CSR-fernis til debat på Folkemødet
Så er Folkemødet i gang på Bornholm, og begreberne CSR og bæredygtighed vil blive vendt og drejet blandt andet i BRFkredits 'Teltet på Kanten' på Allinge Havn.
Er CSR bare en gang fernis, som virksomhederne kan smøre ud for at fremstå lidt grønnere? Eller er CSR og bæredygtighed en del af virksomhedens DNA? Det er nogle af de emner, som er til debat på Folkemødet på Bornholm, som netop er startet i dag torsdag 13. juni.
BRFkredit har sit eget telt yderst på Kæmpestranden i Allinge sammen med fødevareBanken og Muhabet. Fredag morgen gæster beskæftigelsesminister Mette Frederiksen teltet, og fredag eftermiddag diskuterer den tidligere reklamemand Thomas Kolster, som nu har sit eget firma 'Goodvertising', nye tendenser inden for CSR og bæredygtighed.
At tjene penge og gøre noget godt samtidig
Kolster har for nylig udgivet bogen 'Goodvertising', som er en debatbog om bæredygtighed. Han siger til csr.dk:
"Det er fint, at virksomheder gerne vil gøre verden bedre, men er de opmærksomme på, hvor deres egen server står, og hvor meget den forurener. Data er den nye storforurener".
Kolster skal diskutere emnet 'Er CSR mere end fernis' med CEO Hanne Lindblad fra Call Me og Lene Hjorth, der er CSR-chef i BRFkredit.
<p>"Fra bare at ville gennemføre en kampagne blev vi en bevægelse"</p>
Hanne Lindblad, adm. direktør i Call Me, om "Tal ordentligt - det koster ikke noget".
Tal ordentligt-bevægelsen
Det lille teleselskab Call Me har fået en fantastisk omtale og en forretningsmæssig succes på grund af kampagnen "Tal ordentligt - det koster ikke noget".
Uden at have haft det som formål har Call Me sat en samfundsmæssig dagsorden om, at vi skal tale ordentligt til hinanden. Hvordan selskabets forvandling til at være en virksomhed, der vil tage et samfundsmæssigt ansvar, er foregået, uddyber Hanne Lindblad på Folkemødet og ganske kort her:
"Ingen havde taget et socialt problem op på den måde, vi gjorde. Fra bare at ville gennemføre en kampagne, blev vi en bevægelse. Det har været en lang rejse for os at få defineret vores egen rolle. I dag ved vi, at vi som virksomhed vil være med til at inspirere, skabe dialog og tage et samfundsmæssigt ansvar".
Muhabet og fødevareBanken
BRFkredit, Muhabet og fødevareBanken er forskellige i størrelse og visioner, men samarbejder om at være til stede i de kanter af samfundet, hvor velfærden tynder ud eller forvitrer.
Læs mere om BRFkredits CSR-politik her
Muhabet er et værested for psykisk syge indvandrere og flygtninge. Værestedet anvender en socialpædagogisk metode, der hviler på den mellemøstlige gæstebud.
fødevareBanken leverer footfight under overskriften 'Fra madspild til måltid'. De tre dage i Teltet på Kanten vil der blive konkurreret på, hvem der tilbereder det bedste måltid ud af overskudsfødevarer.