14.04.2014  |  Strategi & ledelse

CSR bliver afgørende for virksomheders succes

Hos Bevola er det sociale ansvar en essentiel del af virksomhedens strategi for fremtidens forretning.

Der findes ikke et bedre værktøj end CSR for virksomheder, der gerne vil bidrage til at sikre en bedre verden og samtidig opbygge et fornuftigt omdømme.

Det fastslår Tommy Horn, administrerende direktør i Ringsted-virksomheden Bevola, der leverer løsninger til opbygning af lastbiler, hængere og trailere. Han betragter Bevolas mange CSR-indsatser inden for arbejdsmiljø og klima som en fuldstændig integreret del af virksomhedens strategi og ledelse.

Læs også: Barrierer for en MMV ved arbejdet med CSR
 
”Den måde, vi udvikler os på som mennesker, virksomhed og samfund, er grundlaget for den bæredygtighed, der skal til for at skabe succes på den længere bane. Vi har startet en proces her i Bevola, der handler om, at vi skal tage vores del af det sociale ansvar. Hvis vi samtidig kan skabe en bedre forretning, gør vi to gode ting i denne verden, for når forretningen vokser, kan vi tage flere medarbejdere ind”, siger Tommy Horn.

En af måder, som Bevola tager socialt ansvar på, er i sin politik for medarbejdersammensætningen, hvor der er fastsat et mål på fem procent for, hvor mange udsatte ansatte, virksomheden skal have. Blandt de fem procent er folk med funktionsnedsættelser, tidligere kriminelle og unge med ADHD.

”De belaster ikke virksomheden, da alle i Bevola bidrager positivt til forretningens udvikling. Hvis du finder de rette opgaver, er de udsatte ligeså effektive som ansatte på normale vilkår. De er ikke dårlige medarbejdere, nærmest tværtimod, fordi de har fået en chance i livet, som de er supertaknemmelige for. Resten af medarbejderstaben bliver også mere effektiv, fordi man ved at tage sig af udsatte mennesker øger stoltheden og engagementet på arbejdspladsen”, siger Tommy Horn.

Læs også: Social business og CSR - same, same but different?

Han er ikke i tvivl om, at den sociale ansvarlighed indirekte løfter Bevolas indtjening, både ved et lavere sygefravær og mindre gennemtræk af medarbejdere. Ifølge direktøren har Bevola et sygefravær på to procent, og 40 procent af medarbejderne har det seneste år ikke haft en eneste sygedag.

For fem år siden lå sygefraværet på fem procent, og det havde en negativ indflydelse på bundlinjen. Hvad angår gennemtrækket i virksomheden, har kun fire medarbejdere forladt Bevola i de seneste fem år, og to af dem er kommet tilbage, fortæller han.

CSR og bundlinjen
Tommy Horn har det svært med folk, der hele tiden taler om, hvad CSR betyder for bundlinjen. For en bundlinje stykkes jo sammen af en masse elementer, for eksempel kan en kursudvikling mellem forskellige lande eller investering i nye produkter betyde, at bundlinjen bliver ramt, mener han. Derfor vil Tommy Horn gerne operere med en social bundlinje på længere sigt. 
 

”Der er en ærgerlig tendens i Danmark til, at CSR er luft og vindfrikadeller”.

- Tommy Horn, administrerende direktør i Bevola

”Jeg spørger mig selv om, hvorfor flere virksomheder ikke tager et socialt ansvar. Der er en ærgerlig tendens i Danmark til, at CSR er luft og vindfrikadeller. Så længe folk ikke mener, at CSR kan måles, glider det hen over hovederne på dem. Mange virksomheder gør trods alt noget, men de er ikke særlig gode til at fortælle om det”.

Direktøren forklarer det manglende CSR-engagement med, at mange virksomhedsledere, især i krisetider, bruger alt krudtet på driften.

