Debat: Concitos kritik af biobrændsler er forsimplet
Når Concito kritiserer brugen af biobrændstoffer som et middel til regeringens plan om at forhøje CO2-fortræningskravet, ser de ikke nuanceret nok på metoden som en sikker vej til grøn omstilling, mener aktører fra Biogas Danmark.
Det er både billigt og sikkert at nå reelle CO2-reduktioner i den danske transportsektor gennem et teknologineutralt og CO2-fortræningskrav.
Det skriver Frank Rosager, direktør i Biogas Danmark, og Esben Tranholm Nielsen, public affairs-chef hos Biogas Danmark, i et debatindlæg hos Altinget.
Læs også: Regeringens 2025-mål skal nås med kontroversielle biobrændstoffer
Deres debatindlæg kommer som en reaktion på et indslag fra Concito, der i samme avis lagde vægt på, at det vil få negative konsekvenser for klimaet, bilister og statskassen at bruge flere biobrændstoffer for at opnå regeringens CO2-fortrængningskrav.
Frank Rosager og Esben Tranholm Nielsen peger derimod på, at en forhøjelse af CO2-fortræningskravet vil være et skridt mod at efterleve krav, som EU kommer til at sætte for transportbranchen.
Læs også: CONCITO: Danmark er længere fra klimamålet i 2025 end forudset
”Indtil videre er det tilsyneladende gået under radaren hos Concito, at EU-landene har aftalt, at der i 2030 implementeres et CO2-fortrængningskrav på 14,5 procent i transportsektoren,” skriver de blandt andet i debatindlægget.
Derfor mener Frank Rosager og Esben Tranholm Nielsen, at det er nødvendigt at sætte kravet gradvist op fra 2025 og frem mod 2030.
- HCL