Bluetown: Vi sælger viden og muligheder
Teknologivirksomheden Bluetown breder internetadgang ud til fattige landområder i Afrika og Indien. På den måde kan viden bevæge sig både til og fra beboerne, til gavn for alle parter. Og med et enormt potentiale tegner fremtiden lyst, siger CCO Nick Pallesen.
Næsten fire milliarder mennesker på verdensplan lever uden forbindelse til internettet, primært i landdistrikter i Afrika og Indien. Og selvom det er mennesker uden det store økonomiske råderum, så er der et enormt potentiale i at forbinde dem med omverdenen.
Læs også: I verdens fattigste lande er et job ikke en garanti mod fattigdom
Det mener i hvert fald den danske IT-virksomhed Bluetown, der har ’Connecting the Unconnected’ som sit motto og selve raison d’etre. Kort fortalt leverer selskabet internetadgang til de ofte fjerntliggende områder og sørger i samarbejde med de lokale også at skabe noget indhold, der giver projekterne mening.
Over årene er det blevet til en velfungerende model for selskabet, hvilket også kastede en 360 graderspris af sig sidste år. For at forstå, hvordan det er lykkedes, har CSR.dk talt med Bluetowns Chief Commercial Officer (CCO), Nick Pallesen, der først sætter nogle ord på, hvorfor konceptet er nødvendigt i praksis.
”Der mangler ikke iværksætterånd i de her områder, men generelt, så har de små, selvstændige initiativer meget svært ved at blive bæredygtige, fordi der ikke er nogen internetforbindelse. Og selv hvis der er lidt lokalt net, så har folk som oftest ikke råd”, siger han og fortsætter:
”Her går vi ind og laver en kanal, som alle kan bruge, og til en pris, der ligger langt under markedsprisen, fordi vi har en anden indgangsvinkel end de klassiske teleselskaber. Vores model er, at vi stiller en forbindelse til rådighed, hvor eksempelvis landmænd kan hente viden og vejr og gødning, samtidig med at de kan sende informationer til producenter og myndigheder. Det giver værdi for alle parter” forklarer Nick Pallesen.
Lav pris og godt indhold
Netop prisen er et afgørende parameter i de forholdsvis fattige regioner i eksempelvis Ghana og Indien, hvor Bluetown er til stede. For at gøre løsningen spiselig for indbyggerne her, så arbejder man med nogle små pakker, hvor man tilbyder adgang for ned til 1 dollar om måneden. Hastigheden er selvsagt ikke den højeste, men det fungerer, som Nick Pallesen siger.
Som nævnt skaber Bluetown en contentkanal, som man kan udbyde til de interesserede parter. Løsningen er gratis for slutbrugeren, da afsenderen betaler, hvilket får salget til at løbe rundt. Et eksempel er i Ghana, hvor man har indgået et samarbejde med regeringen om at gøre noget undervisningsmateriale tilgængeligt online, som kan hæve uddannelsesniveauet lokalt og føre til øget vækst.
Den model fungerer også glimrende, når det handler om at tiltrække investorer. I hvert fald får Bluetown, ifølge Nick Pallesen, kontinuerligt midler ind fra såvel private som institutionelle investorgrupper, ligesom man løbende har samtaler med potentielle nye. Hvilket da også er nødvendigt; IT-infrastruktur er dyrt, som han påpeger, og tilbagebetalingstiden er lang, men det er folk klar på.
I den forbindelse understreger Nick Pallesen vigtigheden af lokal forankring af projekter som disse, både i forhold til også at tiltrække lokale ressourcer, men også når det gælder levedygtigheden generelt.
Lokalt engagement er afgørende
”Vi kan ikke bare komme fra Danmark og gøre tingene på dansk, så at sige. Man er nødt til at gøre noget ud af den lokale involvering af samarbejdspartnere, leverandører, myndigheder osv. I eksempelvis Indien er der store kulturelle forskelle i forhold til Danmark, og derfor er man nødt til at gøre sit forarbejde ordentligt. Derfor går vi også målrettet efter at skabe lokale arbejdspladser og mikroiværksættere, der kan undervise deres kolleger, familie etc.”, siger Nick Pallesen.
Der grundige forarbejde er da også det centrale gode råd fra Nick Pallesen, da CSR.dk beder om netop en anbefaling til andre virksomheder, der måtte overveje at gå ind i verdens udviklingsregioner. Derudover skal man også være indstillet på, at tingene tager dobbelt så lang tid, som man regner med, men er man klar til det, så er der også gevinster i sigte.
”Vi er ikke i tvivl om, at potentialet er enormt, ellers var vi jo ikke gået i gang, så vi tror helt sikkert, at der er lyse tider på vej, både menneskeligt og forretningsmæssigt. De her nye teknologier, der er på vej, og som afhænger at netforbindelser – blockchain, kunstig intelligens, machine learning osv. – de kræver jo også mennesker, og det kan give arbejdspladser alle mulige steder”, siger han.
”Vi kender bl.a. til et tilfælde, hvor nogen har startet en e-learning platform, hvor folk kan lære kodning gennem spil. Det er der kæmpe store muligheder i, men det kræver store investeringer, hårdt arbejde og en velvoksen tålmodighed”, understreger Nick Pallesen.
Læs også: Telia vil være CO2-neutral i 2030
Navnlig det sidstnævnte er i øvrigt også en af årsagerne til, at Bluetown ikke er en NGO, for som Nick Pallesen peger på, så tror man ikke rigtig på modellen: ”Når finansieringen er væk, har projekterne det med at stoppe. Vi gør det økonomisk bæredygtigt, så det både bliver levedygtigt og skalérbart”.