”Fokus ligger på flere ordrer og på at få dem, man har, hurtigt igennem produktionen og lageret. Desuden er det, efter min opfattelse, kun en lille procentdel af de danske virksomheder, der ved, hvad CSR dækker over, og hvad det kan bruges til. Mange steder glemmer man at kigge ud i fremtiden og forholde sig til, hvordan fundamentet for virksomheden udvikler sig. Fordi så mange ledere fokuserer stringent på driften, mister de kontakten til, hvad der sker uden for virksomhedens fire vægge”.

CSR og rekruttering
Når der på et tidspunkt går hul på markederne for alvor, og virksomhederne skal bruge mere arbejdskraft, bliver CSR et særdeles vigtigt parameter, mener Tommy Horn.
  
”Der bliver kamp om talentmassen. Når jeg taler med unge, er det fuldstændig klart, at hvis en virksomhed ikke har en ordentlig profil, er de ikke interesseret i at arbejde for den. Det vil give de virksomheder, der ikke har taget hul på CSR, kæmpeproblemer i kampen om de bedste medarbejdere. Det vil ikke længere vælte ind med ansøgninger”.

Læs også: Tre virksomheder – tre forskellige CSR-udfordringer

At Bevola sidste år vandt ’People Prize’ ved CSR Awards har løftet virksomhedens omdømme og betydet, at flere taler om Bevolas CSR-indsats, mener Tommy Horn.

”Flere ved nu, at vi ikke bare er en virksomhed, der tænker på profit, jern og metal. Vi tænker også på mennesker. Gennem mange år har det lydt, at medarbejderne er virksomhedens vigtigste aktiv. Det er bare ikke særlig mange steder, at man kan se det. Jo bedre forhold, du kan skabe for dine medarbejdere, jo mere skaber du også i din virksomhed. Vi er i gang med at opbygge et omdømme, som bliver vigtigt, men du skal kunne stå inde for det. Folk vil have åbenhed og transparens”, siger direktøren.

CSR-målsætninger for 2014
Blandt Bevola og Tommy Horns CSR-målsætninger i år er at få underleverandørerne til at skrive under på et code of conduct. Det er et stort arbejde, da Bevola har et sted mellem 300-400 underleverandører, så det er ikke en opgave, der bliver løst i 2014. Der skal forhandles med hver enkelt leverandør, og planen er, at starte med de største og derefter bevæge sig nedad på leverandørlisten.

”Det er et vigtigt område for os at få styr på”, siger Tommy Horn.

Et andet CSR-projekt i 2014 handler om det selvstyrende individ. Her skal den enkelte medarbejder blive bedre til at tage beslutninger inden for sit område.

”For mig handler CSR også om, at de ansatte føler sig trygge i deres jobfunktion. Mange vil gerne tage ansvar. Men ansvar kræver også en bred indsigt, for eksempel kan salgsafdelingen træffe nogle beslutninger, der ødelægger logistikken, fordi salg vidste for lidt om logistik. De enkelte funktioner skal derfor vide mere i bredden og vide, hvilke konsekvenser en beslutning har for andre dele af virksomheden. Det øger trygheden i hverdagen, når du ved, hvordan du skal agere”.

Læs også: CSR-tendenserne lige nu?

På produktsiden forventer Bevola at introducere det første cirkulære produkt i indeværende år.

”Vi skal bort fra at udvikle, producere og smide væk, men derimod skabe produkter, der kan leve længere, kan destrueres bæredygtigt, og som kan genbruges igen og igen. Det kræver både en adfærdsændring og en ændring i måden at tænke på”, siger Tommy Horn og nævner, at Bevola eksempelvis er den eneste i branchen, der justerer sine traileraksler.

”På det punkt er vi langt foran vores konkurrenter. Hvis man gjorde det på alle aksler i Europa, ville det kunne aflæses på emissionen. Så det handler både om, at vi skaber nogle produkter, der distancerer sig fra konkurrenternes, og at produkterne samtidig bliver mere klimavenlige”.

Mere fra Joe

Joe Kristian Kipp

  • CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere