CDP: Bilindustrien skal gå low-carbon for at overleve
I en ny rapport konkluderer CDP at den globale bilindustri skal tage langt hurtig fat om den teknologiske udvikling og de miljømæssige udfordringer, hvis ikke de skal falde bagud.
Verdens store bilfabrikanter står foran en tveægget udfordring af de helt store; elektriske biler og selvkørende teknologi, herunder delebiler, er to disruptions, der kan flytte sektorens overskud fra de ’gamle’ giganter til techtitaner som Google og Uber.
Læs også: Stort sparepotentiale i grønne varebiler
Sådan lyder grundpræmissen i en ny rapport, ‘Driving disruption’, fra konsulentvirksomheden CDP, der har analyseret 16 af klodens største børsnoterede bilselskaber med en samlet markedsværdi på 790 mia. dollars (godt 4,75 billioner kr.) og en andel af det globale passagerbilsmarked på over 75 procent – og ikke mindst 17 procent af det globale CO2-udslip.
Netop det sidste parameter er afgørende for sektorens fremtidsudsigter. CDP konkluderer således, at ”industrien lynhurtigt skal omstille sig for at adressere den teknologiske udvikling og miljømæssige reguleringer eller risikere at falde bagud”, skriver organisationen.
Det er en ’komplet overhaling’, der så småt er gået i gang i bilbranchen, mener CDP. Rapporten viser at priserne på elbiler kan komme ned på niveau med benzin- og dieselbiler i 2022, hvilket vil gøre det lettere for producenterne at skabe overskud på de miljøvenlige modeller.
Gode elbilinvesteringer, men bøder kan blive dyre
Og potentialet er også stort, viser CDPs research. Forventningerne går således på, at hver tredje nybilsalg i 2030 vil være nuludledningskøretøjer og plug-in-hybrider, hvilket alene i USA er et marked på 1 billion dollars (over 6.000 mia. kr.). Samtidig ser over en femtedel af sektorens indtægter ud til at forsvinde over i lommerne på teknologiudviklere og udbydere af deletjenester som Uber og Google.
De traditionelle bilmærker er dog godt med på elvognen, påpeger CDP. Siden 2015 har selskaberne investeret over 11 mia. dollars (ca. 66 mia. kr.) i autonomi og deleservices, ligesom der er sat omfattende og ambitiøse målsætninger for produktionen af el- og hybridbiler, sådan som vi har set det fra fx Ford, Volvo, Volkswagen og Jaguar Land Rover.
Ifølge CDP kan nogle af disse udmeldinger imidlertid give bagslag. Rapporten viser således, at halvdelen af bilfirmaerne risikerer bøder for at misse deres udledningsmål, og det kan komme til at koste dem op mod 940 mio. euro (knap 7 mia. kr.) alene i Europa.
Læs også: Dansk bilfabrikant teaser for ny langtrækkende elbil
Derfor understreger CDP at flere af disse fabrikanter er nødt til at øge deres salgsandele af elbiler til mindst 20 procent i løbet af de kommende år for opnå EU’s mål for 2021.
-AK