24.06.2019 | Samfund
Carlsberg vinder ny pris for bæredygtighedstiltag
Carlsberg er igen blevet hædret for sin plastbesparende Snap Pack-løsning, denne gang ved Cannes Lions, hvor det danske bryggeri fik en dedikeret SDG-Sølvløve. Håbet er at løsningen vil brede sig til hele industrien.
Snap Packen vil ifølge Carlsberg selv spare hvad der svarer til 60 mio. plastikposer om året. PR-foto.
Midt i november 2018 blev Carlsberg, til selskabets egen overraskelse, præmieret for sin Snap Pack-forpakning i Storbritannien af organisationen FoodBev, og nu er der så kommet ny hæder til løsningen, som det danske storbryggeri præsenterede i starten af september.
Det skete på sidste uges prestigefyldte Cannes Lions-festival i den sydfranske rivieraby, hvor Carlsberg blev tildelt en såkaldt Sustainable Development Goals Silver Lion, der som navnet antyder er koblet op på FN’s Verdensmål (SDG’erne), og gives til kandidater, ’der bidrager til eller fremmer 2030-agendaen for bæredygtig udvikling for mennesker, planeten og fremskridt’, som det hedder.
Carlsberg has been awarded Silver at the Sustainable Development Goals in #CannesLions2019 yesterday, for the launch of our Snap Pack packaging solution, which replaces the plastic wrapping used around our 6 packs by instead sticking the cans together. #TowardsZERO pic.twitter.com/o664wpkQiV
— Carlsberg Group (@CarlsbergGroup) 22. juni 2019
Læs også: Carlsberg-CEO: Fremtidens virksomheder skal være bæredygtige
Det er man selvsagt godt tilfredse med på Valby bakke.
”Alle involverede i udviklingen og lanceringen af Carlsbergs emballageinnovationer, herunder Snap Packen, er stolte og beærede over at modtage den ekstremt prestigiøse Sølvløve i SDG-kategorien,” siger Global Brand Director Julian Marsili, og peger på sammenhængen med koncernens Together Towards ZERO-program, som man har arbejdet med et par år.
Fra Carlsbergs side håber man nu, ikke mindst med den ekstra bevågenhed, de forskellige priser er med til at skabe, at Snap Packens klisterløsning vil finde fodfæste i hele industrien.
”Vi gjorde ikke det her for os selv. Vores ambition er, at det her skal erstatte multipakker. Det skal være for alle brands. Mit håb er, at vi på dette tidspunkt næste år ser alle de store bryggerier bruge Snap Pack, og jeg vil være aldeles henrykt, hvis det sker”, siger kommerciel chef for Carlsberg Group, Jessica Spence i en video om løsningen.
-AK
Klima, miljø og energi

SAS klar med første grønnere fly
SAS lancerer deres første C02-besparende fly som led i en strategi, der skal gøre virksomhedens samling af fly mere klimavenlig inden 2023.
Strategi & ledelse

Iværksætteruge satte spot på de grønne rollemodeller
Årets udgave af Global Entrepreneurship Week i Danmark havde landets grønne iværksættere som omdrejningspunkt. Dem er der nemlig brug for, hvis vores klimamål skal indfries, både for at inspirere andre startups, og for at hjælpe de store aktører.
Menneskerettigheder

Danmarks største erhvervsorganisation vil have øremærket barsel til mænd
Adm. Direktør for Dansk Industri, Lars Sandahl Sørensen, lægger for første gang nogensinde op til at mænd skal have ret til øremærket barsel og i fremtiden mulighed for mere end de otte ugers orlov, som EU kræver. Det skriver Berlingske.dk.
Klima, miljø og energi

Flying Tiger afgiver grønt plastikløfte
Fremover kommer der til at være mindre plastik på hylderne i Flying Tigers butikker. De har indgået et samarbejde med organisationen Plastic Change, hvor målet er at reducere anvendelsen af plastik markant.
Strategi & ledelse

Ny superfond skal sætte gang i grønne internationale projekter
Med finanslovsaftalen skabes der en superfond, som har til formål at hjælpe danske virksomheder med finansiering af en international grøn omstilling.
Strategi & ledelse

75 globale brands bakker op Parisaftalen
Samtidig med at USA er ved at trække sig ud af Parisaftalen, annoncerer 75 globale brands, heraf adskillige amerikanske, deres støtte til den store klimaplan. Virksomhederne peger på stribevis af fordele ved at blive i aftalen og understreger, at de selv vil holde fast.