Corona vil smide plasten og stable dåserne

For at spare på plasten tester mexicanske Corona en løsning, hvor dåserne kan skrues sammen og dermed stables i tårne, helt uden emballage. Selv alternative materialer skaber affald, og derfor vil vi eliminere dem helt, lyder rationalet.

Med Fit Packs-løsningen kan Coronas dåser skrues sammen og transporteres i tårne med op til 10 dåser, helt uden ekstra emballage. Video: Corona.

26.06.2019

CSR.dk

Designet og kampagnen, der er et samarbejde mellem bryggeriet bag Corona, Grupo Modelo, og det amerikanske reklamebureau Leo Burnetts afdeling i Mexico City, blev i sidste uge præmieret med en bronzeløve på Cannes Lions-festivalen i Sydfrankrig, hvor Carlsberg også blev hædret for sin løsning.

Fra Grupo Modelos moderselskab, giganten Anheuser-Busch InBev, forklarede marketing-vicepræsident Carlos Ranero i en video, at drikkevareindustrien årligt genererer 17 mio. ton plastaffald, hvoraf en hel del ender i – og gør stor skade på – naturen.

Og selv alternative, måske endda naturbaserede materialer, som den bionedbrydelige holder, Corona selv testede sidste år, skaber affald. Derfor er målet med den nye løsning at undgå ekstra materialer i det hele taget, sagde Ranero.

For at gøre det, har Grupo Modelo redesignet selve dåsen og givet den et smalt gevind i top og bund, således at dåserne kan skrues sammen (og fra hinanden igen) med et kort vrid, og transporteres i tårne på op til 10 dåser ad gangen.

Håber på revolution i industrien
På samme måde som at Carlsberg håber at Snap Pack’en vil brede sig til hele industrien, så vil Corona gerne revolutionere hele industrien med sine Fit Packs, sagde brand director Clarissa Pantoja i Cannes, ifølge Mexico News Daily.

Derfor er planen at tegningerne og specifikationerne til løsningen vil blive gjort offentligt tilgængelige som open source, således at andre selskaber kan tage idéen til sig og mindske deres miljøaftryk.

Ifølge CCO for Leo Burnett Mexico City, Federico Russi, er de fleste af de tiltag, andre ølmærker har sat i søen for at spare emballage, ikke omkostningseffektive, når de skal masseproduceres.

”Vores klient (Grupo Modelo, red.) briefede os omkring mulighederne for at eliminere plastik i deres indpakning med en realistisk og skalerbar løsning, der kan implementeres på forskellige markeder. Udfordringen er enkel at forklare: Find en løsning, der ikke involverer andet end dåsen. Og sådan blev Fit Packs født”, siger han.

Læs også: Den spiselige sixpack-ring

Løsningen bliver indtil videre kun testet på hjemmemarkedet i Mexico, men Grupo Modelo regner med en bredere udrulning i fremtiden, skriver The Daily Meal.

-AK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus