Corona vil smide plasten og stable dåserne
For at spare på plasten tester mexicanske Corona en løsning, hvor dåserne kan skrues sammen og dermed stables i tårne, helt uden emballage. Selv alternative materialer skaber affald, og derfor vil vi eliminere dem helt, lyder rationalet.
Mens Carlsberg med sin Snap Pack samler en klassisk sixpack med nogle klatter lim og et plasthåndtag, så er mexicanske Corona klar til at gå skridtet videre. Brandet tester således en løsning kaldet Fit Packs, hvor dåserne bliver skruet sammen og på den måde kan stables, helt uden brug af yderligere emballage, skriver Mexico News Daily.
Læs også: Flügger dropper gratis plastikposer
Designet og kampagnen, der er et samarbejde mellem bryggeriet bag Corona, Grupo Modelo, og det amerikanske reklamebureau Leo Burnetts afdeling i Mexico City, blev i sidste uge præmieret med en bronzeløve på Cannes Lions-festivalen i Sydfrankrig, hvor Carlsberg også blev hædret for sin løsning.
Fra Grupo Modelos moderselskab, giganten Anheuser-Busch InBev, forklarede marketing-vicepræsident Carlos Ranero i en video, at drikkevareindustrien årligt genererer 17 mio. ton plastaffald, hvoraf en hel del ender i – og gør stor skade på – naturen.
Og selv alternative, måske endda naturbaserede materialer, som den bionedbrydelige holder, Corona selv testede sidste år, skaber affald. Derfor er målet med den nye løsning at undgå ekstra materialer i det hele taget, sagde Ranero.
For at gøre det, har Grupo Modelo redesignet selve dåsen og givet den et smalt gevind i top og bund, således at dåserne kan skrues sammen (og fra hinanden igen) med et kort vrid, og transporteres i tårne på op til 10 dåser ad gangen.
Håber på revolution i industrien
På samme måde som at Carlsberg håber at Snap Pack’en vil brede sig til hele industrien, så vil Corona gerne revolutionere hele industrien med sine Fit Packs, sagde brand director Clarissa Pantoja i Cannes, ifølge Mexico News Daily.
Derfor er planen at tegningerne og specifikationerne til løsningen vil blive gjort offentligt tilgængelige som open source, således at andre selskaber kan tage idéen til sig og mindske deres miljøaftryk.
Ifølge CCO for Leo Burnett Mexico City, Federico Russi, er de fleste af de tiltag, andre ølmærker har sat i søen for at spare emballage, ikke omkostningseffektive, når de skal masseproduceres.
”Vores klient (Grupo Modelo, red.) briefede os omkring mulighederne for at eliminere plastik i deres indpakning med en realistisk og skalerbar løsning, der kan implementeres på forskellige markeder. Udfordringen er enkel at forklare: Find en løsning, der ikke involverer andet end dåsen. Og sådan blev Fit Packs født”, siger han.
Læs også: Den spiselige sixpack-ring
Løsningen bliver indtil videre kun testet på hjemmemarkedet i Mexico, men Grupo Modelo regner med en bredere udrulning i fremtiden, skriver The Daily Meal.
-AK