Begrænsningens kunst

Hos detailkæden BabySam har man arbejdet struktureret med CSR siden efteråret 2016. Det sværeste er næsten at begrænse sig og at vælge de helt rigtige partnere.

Denne sommers kampagne med Mødrehjælpen gav udsatte børn mulighed for oplevelser i sommerferien..

20.09.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

”Jeg ville ønske, at jeg kunne sige, at vi arbejder 100 procent systematisk med CSR, men det kan jeg ikke endnu. Vi er på vej,” siger Mette Vestergaard som er ansvarlig for CSR-arbejdet i BabySam.

Den væsentligste motivationsfaktor er at gøre en forskel. Særligt for børn.

BabySams fire områder

Inden for hvert af de fire områder, som udgør grundstammen i BabySams arbejde med CSR, er der sat en række aktiviteter i gang.

Det gode købmandsskab – handler om hvilke effektiviseringsfordele og forretningsmuligheder BabySam kan opnå ved at arbejde med CSR. I dag er det tydeligst i miljøarbejdet, men det kan også ses i forhold til marketing, hvor deres aktiviteter med Mødrehjælpen får god respons på f.eks. BabySams facebookside.

Det gode miljø – hvor kæden i dag kører et pilotprojekt i en af sine butikker med at skifte til LED-lys. De er desuden gået i gang med at se på deres logistik-footprint. Det handler om en større bevidsthed om hvordan varer, der skal sendes, bliver pakket. F.eks. ved at bruge mindre størrelse kasser, så der ikke kører lastbiler rundt med luft, når varerne fragtes ud til kunderne.

Den gode arbejdsplads – hvor hovedpunkterne er talent- og medarbejderudvikling og en udvidelse af kædens elevprogram, så der om to år er elever i mere end halvdelen af BabySams butikker.

Den gode praksis – som både handler om de udadvendte samarbejder og kampagner, men også om opbygningen af et system, som kigger på ansvarlige indkøb. BabySam er ved at udarbejde en code of conduct i øjeblikket kombineret med en nulpunktsanalyse gennem et antal leverandørvurderinger, så kæden ved, hvor den står.

Det er ikke så mærkeligt, at CSR for BabySam handler om børn. Kædens 30 butikker er specialiseret i udstyr til babyer og små børn, og har været det i over 40 år, og deres kunder er begyndt at forvente noget mere end en god pris.

”Vores kunder går rigtig meget op i, hvad produkterne, vi sælger, indeholder. Det er noget de spørger til i butikkerne og har fokus på, på en måde de ikke har haft tidligere. Vi kan også mærke, at når vi laver projekter med f.eks. Mødrehjælpen, så er det noget kunderne er interesserede i og bakker op om. Og vores kundeundersøgelser viser også, at de har en klar forventning til, at vi gør noget,” siger Mette Vestergaard.

Hundrede procent
Undersøgelserne siger dog ikke noget om hvad der skal gøres. Det er altså op til BabySam selv. Og her optræder den største udfordring i arbejdet.

”Vi sælger babyudstyr, så det er ikke noget med verdenshavene. Så langt er det nemt at vælge. Men ellers er det mest udfordrende at begrænse sig, synes jeg. Der er så mange ting, vi kunne og gerne ville engagere os i, der er så mange muligheder,” siger Mette Vestergaard.

BabySam har valgt at strukturere deres CSR-arbejde omkring fire hovedområder: det gode købmandskab, det gode miljø, den gode arbejdsplads og den gode praksis. (Se faktaboks). Det centrale er dog stadig, at gøre en forskel for børn.

”Der er vi efterhånden nået frem til, at vi kan gøre den største forskel ved at gå 100 procent ind i noget. For os handler det om det gode børneliv, og vi er ved at finde ud af hvem, der skal være vores hovedpartner i fremtiden,” fortsætter hun.

Mette Vestergaard er HR- og CSR-ansvarlig i butikskæden BabySam. .

Indtil nu har børneudstyrskæden haft nogle projekter med Mødrehjælpen som partner. Et af dem var en indsamling af brugte flyverdragter, som kunne afleveres i BabySams butikker og bagefter blev solgt i Mødrehjælpens butikker, og i denne sommer har BabySam sammen med en af deres leverandører givet 20 kr. pr solgt produkt til Mødrehjælpens tilbud om sommerferieaktiviteter til børn i udsatte familier.

Mere klarhed om forventninger, tak
Mængden af ting man kunne gøre kombineret med næsten komplet valgfrihed er noget, som Mette Vestergaard gerne ville have ændrede sig.

”Vi kunne godt bruge klarere retningslinjer, f.eks. en generel vejledning inden for detailområdet. Det ville være en stor hjælp. Det eneste, vi ved, vi skal, er at rapportere, men vi er jo ikke pålagt at gøre noget bestemt. Det ville hjælpe alle når man går i gang, hvis forventningerne var tydeligere.”

Som det ofte er tilfældet i SMV’erne, så er CSR ikke Mette Vestergaards eneste arbejdsområde. Det meste af tiden arbejder hun med HR. Derfor har BabySam også købt indsigt og hjælp udefra.

”Det ville være godt, hvis man som mindre virksomhed kunne få noget gratis rådgivning ind i mellem. Vi er blevet certificeret business partner hos Green Network, og det er har hjulpet os godt i gang. Men det ville måske være bedre, med f.eks. en statslig certificeringsordning som tager stilling til, om det arbejder man laver er i orden,” siger hun.

ista Danmark A/S

Sponseret

Få overblik over energiforbruget og giv et bidrag til miljøet

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: CSR i SMV'er

Relateret indhold

31.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Next Office® - en databaseret tilgang til kontorindretning

31.01.2025ANDERS ANDERSENS RENGØRING

Sponseret

Vores bæredygtighedsansvarlige guider - og giver her et par tips

31.01.2025CSR.dk

4 ud af 10 danske erhvervsledere: Det er blevet sværere at nå vores klimamål

30.01.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Hvordan kan AI og digitalisering styrke både bundlinjen og bæredygtigheden?

30.01.2025CSR.dk

Hæmmer biomassecertifikater den grønne omstilling?

30.01.2025Valified

Sponseret

Den komplette løsning til håndtering af bæredygtighedsdata

29.01.2025CSR.dk

Meyers når vigtigt klimamål, men egne CO2-reduktioner halter bagefter

28.01.2025CSR.dk

Social- og Boligminister tager et opgør med ubæredygtig byggerikultur

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2024

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart november 2024.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

04.02.2025

Tid

08:00

Sted

Copenhagen Marriott Hotel

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Bæredygtige forretningsmodeller

Danske virksomheder risikerer at gå glip af betydelige konkurrencefordele ved kun at fokusere på det miljømæssige aspekt af bæredygtighed. I en tid hvor mange virksomheder arbejder intenst med at opfylde kravene fra CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) og udarbejde klimaregnskaber, bliver det tydeligt, at bæredygtig forretningsudvikling handler om meget mere end overholdelse af lovkrav og cirkulær økonomi.

Dato

04.02.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Dakofa
Webinar
GRATIS webinar om Biobaserede Byggematerialer - udfordringer og muligheder

Strammere klimakrav og ønske om flere fornybare ressourcer i byggeriet giver mulighed for at øge efterspørgslen efter biobaserede byggematerialer. På dette seminar vil vi få et indblik i, hvilke udfordringer og muligheder der er ved at udvikle og anvende biobaserede byggematerialer i byggeriet.

Dato

04.02.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighed & ESG – kom godt i gang!

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

05.02.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus