Begrænsningens kunst
Hos detailkæden BabySam har man arbejdet struktureret med CSR siden efteråret 2016. Det sværeste er næsten at begrænse sig og at vælge de helt rigtige partnere.
”Jeg ville ønske, at jeg kunne sige, at vi arbejder 100 procent systematisk med CSR, men det kan jeg ikke endnu. Vi er på vej,” siger Mette Vestergaard som er ansvarlig for CSR-arbejdet i BabySam.
Den væsentligste motivationsfaktor er at gøre en forskel. Særligt for børn.
BabySams fire områder
Inden for hvert af de fire områder, som udgør grundstammen i BabySams arbejde med CSR, er der sat en række aktiviteter i gang.
Det gode købmandsskab – handler om hvilke effektiviseringsfordele og forretningsmuligheder BabySam kan opnå ved at arbejde med CSR. I dag er det tydeligst i miljøarbejdet, men det kan også ses i forhold til marketing, hvor deres aktiviteter med Mødrehjælpen får god respons på f.eks. BabySams facebookside.
Det gode miljø – hvor kæden i dag kører et pilotprojekt i en af sine butikker med at skifte til LED-lys. De er desuden gået i gang med at se på deres logistik-footprint. Det handler om en større bevidsthed om hvordan varer, der skal sendes, bliver pakket. F.eks. ved at bruge mindre størrelse kasser, så der ikke kører lastbiler rundt med luft, når varerne fragtes ud til kunderne.
Den gode arbejdsplads – hvor hovedpunkterne er talent- og medarbejderudvikling og en udvidelse af kædens elevprogram, så der om to år er elever i mere end halvdelen af BabySams butikker.
Den gode praksis – som både handler om de udadvendte samarbejder og kampagner, men også om opbygningen af et system, som kigger på ansvarlige indkøb. BabySam er ved at udarbejde en code of conduct i øjeblikket kombineret med en nulpunktsanalyse gennem et antal leverandørvurderinger, så kæden ved, hvor den står.
Det er ikke så mærkeligt, at CSR for BabySam handler om børn. Kædens 30 butikker er specialiseret i udstyr til babyer og små børn, og har været det i over 40 år, og deres kunder er begyndt at forvente noget mere end en god pris.
”Vores kunder går rigtig meget op i, hvad produkterne, vi sælger, indeholder. Det er noget de spørger til i butikkerne og har fokus på, på en måde de ikke har haft tidligere. Vi kan også mærke, at når vi laver projekter med f.eks. Mødrehjælpen, så er det noget kunderne er interesserede i og bakker op om. Og vores kundeundersøgelser viser også, at de har en klar forventning til, at vi gør noget,” siger Mette Vestergaard.
Hundrede procent
Undersøgelserne siger dog ikke noget om hvad der skal gøres. Det er altså op til BabySam selv. Og her optræder den største udfordring i arbejdet.
”Vi sælger babyudstyr, så det er ikke noget med verdenshavene. Så langt er det nemt at vælge. Men ellers er det mest udfordrende at begrænse sig, synes jeg. Der er så mange ting, vi kunne og gerne ville engagere os i, der er så mange muligheder,” siger Mette Vestergaard.
BabySam har valgt at strukturere deres CSR-arbejde omkring fire hovedområder: det gode købmandskab, det gode miljø, den gode arbejdsplads og den gode praksis. (Se faktaboks). Det centrale er dog stadig, at gøre en forskel for børn.
”Der er vi efterhånden nået frem til, at vi kan gøre den største forskel ved at gå 100 procent ind i noget. For os handler det om det gode børneliv, og vi er ved at finde ud af hvem, der skal være vores hovedpartner i fremtiden,” fortsætter hun.
Indtil nu har børneudstyrskæden haft nogle projekter med Mødrehjælpen som partner. Et af dem var en indsamling af brugte flyverdragter, som kunne afleveres i BabySams butikker og bagefter blev solgt i Mødrehjælpens butikker, og i denne sommer har BabySam sammen med en af deres leverandører givet 20 kr. pr solgt produkt til Mødrehjælpens tilbud om sommerferieaktiviteter til børn i udsatte familier.
Mere klarhed om forventninger, tak
Mængden af ting man kunne gøre kombineret med næsten komplet valgfrihed er noget, som Mette Vestergaard gerne ville have ændrede sig.
”Vi kunne godt bruge klarere retningslinjer, f.eks. en generel vejledning inden for detailområdet. Det ville være en stor hjælp. Det eneste, vi ved, vi skal, er at rapportere, men vi er jo ikke pålagt at gøre noget bestemt. Det ville hjælpe alle når man går i gang, hvis forventningerne var tydeligere.”
Som det ofte er tilfældet i SMV’erne, så er CSR ikke Mette Vestergaards eneste arbejdsområde. Det meste af tiden arbejder hun med HR. Derfor har BabySam også købt indsigt og hjælp udefra.
”Det ville være godt, hvis man som mindre virksomhed kunne få noget gratis rådgivning ind i mellem. Vi er blevet certificeret business partner hos Green Network, og det er har hjulpet os godt i gang. Men det ville måske være bedre, med f.eks. en statslig certificeringsordning som tager stilling til, om det arbejder man laver er i orden,” siger hun.
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: CSR i SMV'er