Debat: Cirkulær økonomi er ambitiøst, men prisen værd
Værdiskabelsen i en cirkulær økonomi opstår i samarbejdet mellem kunde og virksomhed. Derfor skal virksomheder finde ud af, hvordan de engagerer slutbrugeren, mener professor.
I dag er der stor interesse for en cirkulær økonomi, men systemet handler om mere end, hvordan man opnår det i produktionsprocessen. Det handler primært om involvering af kunden.
Det skriver Ad de Jong, professor i marketing ved Copenhagen Business School, i et debatindlæg i Børsen.
”For eksempel tilbyder Ikea sine kunder en såkaldt møbelbytteservice. Virksomheden køber brugte møbler tilbage fra sine kunder og giver disse møbler et nyt liv ved at facilitere genbrugsmarkeder, genbruge eller donere møblerne til samfundsprojekter. Men indtil videre ved man ikke meget om, hvordan virksomheder bedst kan tilbyde sådanne tjenester til deres kunder,” skriver han.
Læs også: EU's taksonomimål om cirkulær økonomi driller virksomheder
Og det er ambitiøst, understreger Ad de Jong. Det kræver at virksomheder begrænser deres produktsortiment til almindelige produkter for at holde kompleksiteten af cirkulært iværksætteri overskuelig.
For forbrugeren betyder det mindre valgfrihed. Men det er mere end prisen værd for større socialt velvære, mener han.
– HCL