24.06.2019 | Samfund
Carlsberg vinder ny pris for bæredygtighedstiltag
Carlsberg er igen blevet hædret for sin plastbesparende Snap Pack-løsning, denne gang ved Cannes Lions, hvor det danske bryggeri fik en dedikeret SDG-Sølvløve. Håbet er at løsningen vil brede sig til hele industrien.
Snap Packen vil ifølge Carlsberg selv spare hvad der svarer til 60 mio. plastikposer om året. PR-foto.
Midt i november 2018 blev Carlsberg, til selskabets egen overraskelse, præmieret for sin Snap Pack-forpakning i Storbritannien af organisationen FoodBev, og nu er der så kommet ny hæder til løsningen, som det danske storbryggeri præsenterede i starten af september.
Det skete på sidste uges prestigefyldte Cannes Lions-festival i den sydfranske rivieraby, hvor Carlsberg blev tildelt en såkaldt Sustainable Development Goals Silver Lion, der som navnet antyder er koblet op på FN’s Verdensmål (SDG’erne), og gives til kandidater, ’der bidrager til eller fremmer 2030-agendaen for bæredygtig udvikling for mennesker, planeten og fremskridt’, som det hedder.
Carlsberg has been awarded Silver at the Sustainable Development Goals in #CannesLions2019 yesterday, for the launch of our Snap Pack packaging solution, which replaces the plastic wrapping used around our 6 packs by instead sticking the cans together. #TowardsZERO pic.twitter.com/o664wpkQiV
— Carlsberg Group (@CarlsbergGroup) 22. juni 2019
Læs også: Carlsberg-CEO: Fremtidens virksomheder skal være bæredygtige
Det er man selvsagt godt tilfredse med på Valby bakke.
”Alle involverede i udviklingen og lanceringen af Carlsbergs emballageinnovationer, herunder Snap Packen, er stolte og beærede over at modtage den ekstremt prestigiøse Sølvløve i SDG-kategorien,” siger Global Brand Director Julian Marsili, og peger på sammenhængen med koncernens Together Towards ZERO-program, som man har arbejdet med et par år.
Fra Carlsbergs side håber man nu, ikke mindst med den ekstra bevågenhed, de forskellige priser er med til at skabe, at Snap Packens klisterløsning vil finde fodfæste i hele industrien.
”Vi gjorde ikke det her for os selv. Vores ambition er, at det her skal erstatte multipakker. Det skal være for alle brands. Mit håb er, at vi på dette tidspunkt næste år ser alle de store bryggerier bruge Snap Pack, og jeg vil være aldeles henrykt, hvis det sker”, siger kommerciel chef for Carlsberg Group, Jessica Spence i en video om løsningen.
-AK
Klima, miljø og energi

Storbritannien forbyder reklamer fra flere olieselskaber
Flere reklamer fra Shell, Petronas og Repsol er nu blevet taget ned, fordi de ifølge Storbritanniens reklametilsyn mangler essentiel information om forretningernes klimabelastende aktiviteter.
Medarbejder

Landsdækkende bæredygtighedsteam skudt godt i gang
Bygma samlede for nylig for første gang sit landsdækkende bæredygtighedsteam bestående af regionale bæredygtighedskonsulenter og lokale bæredygtighedsambassadører med henblik på at grundlægge en god indbyrdes vidensdeling.
Klima, miljø og energi

Presset biodiversitet kræver den største arealomlægning i Danmark i nyere tid
Med en radikal omlægning af Danmarks areal kan vi beskytte biodiversiteten og samtidig høste store gevinster. Det viser en ny analyse fra CONITO, der beskriver de dilemmaer og muligheder en ny biodiversitetslov skal balancere.
Kommunikation

EU-regulatorer ser øget risiko for greenwashing hos banker
At finansielle institutioner som banker begår greenwashing bliver kun en mere og mere aktuel risiko. Det viser nye rapporter fra EU.
Klima, miljø og energi

Rapport: Industrien kan spare energiudgifter i milliardklassen
Selvom danske industrivirksomheder generelt er blevet mere energieffektive, er der fortsat et stort potentiale for at udnytte energien bedre, viser ny rapport fra IDA.
Medarbejder

Amazon-ansatte protesterer over virksomhedens klimaindsats
Over 1000 ansatte i logistikvirksomheden udtrykte onsdag deres utilfredshed over arbejdsforhold og den foreløbige indsats for at nå klimamålene.