Bæredygtighed og kultur går hånd i hånd
Det kræver dyb indsigt i borgernes kultur at skabe en bæredygtig by. Det mener Lars Jensen fra Sleth arkitekter, som var invitereret til at debattere om bæredygtig byudvikling på dette års Pollutec-messe i Paris, hvor sustainable cities var et fokusområde.
Kan man skabe en skabelon for en bæredygtig by, som kan bruges over hele Europa - en form for one size fits all-model, der kan adopteres af et hvert progressivt europæisk bystyre, som har ambitioner om at blive CO2-netral i 2050, 2040 eller måske allerede i 2025? Og taler man overhovedet det samme sprog i de forskellige europæiske lande, når man taler om sustainable cities? Det blev diskuteret indgående på Pollutec Horizons-messen, som blev afholdt i Paris i december.
sustainable cities var et særligt fokusområde på messen og en række eksperter, som til daglig har fingrene dybt nede i etableringen af bæredygtige byer, var fløjet ind for at debattere emnet og gøre de mange gæstende CSR- og miljø-professionelle klogere på emnet.
Læs også: Grøn messe vokser i bredden
En af eksperterne var danske Lars Jensen, der er teamleder i den københavnske afdeling af Sleth arkitekter. Virksomheden er en af flere parter, som er involveret i at omdanne den københavnske bydel Nordhavn til en bæredygtig bydel med fokus på miljømæssig ansvarlighed, værdiskabelse og social diversitet.
Cykelkultur tager tid
Lars Jensen argumenterede for, at det er vigtigt at lade sig inspirere af de tiltag, der popper op i forskellige europæiske byer. Det kan eksempelvis være tilgangen til offentlige transport, affaldshåndteringen eller visualisering af data om CO2-udledning, der højner borgernes bæredygtige bevidsthed.
Men han mener ikke, at det er muligt kreere et ensartet bæredygtighedskoncept, der kan eksporteres til alle byer på tværs af landegrænser.
Vi skal selvfølgelig have blik for de løsninger, man bruger i Spanien, Sverige eller Kina, men samtidig huske på, at de bliver skabt under et helt andet politisk, kulturelt og økonomisk klima end det, vi har i Danmark. Det samme gør sig gældende, når andre lande kigger København over skulderen, siger Lars Jensen og nævner den københavnske cykelkultur, som en dansk skik mange internationale byer gerne vil adoptere.
Læs også: Alle kan blive mobilister
København er berømt for sin cykeltradition, men når andre lande forsøger at skabe en lignende kultur, går det ofte galt, fordi man glemmer, at cykelisme ikke er noget, vi opfandt sidste år. Så når man vil udbrede cyklisme i New York og Paris, må man altså ikke glemme befolkningens vaner. I mange andre lande er det naturligt at tage bilen, mens vi i Danmark har cyklet siden, vi var børn. I Danmark er cyklen et naturligt valg, mens den er et tilvalg i de fleste andre lande. Derfor tager det generationer at skabe en effektiv cykelkultur, forklarer Lars Jensen.
Kina som inspiration
Han oplever omvendt også, at der er oplagte indsatsområder vi prioriterer mindre i København, selvom den danske hovedstad generelt er anset for at være en frontløber på bæredygtighedsområdet.
Det er slående, så lidt vi, og i øvrigt også andre europæiske hovedstæder, investerer i offentlig transport i forhold til for eksempel Kina. Der investerer man massivt i offentlig transport, fordi trafikken ellers vil bryde sammen. Det gør den naturligvis ikke i Danmark, men vi kan stadig gøre det bedre og fordele midlerne til offentlig transport mere radikalt. Vi bør sætte barren højere og ikke bare få det til at fungere, men faktisk gøre det endnu bedre. Men det handler igen om kultur og tradition, pointerer Lars Jensen.
Om Pollutec-messen
- Pollutec Horizons-messen dækker områderne cleantech, energi og bæredygtig udvikling. Under den seneste messe i december var bæredygtige byer et særligt fokusområde.
- Pollutec Horizons afholdes hvert år i skiftevis Lyon og Paris.
- 2013-udgaven blev afholdt 3. 6. december 2013 i Paris.
- 1.194 udstillere var på plads.
- 26.876 besøgte messen. Heraf var 18 procent internationale gæster.
- I 2014 afholdes Pollutec fra 2. 5. december i Lyon
Social bæredygtighed
På Pollutec-messen blev det også klart, at den danske idé om en bæredygtig by er lidt bredere end i mange andre lande, hvor der er stramt fokus på energi og transport. Elementet social bæredygtighed fylder tilsyneladende mere i den danske bevidsthed.
Læs også: Økonomichefer har fået øjnene op for CSR
Lars Jensen ser det som et udtryk for, at Danmark er en velfærdsstat, som har tradition for at tage sig af befolkningen og sikre nogle kvaliteter for fællesskabet.
Vi har et meget demokratisk og fællesskabsorienteret fokus på det her område i Danmark. Det afspejler sig også i Nordhavn-projektet, hvor jeg er beskæftiget i øjeblikket. Vi arbejder bevidst med at etablere blandede funktioner i byen og ikke skabe kvarterer i byen, hvor henholdsvis alle de rige og alle de fattige bor. Vi arbejder også meget med at skabe offentlige (ikke private) rekreative rum, hvor folk kan mødes. Det er en meget dansk og nordisk tilgang til dét at etablere en bæredygtig by, understreger Lars Jensen.