’Den grønne revolution’ kostede en million: Men det er ikke nok, mener ekspert
Mercedes fik for en måned siden en bødestraf for greenwashing og vildledning af kunder. Ifølge førende ekspert i markedsføringsret skal beløbet dog langt højere op for at batte noget i det store billede.
I sin markedsføring har Mercedes ført sig frem med udtalelser som “certificeret miljøvenlig”, “den grønne revolution” og “Mercedes-Benz begynder CO2-neutral produktion”.
For disse blev de af den danske forbrugerombudsmand meldt til politiet for greenwashing.
Bøden lød på 1 million kroner, hvilket er højt sammenlignet med tidligere sager om overtrædelser af markedsføringsloven. Det er dog ikke højt nok, mener Jan Trzaskowski, der er juraprofessor ved Aalborg Universitet med fokus på markedsføringsret:
“Hvis man ser på, hvad de har af omsætning, så rykker denne bøde ikke noget. Man kan jo knap nok få en af deres biler for det beløb”, siger Jan Trzaskowski til Børsen.
Hurtigt videre
Han fremhæver, hvordan en stigende politisk opmærksomhed på greenwashing og falske miljøudsagn også har fået bøderne til at vokse. Anmeldelserne til Forbrugerombudsmanden steg fra 16 sager i 2019 til 146 sager i 2023.
Jan Trzaskowski bemærker dog, at det i Mercedes-sagen er en såkaldt ’bødevedtagelse’, der afsluttede sagen. Forbrugerombudsmanden har altså sagt, de mener, at Mercedes har brudt loven, og at producenten kan betale en bøde, hvis de er enige.
En domstol var imidlertid muligvis ikke kommet frem til det samme beløb:
“Udfordringen ved bødevedtagelser er generelt, at det kan være billigere og mindre bøvlet for virksomheden at vedtage bøden, som ikke nødvendigvis er udtryk for, hvad en domstol ville komme frem til. Det er hurtigt overstået med en indbetaling og en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden, og så undgår man løbende pressedækning af en retssag”, forklarer han til Børsen.
- lhs