24.06.2019 | Samfund
Carlsberg vinder ny pris for bæredygtighedstiltag
Carlsberg er igen blevet hædret for sin plastbesparende Snap Pack-løsning, denne gang ved Cannes Lions, hvor det danske bryggeri fik en dedikeret SDG-Sølvløve. Håbet er at løsningen vil brede sig til hele industrien.
Snap Packen vil ifølge Carlsberg selv spare hvad der svarer til 60 mio. plastikposer om året. PR-foto.
Midt i november 2018 blev Carlsberg, til selskabets egen overraskelse, præmieret for sin Snap Pack-forpakning i Storbritannien af organisationen FoodBev, og nu er der så kommet ny hæder til løsningen, som det danske storbryggeri præsenterede i starten af september.
Det skete på sidste uges prestigefyldte Cannes Lions-festival i den sydfranske rivieraby, hvor Carlsberg blev tildelt en såkaldt Sustainable Development Goals Silver Lion, der som navnet antyder er koblet op på FN’s Verdensmål (SDG’erne), og gives til kandidater, ’der bidrager til eller fremmer 2030-agendaen for bæredygtig udvikling for mennesker, planeten og fremskridt’, som det hedder.
Carlsberg has been awarded Silver at the Sustainable Development Goals in #CannesLions2019 yesterday, for the launch of our Snap Pack packaging solution, which replaces the plastic wrapping used around our 6 packs by instead sticking the cans together. #TowardsZERO pic.twitter.com/o664wpkQiV
— Carlsberg Group (@CarlsbergGroup) 22. juni 2019
Læs også: Carlsberg-CEO: Fremtidens virksomheder skal være bæredygtige
Det er man selvsagt godt tilfredse med på Valby bakke.
”Alle involverede i udviklingen og lanceringen af Carlsbergs emballageinnovationer, herunder Snap Packen, er stolte og beærede over at modtage den ekstremt prestigiøse Sølvløve i SDG-kategorien,” siger Global Brand Director Julian Marsili, og peger på sammenhængen med koncernens Together Towards ZERO-program, som man har arbejdet med et par år.
Fra Carlsbergs side håber man nu, ikke mindst med den ekstra bevågenhed, de forskellige priser er med til at skabe, at Snap Packens klisterløsning vil finde fodfæste i hele industrien.
”Vi gjorde ikke det her for os selv. Vores ambition er, at det her skal erstatte multipakker. Det skal være for alle brands. Mit håb er, at vi på dette tidspunkt næste år ser alle de store bryggerier bruge Snap Pack, og jeg vil være aldeles henrykt, hvis det sker”, siger kommerciel chef for Carlsberg Group, Jessica Spence i en video om løsningen.
-AK
Klima, miljø og energi

Bedre og grønnere produkter i danske virksomheder
Teknologisk Institut starter 19 nye indsatsområder op med fokus på grøn omstilling via en ny resultatkontraktbevilling.
Samfund

World Economic Forum's Global Risks Report har længe advaret om en global pandemi
Pandemien har vist, at globale kriser kan ramme virksomheder på områder, som man ikke har taget med i sin risikovurdering. Derfor skal man i sin risikostyring fremadrettet arbejde langt mere med komplekse og strukturelle risici.
Kommunikation

Dét gik vi op i i 2020
Hvad interesserede CSR.dk’s læsere mest i 2020? Der tegner sig et klart billede.Læs eller genlæs de 15 mest læste artikler fra året der gik.
Klima, miljø og energi

Flere store danske virksomheder erkender, at størstedelen af deres CO2-udledninger ligger udenfor direkte kontrol
I langt de fleste virksomheders tilfælde skal den største mængde CO2-udledning findes i det såkaldte scope 3. “Særligt de små og mellemstore virksomheder er udfordret", udtaler Concitos direktør, Christian Ibsen.
Klima, miljø og energi

Maersk forventer at kunne teste de første CO2-neutrale skibe om tre år
Planen er, at være klar til at begynde at bestille store CO2-neutrale skibe mod slutningen af dette årti.
Klima, miljø og energi

Biodiversitet var hovedtema på klimatopmødet ’One Planet Summit'
Klimatopmødet ’One Planet Summit for Biodiversity’ blev for nyligt afholdt i Frankrig, hvor der i samme forbindelse blev indsamlet omkring 86 milliarder danske kroner til klimaprojektet ’The Great Green Wall Initiative’.