The Colours of Washing - hvad betyder de for jeres arbejde med CSR
Hvad betyder greenwashing, bluewashing, pinkwashing og redwashing og hvad er deres forbindelse til arbejdet med samfundsansvar og bæredygtighed?
Her kommer vi ikke med en vaskeguide! Tværtimod retter vi fokus mod washing-begrebernes nuancer og deres betydning for jeres værdifulde arbejde med CSR
Vi har tidligere snakket om vigtigheden i at videreformidle, hvilke CSR-initiativer man som virksomhed arbejder med, for at skabe værdi i mere end én forstand. Som virksomhed, skal man være opmærksom på, ikke at pynte for meget på resultaterne. Jeres interessenter forventer et transparent og ærligt billede af jeres CSR-indsats. En veldokumenteret og troværdig CSR-rapportering kan afhjælpe, at I ender i beskyldninger om enten green-, blue-, pink- eller red washing. Hver farve har sin egen vinkel inden for ”corporate wrongdoing”, som alle relaterer sig til arbejdet med samfundsansvar og bæredygtighed.
Greenwashing - vildledende grøn markedsføring
Udtrykket greenwashing er sandsynligvis et begreb, du har hørt før. Man bruger dette udtryk, når en virksomhed på vildledende vis markedsfører deres produkter eller services som miljø- eller klimarigtige. H&M – den svenske modegigant har af flere omgange stået overfor beskyldninger om greenwashing. Et eksempel er markedsføringen af deres Conscious Collection, som har manglet transparens og troværdighed. Udover at sådanne beskyldninger skaber dårlig omtale, kan det også have store økonomiske konsekvenser for virksomheden at greenwashe.
Bluewashing - misligholdt partnerskab med UN Global Compact
At brande sin virksomhed med Global Compacts logo kræver, at de ti principper indgår i forretningsaktiviteterne og rapporteres på. Hvis en virksomhed ikke engagerer sig tilstrækkeligt i UNGC's vilkår, kan man blive beskyldt for bluewashing. Bluewashing refererer til misligholdelse af FN’s Global Compact, hvor tilsluttede virksomheder ikke tilstrækkeligvis overholder kravene til Communication on Progess i de fire dimensioner; samfundsforhold, menneskerettigheder, anti-korruption og miljø.
Pinkwashing - udnyttelse af en bestemt sag uden reelt at støtte op om den
Pinkwashing forekommer, når en virksomhed forsøger at udnytte en sag til egen fordel, uden reelt set at støtte op om sagens formål. Et eksempel herpå, er under Copenhagen Pride, hvor regnbueflaget ses i utallige forretninger. Udgiveren Konfront, bemærker i den sammenhæng, at flere virksomheder benytter Copenhagen Prides varemærke som en forretningsmulighed. Problemet er bare, at enkelte reeelt ikke støtter op om, eller donerer noget af overskuddet til LGBT-miljøet.
Redwashing - uigennemsigtig kommunikation af socialt ansvar
Samtidig har vi redwashing, hvor organisationer italesætter sig selv som progressive indenfor social lighed og retfærdighed, til egen økonomisk eller omdømmemæssig vinding. Virksomheder, der bliver beskyldt for redwashing, brander sig dermed som gode corporate citizens - dvs. samfundsgavnlige og fælleskabsorienterede medspillere. Det gør de dog til egen økonomisk eller omdømmemæssig fordel.
Lilla, gul, hvid og sort - listen fortsætter
Flere af regnbuens farver bliver brugt til at beskrive virksomheders udnyttelse af både globale, lokale og politiske samfundsudfordringer. Essensen af hele farvepalettens washing-begreber er synonyme med uetisk CSR-markedsføring. Dette sker, når man udnytter det gode formål til at promovere egen virksomhed og skabe fortjeneste på tomme ord. Vi anbefaler derfor, at man altid læner sig op af sin CSR-dokumentation og reelle samarbejdspartnere- og aftaler. Specielt, når man ønsker at inddrage samfundsansvar og bæredygtighed i sin eksterne, såvel som interne kommunikation.