06.03.2019  |  Klima, miljø og energi

Bæredygtig iværksætter udvider forretningen

Indhold fra partner Hvad er dette?

Le Pirol har nået et halvt års budget på den halve tid. Derfor lancerer brandet nu økologisk bomuldsstrik, som skal supplere de eksisterende uldprodukter og fortsætte den bæredygtige rejse.

I november lancerede designeren Morten Underbjerg sit nye bæredygtige brand Le Pirol, der laver strik og sælger direkte til forbrugeren. Lanceringen er gået over al forventning, og derfor fremrykker iværksætteren nu en planlagt produktudvidelse.

“Efter kun tre måneder havde vores webshop omsat for første halvårs budget. Derfor tog vi beslutningen at rykke lanceringen af økologisk bomuld et helt år frem,” siger Morten Underbjerg og fortæller, at der bliver tale om bomuldsstrik til både mænd og kvinder.

Han fortæller ligeledes, at Le Pirol er blevet rigtig godt modtaget af forbrugerne, og at den positive respons har medvirket til at fremrykke lanceringen af økologiske bomuldsprodukter.

Le Pirol producerer i Danmark og sælger direkte til forbrugerne via brandets hjemmeside. Noget, der ifølge Morten Underbjerg, giver mulighed for at prioritere miljø, design, kvalitet og pris.

Designeren har oplevet en stigende interesse for økologisk bomuld samt fair og lokal produktion.

“Jeg er meget optimistisk, når det kommer til arbejde med økologiske varer, bæredygtig innovation og ansvarlig produktion, og i min optik bliver det en form for ’New Normal’ i løbet af to til tre år. Vi er alle optaget af en grønnere agenda i næsten alle brancher, derfor gør jeg hvad jeg kan i modebranchen. Vi er ikke perfekte, men vi gør vores bedste for at gøre en forskel,” siger Morten Underbjerg.

Fire udvalgte Verdensmål er rettesnor for forretningen

Morten Underbjerg har også overvejet, hvordan hans forretningsplan spiller sammen med FN’s Verdensmål.

“For mig har det givet et altafgørende fokus at vælge fire verdensmål ud, som jeg målrettet arbejder ud fra. En rettesnor eller et dogme om man vil,” siger Morten Underbjerg.

De fire udvalgte Verdensmål er:

Mål 12 - Ansvarligt forbrug og produktion

”Jeg tænker det virkelig ind når jeg designer nye modeller… at det skal være en style, der kan bæres længe og have flere liv hos forskellige brugere,” siger Morten Underbjerg.

Mål 13 - Klimaindsats

”Jeg ønsker klart at indgå i en formidlende dialog med kunderne og med slutbrugeren om, hvordan vi arbejder med en bæredygtig agenda. Allerede til efteråret skal vi deltage i et EU-projekt om at formidle den bæredygtige agenda i modebranchen til slutbrugeren,” forklarer Le Pirol-bagmanden.

Mål 15 – Livet på land

”Vi ønsker at støtte bæredygtig brug af økosystemer på land, bekæmpe ørkendannelse, standse udpining af jorden og tab af biodiversitet. Derfor bruger vi KUN økologiske GOTS-certificerede materialer. GOTS er for os en sikkerhed for, at vores materialer rent faktisk er økologiske og at der ikke kun er forsvindende lidt økologisk bomuld i garnet. GOTS har sat som minimum at 95% skal være økologisk bomuld,” siger Morten Underbjerg om det femtende verdensmål.

Mål 17 – Partnerskaber for handling

”Jeg tror, det er i samarbejdet, vi kan løfte denne enorme udfordring, og jeg er så positivt begejstret over, at et stigende antal mærker, der arbejder målrettet med en bæredygtig agenda, er åbne, ærlige og oprigtigt interesseret i at løfte udfordringen i flok.” 

Mere fra Dansk Mode & Textil

Dansk Mode & Textil

www.dmogt.dk

Dansk Mode & Textil, eller DM&T i daglig tale, har været branchens naturlige omdrejningspunkt siden 1895, og er i dag en moderne branche- og arbejdsgiverorganisation med indsigt i medlemmernes hverdag og de udfordringer, branchen står over for.  DM&T repræsenterer mere end 300 virksomheder, som dagligt nyder godt af DM&T’s faglige rådgivning, inspiration, netværksdannelse…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere