29.09.2020  |  Samfund

Dyrevelfærd øges i det konventionelle landbrug

Det økologiske landbrug har længe været kendt for i langt højere grad at tænke dyrevelfærd ind i deres praksis end det konventionelle landbrug. Nu ser det ud til, at spændet er ved at blive mindre.

Høj dyrevelfærd er en grundstenene i det økologiske landbrug. Lige nu sker der dog en positiv udvikling indenfor netop dyrevelfærd også i det konventionelle landbrug. Det skriver ’Fagmediet Økologisk’.

Eksperter er enige om, at det må og også bør føre til, at økologerne hæver barren yderligere på dyrevelfærdsområdet.

Der er ingen tvivl om at spændet i mellem det økologiske og konventionelle landbrug er blevet mindre, når det handler om dyrevelfærd. Der er dog ikke meget der tyder på at f.eks. mælk, kød og æg fra konventionelle landbrug vil tage markedsandele fra økologien. 

Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop, ser debatten om dyrevelfærd som noget positivt:

"Jeg oplever, at det er en fordel for økologien, at der er mere opmærksomhed om dyrevelfærd. Jo flere, der begynder at interessere sig for det, jo bedre er det for økologien," siger han.

Coop forsøger med deres eget dyrevelfærdsmærke at påvirke niveauet for dyrevelfærd i positiv retning ved at inddele animalske fødevareprodukter i fire kategorier, hvor økologien ikke per definition ligger på højeste niveau. I dette mærke - som det er tilfældet med statens dyrevelfærdsmærke, som dog bruger andre kriterier - klassificeres produkterne ud fra bl.a. hvor meget plads og bevægelsesfrihed dyrene har, og om de har adgang til udendørsarealer.

Der er stadig områder, hvor økologien ikke præsterer højeste niveau indenfor dyrevelfærd. Særligt den korte tid ko og kalv er sammen i mælkeproduktion vækker bekymring hos flere eksperter, hvilket man dog i Økologisk Landsforening arbejder på at belyse både fordele og ulemper ved.

- MT

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere