24.04.2020 | Klima, miljø og energi
ALDI vinker farvel til plastposen
Indhold fra partner Hvad er dette?
Udfasningen af plastposen er én del af mange tiltag for at begrænse mængden af plast i vores hverdag, i verdenshavene og i naturen.
ALDI-plastposen vil blive udfaset i løbet 2020. Når den sidste konventionelle plastpose er solgt, vil ALDI’s kunder kun have ét alternativ for at købe en bærepose - nemlig en bæredygtig en af slagsen, som er lavet af genbrugsplast.
Bæreposen er lavet af folien fra transportemballage og består af mindst 80 % genbrugsmateriale og er genanvendelig. Den nye pose har et Blaue Angel-certifikat og bliver fremstillet i Tyskland.
”Fremover skal vores kunder huske en taske eller pose, når de skal ud at handle. Nu har vores kunder nogle måneder til at lære den nye gode vane, og hvis de bruger vores genanvendelige indkøbspose, så bidrager de til et bedre miljø, ” fortæller CSR Chef, Katrine Milman.
Hvordan bidrager posen til et bedre miljø: (boks)
- Der spares op til 40 % af CO2-emissionerne sammenlignet med den konventionelle plastpose.
- Den genanvendelige bærepose er et billigt og bedre alternativ, da den er mere fast i materialet end plastposerne og derfor holder til meget mere.
ALDI’s plaststrategi går videre end det. I 2019 har ALDI sparet 25 ton plast ved at fjerne skruelågene på egen mælk. Derudover har de udfaset alt engangsplast, som engangsservice og sugerør.
På den lange bane vil ALDI i 2025 udelukkende tilbyde enten genbrugelig, genanvendelig eller komposterbare emballager samt en reduktion på 15 % af vores samlede emballering.
Læs hele ALDI’s emballage- og plaststrategi her: https://www.aldi.dk/ansvarlighed1/klima-og-miljoe/Emballage-%20og%20plaststrategi.html
Denne artikel er en del af temaet I fokus: plastik
Klima, miljø og energi

World Water Day: ALDI er den første discountkæde, som stiller krav til vandforbruget hos leverandører af frugt og grønt
Som resultat af et internationalt samarbejde mellem bl.a. ALDI Nord og ALDI Syd implementerer ALDI Danmark nu en række nye leverandørkrav, som skal sikre, at over 70% af kædens frugt og grønt fremadrettet vil være dyrket under mere vandeffektive metoder.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

ALDI lancerer stor plastikstrategi
ALDI Danmark indfører nu bio-baserede frugt- og grøntposer samt genbrugsnet. I 2025 forventer kæden, at alt emballage er 100 % genanvendeligt.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Det nye ALDI med solceller og elbilsladere
Når dagligvarekæden ALDI bygger nye butikker, er det med grønne tiltag, der er med til at reducere CO2-udledningen. Solcelleanlæg på taget, ladestandere til elbiler og energibesparende installationer i butikken er bare nogle af de tiltag, der bidrager til en mere bæredygtig fremtid.
Indhold fra partner
Kommunikation

CSR-rapport: ALDI’s Redegørelse for samfundsansvar 2018
Med endnu flere ansvarlige varer på hylderne, en ambitiøs klimamålsætning og et nyt samarbejde med Red Barnet blev 2018 startskuddet for ALDI’s nye ansvarlighedsstrategi, der sætter retningen de næste 5 år.
Indhold fra partner
Supply chain

Hvem producerer ALDI’s tekstiler og sko? Liste over leverandører skal sikre gennemsigtighed til kunderne
Gennemsigtighed i leverandørkæden har længe spillet en vigtig rolle i ALDI’s arbejde med at sikre socialt ansvarlige vilkår og høje miljøstandarder. Siden marts 2017 har ALDI Nord udarbejdet oversigter over produktionssteder for sko og tekstiler, som skal sikre et overblik over sortimentet af tekstiler og sko i ALDI’s mange butikker. Listen for 2020 er nu klar og skal sikre større gennemsigtighed for kunderne.
Indhold fra partner
Samfund

Aldi og Red Barnet indgår tæt samarbejde for at hjælpe udsatte børn i Danmark
Nyt partnerskab sætter fokus på udsatte børn. Sammen vil Aldi og Red Barnet skabe langsigtede forandringer for børn, der lever i fattigdom.
Indhold fra partner