Codan vil have kunderne med
Forsikringsselskabet Codan har taget hul på en ny generation af CSR, hvor det vigtigste er, at dagsordenen er tydelig. Den nye strategi involverer i langt højere grad kunder og leverandører. Og især det første har vist sig at være en svær opgave.
Codan har med sin målsætning for samfundsansvar 2011-2013 rakt ud mod selskabets kunder og har i den sammenhæng spurgt kunderne selv, hvor de mener, Codan kan gøre en positiv forskel. De var ifølge Codans direktør for kommunikation og CSR, Jeanette Fangel Løgstrup, ret klare på, hvor de synes, forsikringsselskaber har en rolle at spille.
Og kunderne mener ikke, at Codan skal blande sig i alt. Kundeundersøgelsen viser en stor tilslutning til, at trafiksikkerhed og forebyggelse af børneulykker hører til blandt de områder, hvor forsikringsselskabet har en rolle at spille (cirka 60 procent af de adspurgte). Hos erhvervskunderne scorer også sundhed ret højt. Det overrasker ikke Jeanette Fangel Løgstrup.
”Der er ingen tvivl om, at specielt de små erhvervsvirksomheder meget tydeligt mærker på egen krop, når deres medarbejdere bliver syge,” siger hun og tilføjer, at de står med et meget konkret problem, hvis der går for lang tid, før medarbejderne er tilbage igen.
Kunderne: Klimaet er ikke forsikringsselskabets sag
Hun undrer sig over, at klimaforandringerne ikke scorer højere, fordi det er så tæt knyttet til forsikringsskader. Alligevel mener kun 18 procent af privatkunderne og 35 procent af erhvervskunderne, at forsikringsselskaberne har en opgave at løse på det område.
”Vi har jo et fælles problem. Det rammer lige ind i kundernes egne kældre og lige ind i os som forsikringsselskab. Derfor havde vi egentlig troet, at kunderne ville opleve det som mere vigtigt, at vi fokuserer på klimaforandringerne. Der er ingen tvivl om, at dér har vi en kommunikationsopgave,” understreger Jeanette Fangel Løgstrup.
Klimaforandringerne er ellers et af de områder, hvor Codan efter sin gamle CSR-strategi har gjort mest – både i form af partnerskaber med henholdsvis Verdensnaturfonden og DONG og med initiativer i sin egen virksomhed. Når kunderne svarer, som de gør, mener hun, det skyldes, at det ikke er lykkedes at gøre det konkret.
”Vi er nok ikke kommet tæt nok på den enkelte. Mit gæt er, at hvis vi havde spurgt lige efter et af de store skybrud, så havde folk nok tænkt, at hov, ’de her klimaforandringer er nok kommet for at blive, og så havde resultatet måske set anderledes ud,” siger hun.
Hun tror på, at Codan skal ind og have fat på tilpasning, så selskabet støtter op om kommunernes klimatilpasningsplaner. Hun tror også, at Codan har en opgave i at hjælpe folk med løsninger, for eksempel med en portal, der indeholder gode råd.
På den anden dimension, nemlig forebyggelse af klimaforandringer, vil Codan gå ind og lave det, hun kalder ”makroagtige tiltag”.
Det første skridt er et samarbejde med Glarmestrenes Døgnvagt, hvor kunderne tilbydes et gratis vinduestjek og en energirapport, som viser, hvor meget CO2, kunderne kan spare ved at skifte deres vinduer, men hun kan sagtens forestille sig et lignende samarbejde med andre brancher.
Codans dagsorden skal være tydelig
Codan har formuleret en ny CSR-strategi, som skal gælde indtil udgangen af 2013. Den første strategi handlede meget om den interne forandring og forankring, og selvom det ifølge Jeanette Fangel Løgstrup er noget, man aldrig bliver færdig med, mener hun, at det er lykkedes. Med den nye generation af samfundsansvar vil Codan gerne ud og have fat på forskellige stakeholders. For at sikre at vi har fat i det rigtige, har vi hentet input udefra – både gennem interviews og kundeundersøgelse,” forklarer hun.
”Det, vi har brugt det til, er at sikre, at vi har fat i det rigtige, og ikke mindst blive mere tydelige på vores vision og vores fokusområder. Vi kan se, at vores kunder – ligesom vi selv - mener, at trafiksikkerhed, forebyggelse af børneulykker og sundhed er vigtigt. Og så har vi valgt at holde fast i klima, for selvom kunderne er skeptiske, så tror vi selv rigtig meget på det,” siger Jeanette Fangel Løgstrup, som tror på, at det er afgørende at være tydelig på de dagsordner, man vil drive.
Det er det, der kan differentiere Codan fra konkurrenterne, mener hun og tilføjer, at ”der, hvor vi er blevet tydeligere, er der, hvor vi kan kombinere en samfundsmæssig udfordring med en forretningsmæssig. Det, der skal være nøglen i de kommende år, er, at det skal give værdi for kunderne. Det skal vi gå meget hårdt efter.”
”Når vi skal gøre det konkret over for kunderne, handler det dybest set om, at vi skal forstå, hvor vi kan skabe værdi for kunderne. Og det er data, viden og skadeforebyggelse. Vi ved en masse om typer af ulykker, hvor og hvornår de sker og så videre. På den måde kan vi hjælpe med at forebygge.”
Stiller krav til underleverandører
Codan har fået udarbejdet en ”Code of Conduct”, som også indeholder krav til selskabets underleverandører. Det handler blandt andet om menneskerettigheder og miljø. ”Hver gang vi genforhandler kontrakter, ser vi på, hvordan vi kan få det ind,” siger hun.
De første kontrakter har allerede været til genforhandling, en af dem er taxi-kørsel. De nye krav har ifølge Jeanette Fangel Løgstrup ikke mødt modstand, snarere tværtimod, for nogle gange er en branche glad for at have et incitament til at indarbejde den slags hensyn.