Apple-rapport viser fremskridt for bæredygtighed i forsyningskæden
Teknologigiganten Apple har udgivet den 13. udgave af sin årlige rapport om bæredygtighed i forsyningskæden, og den fortæller om flere highlights inden for både people, planet og progress.
Som verdens mest værdifulde virksomhed og det næstmest værdifulde brand, kun snævert overgået af Amazon, har den amerikanske teknologimastodont Apple et enormt fodaftryk rundt om i verden, ikke mindst via selskabets vidtrækkende forsyningskæde.
Læs også: Apple kommer til at fyre for gråspurvene ved Viborg – nordmænd tænker anderledes
Den vil man gerne håndtere på ansvarlig vis, og for at illustrere hvordan det går, har Apple netop udgivet sin årlige Supplier Responsibility Progress Report, den 13. i rækken. 2019-versionen tegner et globalt billede af bæredygtigheden i Apples supply chain på grundlag af 1049 leverandørbesøg i 45 lande.
Med et lille twist på de tre klassiske p’er fordeler Apple sin indsats på people, planet og progress. På førstnævnte område fremhæver man at nu 17,3 mio. ansatte hos leverandørerne er blevet instrueret om deres rettigheder siden 2007, mens 3,6 mio. siden 2008 har fået decideret uddannelse.
Når det gælder planeten, så har Apple fået styr på affaldet i det sidste led i produktionen. Samtlige selskabets final assembly sites for iPhone, iPad, Mac, Apple Watch, AirPods og HomePod er således UL Zero Waste-certificerede.
Derudover sparede leverandørerne knap 29 mia. liter ferskvand, og 39 procent af det anvendte vand blev genbrugt, ligesom man formåede at reducere drivhusgasudslippet med over 466.000 ton, svarende til at tage 100.000 biler af vejen i et år. 100 procent vedvarende energi nåede man for et års tid siden.
Endelig melder Apple om fortsat fremskridt inden for andelen af leverandører, virksomheden selv betegner som high-performing. Her melder man om en stigning på 30 procent fra år til år, således at man nu har 76 procent højt-præsterende leverandører og kun 1 procent low-performing.
Altid flere emner at tage fat på
”Vores overbevisning er, at hvis vi ikke finder områder, vi kan forbedre, så leder vi ikke grundigt nok. Hvis vi finder ud af, at vores standarder ikke bliver fulgt, arbejder vi sammen med leverandørerne for at hjælpe dem med at blive bedre”, skriver Apple i rapporten.
”Hvis en leverandør ikke vil eller kan leve op til vores krav, så afslutter vi vores samarbejde med dem. Gennem kapacitetsopbygning og partnerskaber vil vi ikke kun forbedre vores leverandørers bidrag til vores forsyningskæde, men også videre ud”, lyder det videre.
Læs også: Apple vil genbruge mineraler i forsyningskæden
Udover aftrykket fra og niveauet i selve produktionen, belyser rapporten også Apples arbejde med diversitet og sundhed i forsyningskæden, ikke mindst med kvinder for øje. Her viser de seneste opgørelser en stigning i kendskabet til kvinders sundhedsforhold på 17 procent, mens anvendelsen er steget med 16 procent. I 2020 har Apple et mål om at give sundhedsoplysning til over en million mennesker i sin supply chain.
-AK