26.01.2018 | Klima, miljø og energi
CDP: Bilindustrien skal gå low-carbon for at overleve
I en ny rapport konkluderer CDP at den globale bilindustri skal tage langt hurtig fat om den teknologiske udvikling og de miljømæssige udfordringer, hvis ikke de skal falde bagud.
Bilfabrikanterne skal omstille sig til elbilproduktion og disruption fra selvkørende delebiler i en fart, hvis ikke de skal falde bagud, vurderer CDP i ny rapport.
Verdens store bilfabrikanter står foran en tveægget udfordring af de helt store; elektriske biler og selvkørende teknologi, herunder delebiler, er to disruptions, der kan flytte sektorens overskud fra de ’gamle’ giganter til techtitaner som Google og Uber.
Læs også: Stort sparepotentiale i grønne varebiler
Sådan lyder grundpræmissen i en ny rapport, ‘Driving disruption’, fra konsulentvirksomheden CDP, der har analyseret 16 af klodens største børsnoterede bilselskaber med en samlet markedsværdi på 790 mia. dollars (godt 4,75 billioner kr.) og en andel af det globale passagerbilsmarked på over 75 procent – og ikke mindst 17 procent af det globale CO2-udslip.
Netop det sidste parameter er afgørende for sektorens fremtidsudsigter. CDP konkluderer således, at ”industrien lynhurtigt skal omstille sig for at adressere den teknologiske udvikling og miljømæssige reguleringer eller risikere at falde bagud”, skriver organisationen.
Det er en ’komplet overhaling’, der så småt er gået i gang i bilbranchen, mener CDP. Rapporten viser at priserne på elbiler kan komme ned på niveau med benzin- og dieselbiler i 2022, hvilket vil gøre det lettere for producenterne at skabe overskud på de miljøvenlige modeller.
I rapporten har CDP også rangeret de 16 bilmærker ud fra deres omstillingsevner og klimahensyn, hvilket placerer BMW, Daimler og Toyota i top 3, tæt forfulgt at Nissan, der toppede sidste års liste, mens Subaru, FCA og Suzuki er dårligst. Illustration: CDP
Gode elbilinvesteringer, men bøder kan blive dyre
Og potentialet er også stort, viser CDPs research. Forventningerne går således på, at hver tredje nybilsalg i 2030 vil være nuludledningskøretøjer og plug-in-hybrider, hvilket alene i USA er et marked på 1 billion dollars (over 6.000 mia. kr.). Samtidig ser over en femtedel af sektorens indtægter ud til at forsvinde over i lommerne på teknologiudviklere og udbydere af deletjenester som Uber og Google.
De traditionelle bilmærker er dog godt med på elvognen, påpeger CDP. Siden 2015 har selskaberne investeret over 11 mia. dollars (ca. 66 mia. kr.) i autonomi og deleservices, ligesom der er sat omfattende og ambitiøse målsætninger for produktionen af el- og hybridbiler, sådan som vi har set det fra fx Ford, Volvo, Volkswagen og Jaguar Land Rover.
Ifølge CDP kan nogle af disse udmeldinger imidlertid give bagslag. Rapporten viser således, at halvdelen af bilfirmaerne risikerer bøder for at misse deres udledningsmål, og det kan komme til at koste dem op mod 940 mio. euro (knap 7 mia. kr.) alene i Europa.
Læs også: Dansk bilfabrikant teaser for ny langtrækkende elbil
Derfor understreger CDP at flere af disse fabrikanter er nødt til at øge deres salgsandele af elbiler til mindst 20 procent i løbet af de kommende år for opnå EU’s mål for 2021.
-AK
Klima, miljø og energi

Royal Unibrew åbner solcellepark i Faxe
Royal Unibrew åbnede fredag en solcellepark i Faxe med deltagelse af borgmester og lokalpolitikere fra Faxe Kommune, erhvervsaktører og medarbejdere. Parken er den største af sin slags i Danmark og er en del af Royal Unibrews 2025-målsætning om en CO2-neutral produktion.
Klima, miljø og energi

En halv milliard kroner til ny havnaturfond skal understøtte naturgenopretning på havet
Med en ny havnaturfond vil et bredt politisk flertal skabe viden om miljø og natureffekterne af udbygningen af vindenergi på havet og til naturgenopretning i havet. "Den nye havnaturfond er et vigtigt skridt i retning af at skabe en bedre balance i vores havmiljø,” mener miljøministeren.
Samfund

Due diligence-direktivet mangler nu kun et sæt forhandlinger
EU-parlamentets oplæg til direktivet er nu på plads, hvilket baner vejen for forhandlinger op til endelig vedtagelse.
Klima, miljø og energi

SAS sælger billetter til deres første elektriske flyvetur
Det danske flyselskab sælger snart billetter til deres første flyvning med elektrisk fly i 2028.
Supply chain

Kunstig intelligens sikrer tech-startup millioninvestering
En kunstig intelligens, der kan minimere ressourcespild ved at sortere og analysere affald, resulterer i en millioninvestering i virksomheden Aris Robotics.
Klima, miljø og energi

Aktører mangler rammer for investering i biodiversitet
15 erhvervsorganisationer efterspørger regler og definitioner for, hvordan man kan investere hensigtsmæssigt i projekter med fyldestgørende krav for biodiversitet.