Emballagen er næste bølge i kampen for bæredygtighed – Ny analyse peger på, hvordan virksomheder kan tage lederskabet
Den bæredygtige emballage er ikke længere et tilvalg. Den er en nødvendighed.
De 390 millioner plastiksugerør, der hver dag bliver smidt ud, i USA alene, er blevet et globalt symbol på det stigende forbrugerpres på miljømæssig uansvarlighed. I publikationen ”The Third Moment of Truth” har analysevirksomheden Ipsos kortlagt, hvorfor den bæredygtige emballage ikke længere er et tilvalg for mange virksomheder. Men måske vigtigere: publikationen rummer konkrete anvisninger til, hvordan og hvorfor emballagen fremover kommer til at spille en helt ny rolle. Både i virksomhedernes branding af sig selv og i kampen om forbrugernes valg af produkter.
Carlsberg har udviklet en ny six-pack, hvor plasticwrappingen er erstattet af lim mellem dåserne. Det tapper direkte ind i forbrugernes emotionelle bekymring for plasticforureningen af verdenshavene. Det samme gør Starbucks, når de har udviklet et nyt låg til ”to-go”-kopper og fjernet sugerør fra butikkerne. Ipsos dokumenterer blandt andet, at næsten halvdelen af forbrugerne støtter regulering af fx brug af sugerør. Og op mod 80 % af verdens forbrugere tror, at vi bevæger os mod en miljømæssig katastrofe, hvis ikke vi ændrer adfærd hurtigt.
Hvad skal virksomhederne så gøre?
Virksomhederne skal tage lederskab på miljøfronten ved hjælp af ny teknologi, komposterbare materialer og gentænkning af kendte formater – det er Carlsbergs sixpack et godt eksempel på. Konklusionen er nemlig, at de brands forbrugerne oplever tager miljømæssigt lederskab, bliver belønnet. 82 % af amerikanske forbrugere er således enige i, at producenterne aktivt skal støtte genanvendelse for de produkter, de sælger.
Her 50 år efter genbrugslogoet blev introduceret, er den bæredygtige emballage flyttet ind i forbrugernes bevidsthed. Og deres forventninger til virksomhederne stiger tilsvarende.
Emballageekspert vender emballagedesign på hovedet og viser vejen ind i fremtiden
Ian Payne, som er globalt ansvarlig for emballagetest og udvikling i Ipsos, udtaler ”Vi står nu ved en afgørende milepæl, hvor der bliver sat stadig større spørgsmålstegn ved de grundlæggende egenskaber ved emballage design. De virksomheder, der griber muligheden, vil ofte blive belønnet af forbrugerne. Og emballage giver tilmed producenterne en reel mulighed for at udvikle meningsfuld differentiering og skabe et tydeligt særpræg, der i sidste ende kan påvirke forbrugernes valg".
Det bliver bekræftet af det danske superbrand Lakrids by Bülow:”Lakrids by Bülow bruger en så bæredygtig emballage som muligt. Og i vores rebranding øvelse har de to vigtigste parametre været at definere en ikonisk form og at finde et materiale som gør, at kunderne kan nyde vores produkter med god samvittighed. Fremover bliver en af vores største udfordringer at genbruge langt mere, end hvad vi gør i dag. At vi hos Lakrids by Bülow har skiftet alle dåser til 100% genbrugt plastik, er vores første skridt.” siger Fredrik R. Nilsson, CEO i Lakrids by Bülow.