Coca-Cola vil udtale sig om Plantbottle-sag
Coca-Cola deltager på FSC-konferencen In Good Company i København til oktober og i den forbindelse vil koncernen blandt andet komme ind på greenwashing.
Coca-Cola har tidligere nægtet at udtale sig i sagen om Plantbottle-flasken, der viste sig at være mindre grøn, end det fremgik af kampagnen. Nu er det lykkes arrangøren bag CSR-konferencen In Good Company, at få Coca-Cola til at komme og tale om sit partnerskab med WWF. Oplægsholderen Theo Van Uffelen slipper formentlig ikke for at svare på spørgsmål om Plantbottle-sagen.
Indtil videre har det ikke været muligt at få en udtalelse fra koncernen i den kontroversielle sag, hvor Forbrugerombudsmanden gav Verdens Skove medhold i en række klagepunkter. Ifølge Forbrugerombudsmanden omhandlede klagepunkterne blandt andet overdreven brug af grønne virkemidler og upræcise angivelser om flaskens materiale.
Intet belæg for miljøgevinst
I forbindelse med COP15 lancerede Coca-Cola sin miljøvenlige Plantbottle baseret på plantemateriale og genvundet plast. Verdens Skove rettede i den forbindelse henvendelse til Forbrugerombudsmanden, og krævede dokumentation for flaskens miljøgevinst.
Det var ikke muligt at finde belæg for miljøgevinsten, og der var dermed tale om ulovlig markedsføring. Det fastslog Forbrugerombudsmanden tilbage i juli, mere end tre år efter lanceringen af Plantbottle.
Læs også: Verdens Skove får medhold i klage over Coca Cola
FSC Danmark, som står bag In Good Company, er glade for, at Coca-Cola vil deltage og sætte Plantbottle-sagen på dagsordenen. Sekretariatsleder Loa Worm mener, at omverdenens dømmende beskyldninger om greenwashing og partnerskabstjenester fylder for meget. Hun ønsker at skabe et mere nuanceret billede af virksomhedernes CSR.
Vi har brug for at høre andre end dem, som bare lægger sig fladt ned, fortæller sekretariatslederen til Erhvervsmagasinet CSR.
Diskussion om fejltrin kan motivere virksomheder
Det er nødvendigt at anerkende det forretningsmæssige aspekt af CSR, og at både virksomheder og NGOer kan tage fejl, mener sekretariatslederen. Derfor er der på konferencen fokus på forholdet mellem virksomheder og NGOer.
Ofte handler CSR-konferencer dels om virksomhedernes succeshistorier, dels om NGOernes løftede pegefingre, siger sekretariatslederen.
Læs også: Global konference om CSR og miljømærker afvikles i København
Hvis det kun er succeshistorier og håbet om at forandre verden, der bliver talt om på konferencerne, er det ikke underligt, at virksomheder bliver skræmt fra at arbejde med CSR. Derfor er formålet med konferencen at diskutere problematikkerne og fejltrinene på en nuanceret og ærlig måde, fortæller Loa Worm.
Konferencen, der løber af stablen 10.-11. oktober på Crowne Plaza Copenhagen Towers i København, vil blandt andet diskutere balancen mellem partnerskab og greenwashing, hvem der skal bestemme den etiske dagsorden, og hvordan virksomheder kan opbygge et brand gennem mærkeordninger.
Opdateret 27/08/13