Bæredygtig iværksætter udvider forretningen

Le Pirol har nået et halvt års budget på den halve tid. Derfor lancerer brandet nu økologisk bomuldsstrik, som skal supplere de eksisterende uldprodukter og fortsætte den bæredygtige rejse.

I november lancerede designeren Morten Underbjerg sit nye bæredygtige brand Le Pirol, der laver strik og sælger direkte til forbrugeren. Lanceringen er gået over al forventning, og derfor fremrykker iværksætteren nu en planlagt produktudvidelse.

“Efter kun tre måneder havde vores webshop omsat for første halvårs budget. Derfor tog vi beslutningen at rykke lanceringen af økologisk bomuld et helt år frem,” siger Morten Underbjerg og fortæller, at der bliver tale om bomuldsstrik til både mænd og kvinder.

Han fortæller ligeledes, at Le Pirol er blevet rigtig godt modtaget af forbrugerne, og at den positive respons har medvirket til at fremrykke lanceringen af økologiske bomuldsprodukter.

Le Pirol producerer i Danmark og sælger direkte til forbrugerne via brandets hjemmeside. Noget, der ifølge Morten Underbjerg, giver mulighed for at prioritere miljø, design, kvalitet og pris.

Designeren har oplevet en stigende interesse for økologisk bomuld samt fair og lokal produktion.

“Jeg er meget optimistisk, når det kommer til arbejde med økologiske varer, bæredygtig innovation og ansvarlig produktion, og i min optik bliver det en form for ’New Normal’ i løbet af to til tre år. Vi er alle optaget af en grønnere agenda i næsten alle brancher, derfor gør jeg hvad jeg kan i modebranchen. Vi er ikke perfekte, men vi gør vores bedste for at gøre en forskel,” siger Morten Underbjerg.

Fire udvalgte Verdensmål er rettesnor for forretningen

Morten Underbjerg har også overvejet, hvordan hans forretningsplan spiller sammen med FN’s Verdensmål.

“For mig har det givet et altafgørende fokus at vælge fire verdensmål ud, som jeg målrettet arbejder ud fra. En rettesnor eller et dogme om man vil,” siger Morten Underbjerg.

De fire udvalgte Verdensmål er:

Mål 12 - Ansvarligt forbrug og produktion

”Jeg tænker det virkelig ind når jeg designer nye modeller… at det skal være en style, der kan bæres længe og have flere liv hos forskellige brugere,” siger Morten Underbjerg.

Mål 13 - Klimaindsats

”Jeg ønsker klart at indgå i en formidlende dialog med kunderne og med slutbrugeren om, hvordan vi arbejder med en bæredygtig agenda. Allerede til efteråret skal vi deltage i et EU-projekt om at formidle den bæredygtige agenda i modebranchen til slutbrugeren,” forklarer Le Pirol-bagmanden.

Mål 15 – Livet på land

”Vi ønsker at støtte bæredygtig brug af økosystemer på land, bekæmpe ørkendannelse, standse udpining af jorden og tab af biodiversitet. Derfor bruger vi KUN økologiske GOTS-certificerede materialer. GOTS er for os en sikkerhed for, at vores materialer rent faktisk er økologiske og at der ikke kun er forsvindende lidt økologisk bomuld i garnet. GOTS har sat som minimum at 95% skal være økologisk bomuld,” siger Morten Underbjerg om det femtende verdensmål.

Mål 17 – Partnerskaber for handling

”Jeg tror, det er i samarbejdet, vi kan løfte denne enorme udfordring, og jeg er så positivt begejstret over, at et stigende antal mærker, der arbejder målrettet med en bæredygtig agenda, er åbne, ærlige og oprigtigt interesseret i at løfte udfordringen i flok.” 

10.08.2022Dansk Mode & Textil

Sponseret

Brancheorganisation vil have danske mode- og tekstilvirksomheder med i nyt cirkulært initiativ

17.05.2022Dansk Mode & Textil

Sponseret

Nyt redskab hjælper mode- og tekstilbranchen med at styrke menneskerettigheder internationalt

15.04.2021Dansk Mode & Textil

Sponseret

Modebrands går efter FSC-certificering

23.10.2020Dansk Mode & Textil

Sponseret

DM&T kæmper også mod tøjspild men opfordrer samtidig til mere transparens og reelt samarbejde

24.08.2020Dansk Mode & Textil

Sponseret

Covid-19 har rusket op i branchens strategiske selvforståelse

22.04.2020Dansk Mode & Textil

Sponseret

Coronakrisen kan blive katalysator for modebranchens bæredygtige omstilling