15 % reduktion i det samlede emballagebrug inden 2025.

Og allerede i år forventer ALDI Danmark at udfase de gamle frugt- og grønt poser og erstatte dem med bio-baserede poser samt tilbyde kunderne mulighed for at købe et genbrugsnet.
”Biobaseret plast er fremstillet af ”affald” fra fødevareproduktion og udleder dermed meget mindre CO2 end oliebaseret plastik. Det er på nuværende tidspunkt et godt alternativ, som mange også bakker op om.

Men ved nye initiativer kan der også være nye udfordringer – og det skal vi hele tiden være klar til at finde løsninger på”, siger Katrine Milman.

Opfordrer til samarbejde
ALDI’s plastikstrategi er del af en lang række nye og mere bæredygtige tiltag med fokus på hele kæden, og allerede nu er flere af tiltagene implementeret.

Men hos ALDI vil man gerne gå skridtet videre og opfordrer til at samarbejde på tværs af detailbranchen, hvis man vil lave de helt store forandringer.
”Der er en tendens til, at kæderne går ud i medierne og overbyder hinanden, når det drejer sig om nye initiativer. Jeg synes, at vi skal samarbejde på tværs af kæderne for sammen at få  lavet de store og omfattende plastikændringer – eksempelvis angående emballage.

Vi bør samarbejde om at få ændret plastikindpakningen - og konkurrere om indholdet”, siger Katrine Milman.

Denne artikel er en del af temaet I fokus: plastik

Mere fra ALDI Danmark

ALDI Danmark

https://www.aldi.dk

  • cr@aldi.dk
  • 88803500
  • Herstedeøstervej 27-29, 2620 Albertslund, Danmark

ALDI Nord er en af Europas største discountkæder med mere end 5000 supermarkeder i Spanien, Portugal, Frankrig, Belgien, Holland, Luxembourg, Polen, Danmark og Tyskland.ALDI har en stærk holdning til kvalitet og vi er bevidste omkring vores ansvar i forhold til leverandørkæden og ressourcer. Vi stiller derfor strenge krav til vores leverandører i forhold til dyrevelfærd og produktion af råvarer…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere