Codan vil have kunderne med

Forsikringsselskabet Codan har taget hul på en ny generation af CSR, hvor det vigtigste er, at dagsordenen er tydelig. Den nye strategi involverer i langt højere grad kunder og leverandører. Og især det første har vist sig at være en svær opgave.

03.01.2012

CSR.dk

Jeanette Fangel er direktør for kommunikation og CSR i Codan..

Codan har med sin målsætning for samfundsansvar 2011-2013 rakt ud mod selskabets kunder og har i den sammenhæng spurgt kunderne selv, hvor de mener, Codan kan gøre en positiv forskel. De var ifølge Codans direktør for kommunikation og CSR, Jeanette Fangel Løgstrup, ret klare på, hvor de synes, forsikringsselskaber har en rolle at spille.

Og kunderne mener ikke, at Codan skal blande sig i alt. Kundeundersøgelsen viser en stor tilslutning til, at trafiksikkerhed og forebyggelse af børneulykker hører til blandt de områder, hvor forsikringsselskabet har en rolle at spille (cirka 60 procent af de adspurgte). Hos erhvervskunderne scorer også sundhed ret højt. Det overrasker ikke Jeanette Fangel Løgstrup.

”Der er ingen tvivl om, at specielt de små erhvervsvirksomheder meget tydeligt mærker på egen krop, når deres medarbejdere bliver syge,” siger hun og tilføjer, at de står med et meget konkret problem, hvis der går for lang tid, før medarbejderne er tilbage igen.

Kunderne: Klimaet er ikke forsikringsselskabets sag
Hun undrer sig over, at klimaforandringerne ikke scorer højere, fordi det er så tæt knyttet til forsikringsskader. Alligevel mener kun 18 procent af privatkunderne og 35 procent af erhvervskunderne, at forsikringsselskaberne har en opgave at løse på det område.

”Vi har jo et fælles problem. Det rammer lige ind i kundernes egne kældre og lige ind i os som forsikringsselskab. Derfor havde vi egentlig troet, at kunderne ville opleve det som mere vigtigt, at vi fokuserer på klimaforandringerne. Der er ingen tvivl om, at dér har vi en kommunikationsopgave,” understreger Jeanette Fangel Løgstrup.

Klimaforandringerne er ellers et af de områder, hvor Codan efter sin gamle CSR-strategi har gjort mest – både i form af partnerskaber med henholdsvis Verdensnaturfonden og DONG og med initiativer i sin egen virksomhed. Når kunderne svarer, som de gør, mener hun, det skyldes, at det ikke er lykkedes at gøre det konkret.

”Vi er nok ikke kommet tæt nok på den enkelte. Mit gæt er, at hvis vi havde spurgt lige efter et af de store skybrud, så havde folk nok tænkt, at hov, ’de her klimaforandringer er nok kommet for at blive, og så havde resultatet måske set anderledes ud,” siger hun.

Hun tror på, at Codan skal ind og have fat på tilpasning, så selskabet støtter op om kommunernes klimatilpasningsplaner. Hun tror også, at Codan har en opgave i at hjælpe folk med løsninger, for eksempel med en portal, der indeholder gode råd.

På den anden dimension, nemlig forebyggelse af klimaforandringer, vil Codan gå ind og lave det, hun kalder ”makroagtige tiltag”.

Det første skridt er et samarbejde med Glarmestrenes Døgnvagt, hvor kunderne tilbydes et gratis vinduestjek og en energirapport, som viser, hvor meget CO2, kunderne kan spare ved at skifte deres vinduer, men hun kan sagtens forestille sig et lignende samarbejde med andre brancher.

Codans dagsorden skal være tydelig
Codan har formuleret en ny CSR-strategi, som skal gælde indtil udgangen af 2013. Den første strategi handlede meget om den interne forandring og forankring, og selvom det ifølge Jeanette Fangel Løgstrup er noget, man aldrig bliver færdig med, mener hun, at det er lykkedes. Med den nye generation af samfundsansvar vil Codan gerne ud og have fat på forskellige stakeholders. For at sikre at vi har fat i det rigtige, har vi hentet input udefra – både gennem interviews og kundeundersøgelse,” forklarer hun.

”Det, vi har brugt det til, er at sikre, at vi har fat i det rigtige, og ikke mindst blive mere tydelige på vores vision og vores fokusområder. Vi kan se, at vores kunder – ligesom vi selv - mener, at trafiksikkerhed, forebyggelse af børneulykker og sundhed er vigtigt. Og så har vi valgt at holde fast i klima, for selvom kunderne er skeptiske, så tror vi selv rigtig meget på det,” siger Jeanette Fangel Løgstrup, som tror på, at det er afgørende at være tydelig på de dagsordner, man vil drive.

Det er det, der kan differentiere Codan fra konkurrenterne, mener hun og tilføjer, at ”der, hvor vi er blevet tydeligere, er der, hvor vi kan kombinere en samfundsmæssig udfordring med en forretningsmæssig. Det, der skal være nøglen i de kommende år, er, at det skal give værdi for kunderne. Det skal vi gå meget hårdt efter.”

”Når vi skal gøre det konkret over for kunderne, handler det dybest set om, at vi skal forstå, hvor vi kan skabe værdi for kunderne. Og det er data, viden og skadeforebyggelse. Vi ved en masse om typer af ulykker, hvor og hvornår de sker og så videre. På den måde kan vi hjælpe med at forebygge.”

Stiller krav til underleverandører
Codan har fået udarbejdet en ”Code of Conduct”, som også indeholder krav til selskabets underleverandører. Det handler blandt andet om menneskerettigheder og miljø. ”Hver gang vi genforhandler kontrakter, ser vi på, hvordan vi kan få det ind,” siger hun.

De første kontrakter har allerede været til genforhandling, en af dem er taxi-kørsel. De nye krav har ifølge Jeanette Fangel Løgstrup ikke mødt modstand, snarere tværtimod, for nogle gange er en branche glad for at have et incitament til at indarbejde den slags hensyn.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

11.04.2025CSR.dk

Lærlinge i opråb: Grøn omstilling af byggeriet kræver bæredygtighed på pensum

10.04.2025CSR.dk

Det dyre Danmark: Elektrificering er gået i stå

09.04.2025CSR.dk

ESG-opgør i Danmark: Amerikansk tendens kan sprede sig

09.04.2025MäRK

Sponseret

B Corps nye standarder - få overblikket her

08.04.2025CSR.dk

Post-vækst-bølgen rammer danske virksomheder

08.04.2025SustainImpact ApS

Sponseret

ISO OG CSRD driver en effektiv omstilling

04.04.2025CSR.dk

Bil-kartel får bødesmæk af EU

03.04.2025CSR.dk

Mini-undersøgelse: ESG er strategisk og ikke compliance

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

07.04.2025

Tid

08:00

Sted

Haraldskær Sinatur Hotel & Konference, Skibetvej 140, 7100 Vejle

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtighed og adfærdsdesign

Med kurset opnår du relevante analyseværktøjer og forbrugerindsigter til at arbejde med adfærdsdesign, hvor fokus er at flytte virksomhedens interessenter i en mere bæredygtig retning. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

23.04.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

UN Global Compact Network Denmark
Generalforsamling
Generalforsamling 2025

Det er os en stor fornøjelse at invitere alle repræsentanter fra vores medlemsvirksomheder og -organisationer til vores årlige generalforsamling. I år foregår generalforsamlingen online. Udover at få et overblik over vores aktiviteter, fremgang og økonomi, vil du også kunne deltage i det vigtige valg til bestyrelsen. I år er der seks bestyrelsesposter på valg.

Dato

23.04.2025

Tid

14:30

Sted

Online

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

24.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, at du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

MäRK
Gå-hjem-møde
B Corps Evolution of Standards: Få et overblik over, hvad det betyder for dig

B Lab offentliggør i april sine nye, opdaterede standarder for, hvad virksomheder skal opfylde, hvis de vil være B Corp. Men hvad betyder det for dig og din virksomhed?

Dato

24.04.2025

Tid

14:00

Sted

Strandboulevarden 66, st, 2100 København Ø