DSV og Røde Kors går sammen om at hjælpe mennesker i nød
Transport- og logistikfirmaet DSV og Røde Kors har indgået et erhvervssamarbejde. Samarbejdet omhandler opbevaring af nødhjælpsudstyr, transportydelser og økonomisk støtte til bl.a. grundlæggende sundhedspleje, sanitet og rent drikkevand i Malawi og Togo.
Spidskompetencer kommer til sin ret
Med over 45.000 medarbejdere og arbejdspladser i flere end 80 lande er DSV et verdensomspændende firma, der leverer transport- og logistikløsninger. Og netop DSV’s logistikekspertise og globale rækkevidde har dannet grobund for et skræddersyet partnerskab med Røde Kors:
”DSV søgte et samarbejde med en velgørenhedsorganisation, og valget faldt på Røde Kors, da det var muligt at tilpasse partnerskabet. Røde Kors er, som os, en global organisation med lokal tilstedeværelse. Ydermere er Røde Kors til stede selv i de i sværest fremkommelige områder, og det stiller store krav til logistikken. Med partnerskabet kan vi hjælpe med dét, vi gør allerbedst – nemlig transport og logistik i hele verden,” fortæller Martin Lünow, CSR Manager i DSV.
Partnerskabet i detaljer
DSV står til rådighed, når der sker en katastrofe ude i verden. Inden for bare 48 timer sørger DSV for, at Røde Kors’ 60 tons tunge nødhjælpsudstyr står klar til at blive fløjet afsted til katastrofeområder.
Men det er langt fra alt, aftalen indebærer. I Danmark sponsorerer DSV også 2000 m2 lagerplads i Taastrup til opbevaring af nødhjælpsudstyr som f.eks. base camps, senge og udstyr til rent drikkevand samt lokaler til træning, hvor Røde Kors’ personale kan øve sig og være forberedt, når katastrofen rammer.
Samtidig yder DSV økonomisk støtte til Røde Kors’ projekter i Malawi og Togo. For DSV var det især vigtigt at have fokus på uddannelse, da det er grundstenen til at skabe og bibeholde en stærk virksomhed. Partnerskabet sikrer derfor, at skolebørn i Malawi får skoleuniformer og skolebøger, men også skolemad - for mange børn dagens eneste sikre måltid.
Medarbejdere gav rent drikkevand i julegave
DSV hjælper også med livsvigtig hjælp som grundlæggende sundhedspleje, levering af latriner, undervisning i hygiejne og rent drikkevand:
”Jeg har selv besøgt Malawi. Det var helt fantastisk at opleve, at man for bare 30.000 kr. kan lave en brønd, der sikrer omkring 500 mennesker rent drikkevand - uden at de skal gå 5-10 km. for det,” siger Martin Lünow. Pengene til en af brøndene kom fra virksomhedens mange medarbejdere, der valgte at donere deres julegaves værdi til Røde Kors.
Men hvad får DSV ud af det?
Netop de mange julegavedonationer afspejler den store interesse for partnerskabet blandt medarbejderne.
”Vores partnerskab er så nyt, at vi ikke har målt på konkrete resultater, men vi kan se, at der er stor medarbejderinteresse for de historier, som vi fortæller om samarbejdet. Det betyder også, at medarbejderne fortæller om partnerskabet over middagsbordet eller til fødselsdage, mens direktører tager det med rundt til kunderne,” siger Martin Lünow og tilføjer: ”Man kan ikke andet end at være stolt over partnerskabet. Det er knyttet op omkring vores kerneydelse og i det lange løb er det et klart værdiskabende i forhold til vores CSR-arbejde.”
Et samarbejde, der mærkes
Partnerskabet har også stor værdi for Røde Kors og for nødstedtes levevilkår og sundhed kloden rundt:
”Det er fantastisk, når virksomheder som DSV går forrest i kampen for at hjælpe mennesker i nød. Vores partnerskab med DSV er med til at sikre, at vi kan rykke hurtigt ud med 60 tons nødhjælpsudstyr, når katastrofen rammer. Og samtidig hjælpe med bl.a. skolemad og rent drikkevand til den hårdt trængte befolkning i Malawi og Togo,” siger generalsekretær i Røde Kors, Anders Ladekarl.
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: sundhed og bæredygtighed